آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, April 1, 2017

غنـی و عبدالله در اول اپریل برخورد فزیکی کردند


سکینه امانی

شماری از چهره‌های شناخته شده و دوستان بسیاری از شهروندان کشور، در روز شنبه زخمی و یا هم کشته شدند، تعدادی هم نامزد شده و برخی‌ هم به کشورهای رویایی‌شان سفر کردند. اما این همه دروغ‌های اول اپریل است.


شوخی و دروغ‌پراکنی‌ها در اول اپریل، در کشورهای غربی از سال‌ها به این سو رایج بوده، اما در افغانستان یک پدیده جدید است. هنوز هم شمار زیادی از شهروندان کشور که از دروغ‌پراکنی‌های اول اپریل آگاهی ندارند، به زودی خبرهای دروغ مطرح شده در صفحات اجتماعی را باور می‌کنند.
دسترسی به شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک به پخش و نشر خبرهای اول اپریل سرعت بخشیده و عده‌ای هم با نوشتن خبرها و گزارش‌های دور از واقعیت در این شبکه‌ها، دوستان خود را فریب می‌دهند.
شوخی‌های این روز هم در افغانستان با شوخی‌های غرب متفاوت است. در شوخی‌ها یا خبرهای اول اپریل، بیشتر موضوعات از انفجار، انتحار، قتل و یا هم مسایل داغ سیاسی متمرکز بود.
عبدالخالق فصیحی یکی از کاربران فیس‌بوک در صفحه‌اش از مرگ حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان خبر می‌دهد. او در باره این خبر این هیچ توضیحی نداده است و هر خواننده می‌داند که از خبرهای اول اپریل است.
ظاهر غفوری یکی دیگر از کاربران فیس‌بوک از درگیری فزیکی میان اشرف غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی می‌نویسد و دلیل این درگیری را بحث روی به رسمیت شناختن خط دیورند میان افغانستان و پاکستان توسط رییس‌ اجرایی عنوان کرده است.
اما احمدخان فدایی می‌نویسد: «رییس جمهور غنی به دلیل مریضی‌ای که عاید حالش گردیده بود، ریاست جمهوری را به جنرال دوستم داده و خودش روانه هندوستان شد.»
بحث رفتن به ایالات متحده امریکا که در این روزها جنجالی شده است، نیز در روز اول اپریل در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده بازتاب یافته است.
شبنم پوپلزی یکی از کاربران فیس‌بوک نوشته است: «دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا طی یک مکتوب رسمی شام دیروز اول اپریل
۲۰۱۷، به مدت پنج روز به افغان‌ها اجازه ورود جهت سیر و سیاحت از آن کشور را صادر کرده است.»
در خبرهای اول اپریل، بیشتر موضوعات جنجالی و چهره‌های مطرح سیاسی از سوژه‌هایی اصلی کاربران شبکه‌های اجتماعی برای گول زدن دیگران است.
اما برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از دروغ‌پراکنی‌های اول اپریل شدیداً انتقاد کرده و این اقدام دیگر کاربران را در مخالفت با ارزش‌های اسلامی عنوان کرده‌اند.
عبدالشهید ثاقب یک کاربر فیس‌بوک می‌نویسد: «دروغ هم‌پایه‌ی خشکسالی، تهدیدی برای موجودیت یک کشور است. همین لحظه ما در افغانستان از دروغ‌های تاریخی رنج می‌بریم که مایه منازعات و کشمکش‌های درونی شده و کشور را تا سرحد تجزیه کشانده است. اصلاً ناسیونالیسم افغانی، نظام مبتنی بر دروغ‌های تاریخی است، به گونه‌ای که تاریخ ما جعلی است. هویت ما جعلی است، انتخابات‌های مان آمیخته با تقلب است، اکثر مکاتب‌مان خیالی است و بخشی از نیروهای ارتش‌مان نیز. ما در این سرزمین اگر به چیزی ضرورت داشته باشیم، جنبش حقیقت‌طلبی است، نه اپریل فول. ما همه روزه هم توسط نظام و هم مردم‌مان اپریل فول می‌شویم. به همین خاطر ما پیشنهاد می‌کنیم که بیایید برای راست‌گویی کمپاین کنیم، نه اپریل فول.»
تاریخچه اپریل فول

گمانه‌زنی‌های مختلفی در باره‌ی ریشه این رسم مطرح است. یکی از معروف‌ترین آن‌ها پیدایش دروغ اول اپریل را به اقدام شارل نهم پادشاه فرانسه در سال ۱۵۸۲ نسبت می‌دهد که هنگام اصلاح تقویم گریگوری، جشن‌های سال نو را از اول اپریل به اول جنوری منتقل کرد.
پس از آن مخالفان این تغییر، هم‌چنان در روز اول اپریل به دید و بازدید عید می‌رفتند دوستان و آشنایان‌شان این افراد را که بر برگزاری عید در روز اول اپریل اصرار داشتند، دست انداخته و سر کار گذاشته و آن‌ها را «احمق‌های اپریل» می‌نامیدند.8 صبح

No comments: