آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, March 25, 2015

مادری در ولایت غور نام نوزادش را فرخنده گذاشت

مادری در ولایت غور در مرکز افغانستان نام دخترش را که امروز ٥ حمل  در شهر فیروز کوه، مرکز این ولایت به دنیا آمد، فرخنده گذاشته است.غنچه گل، مادر و سعدالدین، پدر این دختر به بی‌بی‌سی گفتند که "به نام فرخنده افتخارمی‌کنند."
 
 
 
 
 
این خانواده در روستای اللهیار در حدود ۵۰ کیلومتری شهر فیروزکوه زندگی می‌کنند. مراسم نامگذاری این نوزاد در شفاخانه مرکزی ولایت دورافتاده و کوهستانی غور انجام شد.
در این مراسم شماری از فرهنگیان و فعالان مدنی غور نیز شرکت کردند.
پدر این نوزاد میگوید که این نام را به خاطر "مظلومیت فرخنده که به شکل فجیعی در کابل کشته و سپس جسدش سوزانده شد"، بر دخترشان گذاشته‌اند.
او می‌گوید:"جنایتکاران فرخنده را در کابل به شهادت رساندند. حال که دختر من‌ به دنیا آمده نامش را فرخنده گذاشتیم که [این نام] از بین نرود و همیشه زنده باشد.در محل سوزانده شدن جسد فرخنده امروز پرچم برداشتند و قرار استیادبودی نیز در آنجا ساخته شود.
مادر فرخنده کوچک زیاد حرف نمی‌زند و در پاسخ به این سوال که چرا این نام را انتخاب کرده‌است، فقط می‌گوید: "به خاطر کابل" هم‌زمان با نامگذاری این کودک، ده‌ها تن از اهالی غور نیز با برگزاری مراسم ختم قرآن برای شادی روح فرخنده دعا کردند و از دولت خواستند تا عاملان قتل او را محاکمه کند.
قتل فرخنده با سنگ و چوپ و سپس سوزاندن جسدش، واکنش‌های زیادی را در نقاط مختلف افغانستان برانگیخته است و بازتاب جزئیات این حادثه از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، فرخنده را تبدیل به نمادی از مبارزه با خشونتی کرده که به بهانه‌ دفاع از ارزش‌های دینی اعمال می‌شود.
در کابل مردم و فعالان مدنی در محلی که فرخنده سوزانده شده بود، نهال کاشتند و امروز نیز در آنجا پرچمی برافراشتند. کار ساخت بنای یادبودی نیز در این محل آغاز شده است.
 
 
 
 
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: