آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, January 30, 2013

عروسان کودک در افغانستان

بلال سروری
نغمه می‌گوید:که می‌خواهد به مکتب برودوبا دوستانش باشد.

            این عکس نغمه است.

همه ساله صدها دختر خردسال در افغانستان عروس می شوند. این امر غیر قانونی است اما چیزی است که بر اساس رسوم رایج، در مناطق دور دست این کشور انجام می شود.

اما بی بی سی به جزئیات اتفاقی در کابل دست یافته که بسیار کم نظیر است. هزاران نفر از بیم جنگ‌هایی که در مناطق شان جریان داشته، خانه‌ خود را رها کرده و به دنبال سرپناه به کابل آمده اند. آنها در این شهر در اردوگاه‌های مختلف مستقر اند.
من یک ماه پیش سری به یکی از این اردوگاه‌ها زدم و این بار به دیدار دختر شش ساله‌ای رفتم که پدرش او را در برابر دریافت پول عروس کرده است.


فروش دختران در افغانستان
ازدواج کودکان در افغانستان غیرقانونی است اما به صورت گسترده صورت می‌گیرد. این ازدواج‌ها بیشتر در مناطق روستایی به ویژه در خطوط مرزی نزدیک به پاکستان انجام می‌شوند.
این ازدواج‌ها بیشتر برای حل و فصل وام‌ها و منازعات و به هدف تقویت روابط با خانواده‌ها و قبایل رقیب صورت می‌گیرند.
خانواده‌های فقیر معمولا دختران خود را در برابر دریافت پول هنگفت به افراد ثروتمند می‌فروشند و بیشتر این افراد مردان پیر هستند.
تصامیم مربوط به فروش دختران بیشتر از سوی مردان گرفته می‌شود - زنان، مادران و خواهران عمدتا در این تصامیم نقشی ندارند.
به ندرت چنین مواردی گزارش داده می‌شوند. زیرا تصور این است که گزارش دادن آن موجب شرمساری خانواده می شود.
بسیاری از دختران خوردسالی که به عنوان عروس خریده می‌شوند، شاید در آغاز در خانواده‌هایی که آنها را خریده اند مثل کودک بزرگ شوند. بسیاری از آنها نیز قربانی سو استفاده جنسی می‌شوند.
برای ده هزار نفری که در 'اردوگاه قمبر' در کابل زندگی می‌کنند، زمستان فصل دشواری‌ها و مشقات است. در اینجا در سال گذشته ۲۶ کودک جان باختند. امسال، هوای سرد تا کنون جان چهار نفر را گرفته است.
یک ماه پیش به اردوگاه قمبر رفتم تا با مردی که در پنج سال گذشته اینجا زندگی می کرده، صحبت کنم. تاج محمد، با خانواده‌ خود از جنگ های هلمند فرار کرده است.
اوایل این ماه، پسر سه ساله تاج محمد وفات کرد. حالا زندگی برای این خانواده دشوارتر شده است. فقر او را واداشت تا تصمیم دردناکی بگیرد.
او دختر شش ساله‌اش را فروخت.
تاج محمد می‌گوید: "قصه این است که من ٢٥٠٠ دلار از مردم قرضدار بودم. به همین خاطر دختر خود را به آنها فروختم. آنها می خواستند دخترم را حالا از من بگیرند. او فقط یک کودک است."
نغمه شش ساله، به عنوان یک عروس دربدل پول فروخته شده است. اوحالا نامزد شده وتا یک سال دیگرازخانه پدربرده خواهد شد؛مگرآنکه پدرش بتواند قرضش را ادا کند وعروسی نغمه تا چهارده سالگیاش به تعویق بیفتد


                                                                  تاج محمد پدرنغمه درعکس بالا
تاج‌محمد می‌گوید: "اگر من بتوانم به خویشاوندانم یک مقدار پول بدهم، می توانم عروسی را تا ۱۴ یا ۱۶ سالگی نغمه به تعویق بیندازم."
تاج‌محمد، پدر نغمه می‌گوید برای ادای قرضش دیگر هیچ راهی جز فروش نغمه نداشت.
نغمه بسیار جوانتر از آن است که پیامد‌های تصمیم پدرش را درک کند.
تاج محمد می‌گوید: "زمانی که ما در مورد عروسی او توافق کردیم، کودکان دیگر به او گفتند که پدرت تو را فروخته است. او شروع به گریه کرد. او بله و نخیر نگفت. او نمی داند. شروع کرد به گریه کردن و اتاق را ترک گفت."
سن قانونی ازدواج در افغانستان برای زنان ۱۶ سال و برای مردان ۱۸ سال است.
مادر بزرگ نغمه که خود در کودکی عروسی کرده بود، می‌گوید: "همه در خانواده غمگین هستند. ما رنج می‌کشیم و گریه می‌کنیم. اما چه کاری دیگر می‌توانیم انجام دهیم."
زمانی که نغمه به این اردوگاه آورده شد، هنوز شیرخوار بود.
او به من گفت که می‌خواهد به مکتب/مدرسه برود، با کودکان دیگر بازی کند و با دوستانش باشد.
نغمه را دوست محمد، پدر شوهر آینده او، خریده است. او نیز در اردوگاه قمبر زندگی می‌کند.

 BBC

No comments: