آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, November 1, 2013

چمن زدن؛ مجازات تجاوز به دخترشانزده ساله کنیایی

خبر تجاوز به یک دختر شانزده ساله بوسیله شش مرد در کنیا و مجازات خفیف آنها خشم عمومی را برانگیخته است.شش نفر که در ماه ژوئن امسال به این دختر تجاوز کرده بودند،
 

پس از بازداشت با زدن چمن‌های بیرون ساختمان پلیس مجازات و بعد آزاد شدند.یکی از روزنامه‌های مهم کنیا از موضوع مطلع شد و آن را گزارش کرد. حالا این خبر نه تنها در کنیا بلکه مردم جهان را متاثر کرده است.
خبرنگاری که تصمیم گرفت اولین بار موضوع تجاوز به این دختر شانزده ساله را گزارش کند برای حفظ هویت اصلی‌ این دختر نام "لیز" را برایش انتخاب کرد.
"لیز" ژوئن امسال از تشییع جنازه پدربزرگش در روستای "تینگولو" در نزدیکی بوسیا درغرب کنیا برمی‌گشت. شش مرد به او حمله کردند و یکی بعد از دیگری به لیز تجاوز کردند. بعد جسم بی‌جان او را به داخل یک توالت عمومی پرتاب کردند.
"لیز" هنوز تحت نظارت پزشکی در بیمارستان است؛ قادر به حرکت نیست و روی صندلی چرخ‌دار می‌نشیند.
او اکنون به دلیل تجاوز شدید از فیستول رنج می‌برد، قادر به کنترل ادرار و مدفوع خود نیست و ستون فقراتش شکسته است. این نگرانی وجود دارد که لیز هیچ وقت نتواند به طور کامل بهبود بیابد.
صدها تن از فعالان حقوق‌بشری با خشم به سمت ساختمان فرمانداری پلیس در نایروبی پایتخت کنیا تظاهرات کردند و خواستار برکناری افرادی شده‌اند که به این پرونده رسیدگی درستی نکرده‌اند.
این فعالان همچنین در اینترنت طوماری را تهیه کرده‌اند که تا حال به امضای یک میلیون و دویست هزار نفر در سراسر جهان رسیده است و خواستار مجازات این مردان هستند.
پلیس کنیا می‌گوید در این زمینه تحقیقات را آغاز کرده است ولی هنوز مطمئن نیست آیا این یک مورد تجاوز است یا نه. پلیس در نایروبی می‌گوید دو ماه بعد از وقوع این اتفاق در بوسیا در غرب کنیا گزارشش به آنها رسیده است و به دنبال شواهد بیشتر هستند.
بنابر قوانین کنیا عاملان تجاوز ممکن است تا پانزده سال حکم زندان بگیرند.
مادر لیز می‌گوید از زمانیکه این خبر جهانی شده، عده ای افراد خیر پیشنهاد کرده‌اند همه هزینه های تحصیلی او را تا پایان بپردازند. ولی بعد از گذشت چند ماه لیز هنوز دروضعیت امیدوار کننده‌ای به سر نمی‌برد.
خانواده پسرانی که به لیز تجاوز کرده‌اند مادر و پدر او را تهدید کرده‌اند که در صورت پیگیری این موضوع زندگیشان را به آتش می‌کشند. و از زمانی که پلیس کنیا در نایروبی تصمیم گرفته قضیه را دوباره پیگیری کند این مردان مخفی شده‌اند.
پلیس در کنیا امسال گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد آمار تجاوز نسبت به سال قبل که ۳۳۲ نفر بود افزایش یافته و به ۳۸۳ نفر رسیده است.
bbc
 
 
 
 

No comments: