آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, November 26, 2014

صباح، ستاره محبوب موسیقی و سینمای جهان عرب درگذشت

صباح، از محبوبترین خواننده گان و هنرپیشه‌های جهان عرب در ۸۷ سالگی درگذشت.
صباح لبنانی بود اما در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی در سراسر جهان عرب شهرتی بسزا داشت.

به گفته خبرگزاری لبنان، صباح بامداد چهارشنبه، ۲۶ نوامبر، در بیروت جان سپرد.
صباح از اوایل دهه ۱۹۴۰ در صحنه آوازخوانی و بازیگری فعال بود. بیش از سه هزار ترانه خواند، بالغ بر ۵۰ آلبوم موسیقی منتشر کرد، در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی، حدود ۳۰ نمایش تئاتر و چندین سریال تلویزیونی بازی کرد.
صباح به اندازه ام کلثوم در دنیای عرب مشهور بود، هرچند کمتر به آواز سنتی و موسیقی "مقام" و بیشتر به اجرای تصنیف‌ها و ترانه‌های شاد و عامه‌پسند گرایش داشت.
بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، صباح اولین هنرمند عرب بود که در سالن المپیای پاریس، "کارنگی هال" نیویورک، تئاتر پیکادلی لندن و اپرای بزرگ سیدنی برنامه اجرا کرد.
صباح که نام اصلی‌اش ژانت جرجیس فغالی بود در ۱۰ نوامبر ۱۹۲۷ در بدادون در منطقه کوهستانی لبنان به دنیا آمد. خانواده‌ای سختگیر و متعصب داشت و بیشتر برای فرار از فشار پدر بود که به ازدواجی زودهنگام تن داد.
صباح تا حدود پنج سال پیش روی صحنه کاباره یا در شوهای تلویزیونی شرکت می‌کرد
او کمی بعد وارد عالم موسیقی شد و به آوازخوانی پرداخت. در میانه دهه ۱۹۴۰ در "عصر طلایی" سینمای مصر، به قاهره رفت و به زودی از ستارگان برجسته سینمای مصر یا محصولات مشترک عربی شد.
صباح به ویژه با بازی و آوازخوانی در فیلمهای موزیکال به شهرتی کم نظیر دست یافت. بسیاری از آلبوم‌های او در کشورهای عرب زبان به بالاترین میزان فروش رسیدند.
صباح تا حدود پنج سال پیش روی صحنه کاباره یا در شوهای تلویزیونی شرکت می‌کرد و آواز می‌خواند. از سال ۲۰۰۹ به بیماری‌های گوناگون گرفتار شد.
نیمی از بدن او فلج شد و حرکت را برای او دشوار کرد. تلویزیون لبنان در رمضان سال ۲۰۱۱ سریالی درباره زندگی صباح پخش کرد که در آن کارول سماحه نقش ستاره نامدار را ایفا کرده بود.bbc
 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: