آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, March 22, 2015

زنان کابل پیکر فرخنده را به خاک سپردند

امروز مراسم خاکسپاری پیکر فرخنده در کابل انجام شد. زنان شرکت کننده در این مراسم اجازه ندادند که تابوت این دختر توسط مردان حمل شود.
فرخنده سه روز قبل در مرکز شهر کابل با سنگ و چوپ شماری از مردان کشته و سپس جسدش سوزانده شد.

امروز شمار زیادی از مردم کابل، فعالین مدنی و بستگان او تابوت این دختر ۲۷ ساله را به گورستانی در منطقه ۵۰۰ فامیلی در شمال کابل به خاک سپردند.
در مراسم خاکسپاری نمایندگان اقشار مختلف جامعه حضور داشتند.
ژنرال ظاهر ظاهر، مسئول جنایی پلیس کابل در این مراسم گفت که تاکنون ۱۳ نفر را به اتهام قتل فرخنده بازداشت کرده است و تحقیقات برای پیدا کردن بقیه افراد متهم ادامه دارد.
تمامی افرادی که در این مراسم شرکت کرده بودند، شعار "عدالت" "عدالت" را سر می‌دادند.
نادر، پدر فرخنده که خود مهندس بهداشت است به خبرنگاران گفته که صبح همان روز دخترش مبلغ ۱۰۰ افغانی(معادل ۲ دلار) از او پول گرفته که دفترچه بخرد. در پایان روز خبر شده که دخترش زیر سنگ مردان کشته و جسدش سوزانده شده است.
او گفت که دخترش همیشه به مسایل اسلامی پابند بود و دیگران را همواره برای رعایت مسایل اسلامی توصیه می‌کرد. به گفته او دخترش می‌خواست معلم شود. چندی قبل دچار بیماری شده بوده که با مراجعه به دکتر بهبود یافته بود.
پدر فرخنده از دولت افغانستان خواست که عاملان قتل دخترش را به جزای اعمالشان برسانند.
مولوی احمد، امام مسجد محل، سال‌هاست فرخنده و خانواده‌اش را از نزدیک می‌شناسد، او به بی‌بی‌سی گفت که تمام اعضای این خانواده اهل فرهنگ و علم هستند و به مسایل اسلامی معتقدند.
او در ادامه افزوده که فرخنده نیز با مبادی علوم اسلامی آشنایی داشته است.
این مولوی افغان گفت که براساس اطلاعات بدست آمده این دختر با ملای که در محل تعویذ نویس بوده مشاجره لفظی کرده که بعد او فرخنده را متهم به سوزاندن قران می‌کند و مردم خشمگین نیز فرخنده را به قتل می رساند.
مرگ فرخنده باعث ایجاد واکنشهای زیادی اجتماعی در این کشور شده و در شبکه‌های اجتماعی نیز صفحاتی به منظور حمایت از او به نام 'منم فرخنده'، 'داد خواهی برای محاکمه فرخنده' و 'قاتلان فرخنده باید محاکمه شوند' راه افتاده است.
امروز محمد ایاز نیازی، امام جماعت یکی از مساجد مهم شهر کابل به مراسم خاکسپاری فرخنده راه داده نشد، و تشیع کنندگان او را مجبور کردند که محل برگزاری مراسم را ترک کند.
آقای ایازی، در جریان خطبه نماز جمعه گفته بود:"خواهش من از ارگانهای (نهادهای) عدلی و قضایی این است که با دقت حرکت کنند... وقتی که به مقدس‌ترین معتقد مردم [قرآن] اهانت صورت بگیرد، مردم مکلف نیستند که بپرسند این [متهم] اعصابش جور است یا ناجور است. فکرتان باشد که این اشتباه بزرگ است و اگر دست می‌زنید به دستگیری مردم، شاید این مردم قیام کنند. جمع کردن این مردم باز بسیار مشکل است، فکرته بگیر."
آقای ایازی امروز در صفحه فسیبوک خود گفته که اظهارات قبلی او تحریف شده و خبرنگاران سخنان او را به درستی انتقال نداده است.
علاوه بر کابل بیش از صد تن از فعالان مدنی و فرهنگیان جوان امروز در مرکز شهر هرات با یک تجمع اعتراض آمیز، از دولت افغانستان خواستند تا عاملان قتل فرخنده را محاکمه کند.
معترضین شعار سر نمی‌دادند و تنها به سکوت اکتفا کردند. آنان خواسته‌ها و احساسات شان را با شعارهای نوشته شده ابراز کردند. این تجمع با یک حرکت نمادین هم همراه بود. آنان تابوتی را که سمبول جنازه فرخنده بود در مقابل شان گذاشته و در اطراف آن شمع روشن کرده بودند.
BBC 
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: