آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, December 22, 2018

بارسلونا: طراحی فضاهای عمومی به سود زنان


برنامه «کلکتیو پوینت ۶» حاصل همکاری معماران فمینیست، جامعه‌شناسان و برنامه‌ریزان شهری است که یک دهه است برای ایجاد برابری در خیابان‌های بارسلونا تلاش می‌کنند. روشن بودن خیابان یک موضوع کلیدی است اما حتا در خیابان‌های روشن، وقتی خلوت باشند و نگاه مراقبی نباشد، زنان احساس امنیت نمی‌کنند.


منظور از وجود چشم مراقب، هم وجود فعالیت در خبایان است و هم روشن بودن آنچه که ساختمان‌های واقع در آن می‌گذرد. باید شفافیت وجود داشته باشد، همان طور که از داخل ساختمان‌ها می‌شود بیرون را دید برعکسش هم باید ممکن باشد. چون خشونت معمولا پشت دیوارها و درهای بسته رخ می‌دهد. خیابان‌های تجاری با ساختمان‌های بلند از این نظر بسیار خطرناک‌اند.
خیابان‌های شهر و گوشه‌های تاریک و موانعی که مکان‌های خوبی برای پنهان شدن هستند، امکان پنهان شدن و حمله متجاوزان را فراهم می‌کنند. در بارسلونا، سطل‌های بزرگ آشغال و بازیافت، پارکینگ‌ها و گیاهانی که رشد انبوه کرده‌اند، می‌توانند به عنوان مکان‌های خطرناک برای زنان تلقی شوند. برنامه کلکتیو پیشنهاد می‌دهد که ارتفاع گیاهان نباید بیش از یک متر باشد و پشت آنها قابل دیدن باشد و درختان هم نباید نور چراغ خیابان را بپوشانند. کنترل گوشه‌ها، پله‌ها، راهروها و سایر مکان‌ها سخت است اما در سن سباستین، اخیرا قانونی تصویب شده که می‌گوید ورودی خانه‌های جدید باید همسطح خیابان باشد و نباید مکان‌هایی برای مخفی شدن وجود داشته باشد.
کلکتیو آمادگی این را دارد که برای تضمین اینکه ساحتمان‌ها و مکان‌های عمومی برای همه سنین و جنسیت ها مناسب هستند مشاوره بدهد. مثلا این گروه در بازسازی میدان لیبرتی در شهری در نزدیکی بارسلونا مشاوره داده به نحوی که خلاف مد دهه ۶۰ و ۷۰ که در آن میدان‌ها با پله‌‌ها و دیوارهای مختلف ساخته می‌شدند، این میدان به شکلی بازتر بازسازی شود و حاصل آن این شده که اکنون زنان بیشتری در این محل رفت و آمد می‌کنند و گروه‌‌های متنوعی از مردم در طول روز و شب در آن حضور دارند.


نکته دیگری که از نظر این گروه مهم است این است که زنان چطور در محیط‌های عمومی و خیابان‌‌ها معرفی می‌شوند. تنها ایستادن در ایستگاه اتوبوسی که یک تبلیغ سکسیستی در آن نصب شده، محیطی غیردوستانه برای زنان ایجاد می‌کند. برای مقابله با این مساله، در سراسر اسپانیا تلاش می‌شود تا خیابان‌های بیشتری به نام زنان مطرح و مهم نامگذاری شوند. آثار هنری حاوی پیام‌های اخلاقی به ویژه‌ آثار فمینیستی که مشارکت اجتماعی زنان را نشان می‌دهند، مورد حمایت قرار می‌گیرند. در بارسلونا هم کمپینی برای مقابله با خشونت جنسیتی وجود دارد که در مکان‌‌های عمومی می‌توان حضور آن را مشاهده کرد. رادیو زمانه (قسمت دوم ،یک شهر امن برای زنان چه شکلی است) .
ادامه دارد

مطالب خیلی تازه خبری و گزارش های جالب ما را در نشانی زیر بخوانید.لطفن روی نشانی فشاروارد نمایید.
 
 
 
 
 
 

 
 

 

No comments: