آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, November 19, 2012

دانشجویان افغانستان در تهران: ما را از درس خواندن محروم نکنید

محمد جانان – تهران
دوشنبه ٢٩ عقرب ١٣٩١

 شمار زیادی از دانشجویان مهاجر افغانستانی پذیرفته شده در دانشگاه های ایران، روز یکشنبه 28 عقرب، در برابر سفارت افغانستان در تهران،  تجمع اعتراض آمیزی برگزار کردند.

این دانشجویان دلیل اعتراض خود را، صدور بخشنامه‏ ای از سوی وزارت امور خارجه کشور که به تازگی به سفارت افغانستان در تهران ارسال شده است اعلام کردند.
دانشجویان معترض می گویند که چنین بخشنامه‏ ای بر خلاف مصالح ملی است و منجر به محرومیت آنان از تحصیل در دانشگاه های ایران می‏ شود.

دانشجویان معترض می گویند که چنین بخشنامه‏ای بر خلاف مصالح ملی است و منجر به محرومیت آنان از تحصیل در دانشگاه های ایران می‏شود.
به گفته‏ یکی از دانشجویان که نخواست نامش ذکر شود، نامه ای به شماره 10475 به تاریخ 2/7/1391 از سوی وزارت خارجه کشور، به سفارت افغانستان در تهران ارسال  و در آن دستور داده شده است که مدارک هویتی و اقامتی دانشجویان افغانستانی ساکن ایران، نامعتبر بوده و الزاما باید آنها برای احراز هویت شان از افغانستان تذکره دریافت کنند.
مدارک و اسناد هویتی مهاجران ساکن ایران، با نظارت مستقیم کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، وزارت داخله ایران و با تایید و همکاری مقامات بلندپایه افغانستانی از وزارت امور خارجه، وزارت امور مهاجرین و نمایندگی های سیاسی افغانستان در ایران صادر شده است. مدارک هویتی مهاجران افغانستان در ایران، برابر با تذکره افغانستانی است.در تجمع اعتراض آمیز روز گذشته، دانشجویان بسیاری از دانشگاه های شهرهای تهران، قزوین، قم، اصفهان، کاشان و شیراز حضور داشتند.شمار این دانشجویان به بیش از پنج صد  نفر می رسید که در برابر ساختمان سفارت افغانستان در جاده موسوم به پاکستان تهران گردهم آمده بودند.

دانشجویان معترض می گویند که هیچ یک از مقامات سفارت افغانستان، نه تنها به آنان پاسخی نگفتند که با بستن دروازه های سفارت به روی دانشجویان و فراخواندن نیروهای امنیتی به محل، با دانشجویان معترض برخورد غیر مسئولانه‏ ای را انجام دادند.
این دانشجویان  پلاکاردهایی  را نیز در دست داشتند که بر آن نوشته شده بود" "تحصیل حق ماست، ما را یاری کنید"، "نمی توانم تذکره بگیرم، نمی توانم درس بخوانم".
دانشجویان معترض معتقد بودند که این بخشنامه مانعی بر سر راه تحصیل آنهاست. آن ها این سوال را مطرح می کردند که چرا وزارت خارجه در اقدامی نسنجیده و مغایر با قانون اساسی، مصالح ملی و قانون پاسپورت، مانع تحصیل جوانان  افغانستان در کشوری دیگر می شود؟
رفتار نامناسب با مراجعین
میرویس خ. دانشجوی دانشگاه بین المللی قزوین گفت."ما از این سفارت و کارمندان آن دست شسته ایم."
او افزود: "رفتار ناشایست کارمندان سفارت افغانستان محدود به عدم همکاری در صدور پاسپورت نیست. آنان با هر دانشجو در هر بخش به اشکال مختلف برخورد تبعیض آمیر دارند.".
به گفته این دانشجوی معترض، کارمندان سفارت افغانستان در ایران بقایای حکومت پیشین به رهبری برهان الدین ربانی در دهه هفتاد هستند که به همین دلیل عده ای که متعلق به تنظیم و منطقه ای خاص هستند اداره سفارت را در اختیار داشته و با مراجعین و دانشجویان برخوردهای تبعیض آمیز دارند.
حسین م. دانشجوی رشته مهندسی معدن نیز به خبرگزاری بخدی گفت: «من نمی دانم چه بگویم. دولت ما به جای اینکه ما را تشویق به درس خواندن و کسب علم کند، برعکس با این حکم مانع تحصیل ما شده است.»
ایران در سال های اخیر میزبان پناهندگان افغان بوده و این حضور هم در این سال ها با فراز و نشیب های بسیار همراه بوده است. هم اکنون، شماری از جوانان در صورت داشتن شرایط خاص و بسیار محدود کننده ثبت نام از جمله معدل، می توانند با پرداخت هزینه شخصی در دانشگاه ها مشغول به تحصیل شوند؛ تحصیلی که البته چندان راحت هم نیست. در بسیاری از دانشگاه ها، شهریه های وضع شده برای دانشجویان افغان به قدری سنگین است که بسیاری از دانشجویان برای تأمین هزینه های تحصیل، متوسل به والدین خود می شوند و این امر نیز، از طرف دیگر فشار اقتصادی و روانی فزاینده ای را بر خانواده های مهاجر وارد می آورد.
دانشجویان معترض، با امضای بیانیه ای به این تجمع پایان دادند.

آنها از مقامات بلندپایه دولت افغانستان از جمله ریاست جمهوری، وکلاء پارلمان، شورای وزیران و تمامی مسوولان خواستند که به وضعیت نابسامان سفارت افغانستان و به ویژه حل معضل دریافت پاسپورت رسیدگی کنند.
گفته می شود که بسیاری از دانشجویان مشغول به تحصیل در ایران، از خانواده هایی اند که سال ها پیش به خاطر جنگ های داخلی به ایران پناهنده شده و دارای کارت های اقامتی هویتی افغانستانی اند.
پیش از این نیز هر از گاهی مطالبی از بدرفتاری کارمندان سفارت افغانستان در تهران با مراجعین و دانشجویان در رسانه ها منتشر شده بود.لت و کوب چندباره چندین تن از مراجعین طی دو سه هفته اخیر در شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی نیز منعکس شد.همچنین فهرستی از کارمندان سفارت نیز در فضای مجازی منتشر شد.
تلاش های خبرگزاری بخدی برای گفت و گو با مسوولان سفارت افغانستان  در تهران نیز بی نتیجه ماند.
خبرگزاری بخدی
Shirin Naziry
http://www.facebook.com/#!/voiceofwomenafg                                                                                           

No comments: