آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, January 2, 2015

:تفکیک جنسیتی در شرکت هواپیمایی عربستان

در عربستان برخی از مردان که حاضر نیستند زنان و دخترانشان به‌هنگام پرواز در کنار مسافران مرد بنشینند شکایت کرده‌اند و به همین دلیل شرکت هواپیمایی عربستان قصد دارد در پاسخ به این شکایت‌ها مسافران مرد و زن را از هم جدا کند.
عبدالرحمن آل فهد، معاون بازاریابی شرکت هواپیمایی عربستان، در روزنامه عربستانی «عاجل» از این‌که «راه حلی برای این مشکلات» یافته است اظهار خرسندی کرد و گفت: «ما به‌زودی قوانین جدیدی به اجرا خواهیم گذاشت که همه را راضی می‌کند.»
با تفکیک جنسیتی در پروازها این شرکت هوایی تفسیری سختگیرانه از شریعت (قوانین اسلامی) در هماهنگی با الزامات و قواعد مذهبی اعمال‌شده توسط مقامات پادشاهی عربستان انجام می‌دهد.
بر پایه این طرح، خدمه هواپیما بر تفکیک جنسیتی مسافران نظارت خواهند کرد و تنها مسافرانی که از یک خانواده هستند می‌توانند در کنار یکدیگر بنشینند. قبل از هر پرواز، آیه‌ای از قرآن و یا دعایی خوانده می‌شود. همچنین مردان می‌توانند در فضایی که برای پنج نماز روزانه در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود نیایش کنند. در هواپیما نوشابه الکی و گوشت خوک نیز سرو نخواهد شد، مگر در مواردی که تابعیت خارجی مسافر، از جمله در پروازهای بین‌المللی محرز باشد.
ممنوعیت‌های سخت برای زنان
در عربستان زنان تحت اختیارات قانونی مردان قرار دارند. برخی از رستوران‌ها بر سردر خود می‌نویسند «ورود زنان ممنوع است». دختران عربستانی تنها می‌توانند در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که
۱۰۰ درصد زنانه باشد و استادان مرد نیز در آن حضور نداشته باشند. نگهبان‌های دانشگاه‌ها اجازه ورود مردان به این دانشگاه‌های دخترانه را نمی‌دهند. در ماه فوریه ۲۰۱۴ یک دانشجوی دختر بر اثر حمله قلبی درگذشت. علت مرگ این دختر آن بود که مدیریت دانشگاه اجازه ورود آمبولانسی که راننده آن مرد بود را به محوطه دانشگاه نداده بود و هیچ‌کدام از نزدیکان مرد آن دختر نیز در دانشگاه نبودند.
عربستان سعودی همچنین تنها کشوری در جهان است که در آن زنان اجازه رانندگی ندارند. زنان معترض در ماه اکتبر این قانون را نقض کرده و پشت فرمان نشستند اما مقامات حکومتی و مذهبی‌های تندرو این اقدام را برنتافته و دو نفر از این زنان را به دادگاهی کشاندند که ویژه تروریسم است.
زنان و مذهب
تبعیض جنسیتی تنها مختص شرکت هواپیمایی عربستان و یا کشور عربستان نیست. در ماه سپتامبر
۲۰۱۴ در پرواز نیویورک به تل‌آویو یهودیان سنتگرایی که مسافر این پرواز بودند حاضر نشدند در کنار زنان بنشینند و این موضوع رسوایی به‌بار آورد و موجب تأخیر ۱۱ ساعته هواپیما شد.
پیش از آن، در سال
۲۰۱۱ در پروازی از شهر «بیت شمش» در نزدیکی اورشلیم (بیت‌المقدس)، یهودیان سنتگرا خواهان جدایی کامل مسافران زن و مرد شده بودند که به درگیری صدها یهودی تندرو با پلیس اسرائیل انجامید.
کاتولیک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مسئولیت‌های بالا و وزرای دینی در نهادهای مذهبی یکی از معدود مشاغلی است که زنان هنوز هم به آن دسترسی ندارند. اگرچه سال‌هاست که جامعه مدنی و کاتولیک‌ها در حمایت از بهبود وضعیت زنان سخن می‌گویند، اما کلیسا هنوز به اصلاحات واقعی در این زمینه دست نزده و هنوز وظایف زنان را در حوزه خانواده تعریف می‌کند.رادیو زمانه
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: