آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, March 24, 2015

شرکت هزاران شهروند کابل در تظاهرات دادخواهی برای فرخنده

پنج روز پس از قتل فرخنده، هزاران شهروند کابل در برابر دادگاه عالی کشور تظاهرات کرده و خواهان محاکمه عاملان قتل این خانم شده اند
این تظاهرات توسط پیام رسانی از طریق شبکه های اجتماعی هماهنگ شده و شرکت کنندگان آن علاوه بر فعالان مدنی، فرهنگیان و روزنامه نگاران، شهروندان عادی کابل هستند.

معترضان علیرغم بارندگی شدید در محل حضور یافتند و خواستار عدالت برای فرخنده شدند، خانمی که گفته می شود به اتهام کذب قرآن سوزی از سوی مردان خشمگین در کابل کشته شد.
وزیر داخله و رییس تحقیقات جنایی وزارت داخله اعلام کرده که آنها هیچ سندی که نشان بدهد، فرخنده قرآن را اتش زده باشد پیدا نکردند.
در همین حال، یک ملای تعویذ نویس که ظاهرا مشاجره لفظی او با فرخنده منجر به وقوع حادثه شد، اعتراف کرده است که او به دروغ به مردم حاضر در مسجد شاه دو شمشیره گفته بود که فرخنده قرآن را آتش زده است.
این ملا، تعویذ نویس در این مسجد است و گفته می شود که وزارت حج و اوقاف تعویذ نویسی در مسجد شاه دو شمشیره را ممنوع اعلام کرده است.
معترضان امروز در کابل، خواستار تحقیقات کامل در باره حادثه کشته شدن فرخنده شده اند.
حضور زنان در این تظاهرات گسترده بوده است
آنها شعارهای که روی آن نوشته شده بود: "عدالت عدالت و ما همه فرخنده ایم"، "جهالت جهالت دشمن انسانیت"، "حمایت از جنایت جنایت است"، "درنده خویی نه دین است نه قانون" و "قاتلان فرخنده محاکمه شوند" را حمل می کردند.
این بزرگترین تظاهرات از نوع خود پس از قتل فرخنده در افغانستان خوانده شده است قبل از این، در هرات، بلخ، دایکندی و چندین شهر دیگر افغانستان نیز تظاهرات و گردهمایی های برگزار شده بود.
پولیس کابل می گوید که تا کنون 19 تن در پیوند به قتل فرخنده بازداشت شده اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
همچنان وظیفه 13 مامور پولیس محل حادثه نیز به حال تعلیق درآمده و بازجویی از آنها اغاز شده است.
نحوه قتل فرخنده، علاوه بر افغانستان اعتراض های گسترده یی نیز در خارج از کشور به همراه داشته و علاوه بر سازمان ملل برخی کشورها از جمله اتحادیه اروپا از دولت افغانستان خواسته است که در این باره تحقیق کند.
در همین حال، شورای علمای کابل به شدت قتل فرخنده را محکوم کرده و رییس این شورا از دولت خواسته است تا عاملان این حادثه را به اشد مجازات محکوم کند.
مولوی عبدالبصیر حقانی، گفته است کسانیکه در حادثه مسجد شاه دو شمشیره نقش داشتند، چهره خشن و خشونت امیز از اسلام بدنیا ارایه کرده اند.
 
 
 
 
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: