آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, May 14, 2014

:کلارا هاسکیل


مارینا یار:
تولد: 7 ژانویه 1895 در بخارست
فوت: 7 دسامبر 1960 در بروکسل
پیانیست رومانیایی
...
بدون شک کلارا یکی از بزرگترین پیانیست هایی است که آثار موزارت را بطرز شگفت آوری اجرا می کرد.

در سن 10سالگی وی شاگرد «الفرد کورتو» * در کنسرواتوار پاریس گردید. در سن 15 سالگی در حالیکه جایزه اول کنسرواتوار را به خود اختصاص داده بود از این مرکز هنری فارغ التحصیل گشت. همه چیز حکایت از آینده درخشانی می نمود. اما موانع و مشکلات فراوان بودند. این مشکلات تنها به شرایط بد مالی محدود نمی شد، بلکه جریانات سیاسی نیز در آینده این نوازنده نقش مهمی داشتند.

کلارا موزیسینی بسیار حساس بود که در مقابل تماشا گر و بطور کلی از صحنه و اجرا در مقابل مردم هراس داشت. همین باعث می شد که غالبا بعد از اجرای کنسرت نمیدانست که تشویق تماشاگران برای اجرای زیبای اوست یا از روی ترحم. وی بسیار ظریف بود، با قدی کوتاه و دست هایی دراز. از هنگام کودکی به بیماری های گوناگون دچار گشته و اغلب نیزرنگ پریده و بیمار بنظر می رسید.
کلارا با نوازنده گان و موزیسین های معروفی از جمله » جورج انسکو که او نیز رومانیایی بود ، پابلو کاسالا و اوژن ایسه» ** کنسرت های متعددی در تمام اروپا اجرا نمود.

در سالهای 1950 بود که وی توانست خود را به عنوان یک پیانیست توانا به مردم بشناساند. گواه این موضوع ، صفحات موزیک وی هستند که برای کمپانی های مختلف ضبط گردید.
«چه چیز خارق العاده ای در اجراهایش بود؟ هنگامی که انسان به نوای ساز کلارا گوش می کند، خود را در دنیایی دیگر حس می کند که نه زمان می شناسد و نه مکان، نه زندگی و نه مرگ. این نوازنده بی همتا، حساس و باهوش هرگز سعی نمیکند که به آهنگ دست برده و خود را بالاتر از آهنگساز بنمایاند، بلکه خود را تماما در اختیار آهنگ می گذارد و با حداکثر انژی و فروتنی کامل و سرشار از زندگی می نوازد. »

در سالهای دهه 50 مشکلات مالی بر طرف گردید و زندگی برای کلارا اندکی راحتر شد اما همه اینها درسلامتی او تاثیر گذار نبود. پایانی دردناک. سقوط وی از پله های ایستگاه راه آهن بروکسل در یک روز دسامبر سال 1960 مرگ وی را به همراه داشت.
کلارای کوچک یکی از بزرگترین پیانیست های بزرگ باقی خواهد ماند

 
 
 
 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: