آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, November 19, 2012

شش میلیون کودک افغانستان، خیابان گرد هستند

29 عقرب 1391 خورشیدی بست باستان
وزارت کار و امور اجتماعی با بیان این مطلب می گوید که این وزارت تا به حال سه میلیون از این افراد را تحت پوشش برنامه های حمایتی قرار داده است.
امروز نوزده نوامبر برابر است با روز جهانی رفع خشونت علیه کودکان. در همین راستا مجمع کاروان تغییر که شامل 46 نهاد جامعۀ مدنی می شود، کمپاین نوزده روزۀ خود را که به هدف رفع خشونت علیه کودکان راه اندازی کرده بودند، به پایان رساندند.
علی افتخاری سخنگوی وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین در یک نشست خبری گفت که در حال حاضر حدود شش میلیون کودک بی سرپرست در افغانستان وجود دارد که این وزارت در سال های گذشته توانسته سه میلیون این افراد را تحت پوشش قرار دهد.
رحیم جامی عضو کاروان تغییر، سوء استفاده از کودکان در قاچاق مواد مخدر، سوء استفادۀ جنسی و مسمومیت کودکان در مکاتب را از موارد مروج خشونت علیه کودکان عنوان کرد.
وی از دولت خواست تا به قوانین نافذۀ کشور متعهد باشد و در راستای رفع خشونت علیه کودکان بدون در نظر داشت مصلحت ها، تلاش کند.
او همچنان گفت که دولت باید جلوی جذب افراد زیر هژده سال را در نهادهای امنیتی بگیرد و همچنان دولت، خانواده ها و علمای کرام، باید در راستای تأمین حقوق کودکان و جوانان تلاش کنند.
جامی همچنان از مجلس نماینده گان خواست تا با آوردن تعدیل در بعضی قوانین مربوطه، در راستای حمایت از حقوق کودکان تلاش کنند و حکومت نیز باید آن عده افراد را که حقوق کودکان و جوانان را زیر پا می گذارند، بازداشت کرده و به محکمه بکشاند.
وی اظهار داشت که دولت باید جلوی استفاده های منفی از تکنالوژی توسط جوانان و کودکان را بگیرد و تلاش کند تا از آن در راستای پیشرفت و ترقی کشور استفاده شود.اوهمچنان از مخالفان مسلح دولت خواست تا از کودکان در صفوف جنگ استفاده نکنند.
سخنگوی وزارت کار امور اجتماعی گفت که در حال حاضر هشتاد مرکز خصوصی و دولتی پرورش کودکان در کشور فعالیت می کند.
وی افزود که این وزارت دسال آینده استراتیژی حمایت ازکودکان کارگرراعملی میکند که درآن حمایت های بیشتری ازکودکان بی بضاعت صورت می گیرد.
یکی از مؤسساتی که در این کمپاین حضور داشته است، مؤسسۀ آشیانه است که به هدف حمایت از کودکان فعالیت می کند.
انجینر یوسف رییس این مؤسسه به بست باستان گفت که این مؤسسه در ولایات کابل، پروان، مزار شریف، هرات، بدخشان و گردیز کار می کند و بیش از یازده هزار کودک را تحت پوشش خود قرار داده است.
وی افزود که این مؤسسه در راستای خدمات تعلیمی، آگاهی کودکان از حقوقشان، تعلیمات صحی و دادن مواد غذایی به این کودکان کار می کند و در سه سال گذشته حدود پنج صد هزار یورو را از اتحادیۀ اروپا دریافت نموده است.
سلطان یکی از کودکانی که شامل در مؤسسۀ آشیانه است می گوید: «من یک طفل کارگر بودم و آن ها من را به اینجا آوردند و حالا هم به من درس می دهند و هم مقداری مواد غذایی به خانواده ام کمک می کنند.»
Shirin Naziry
http://www.facebook.com/#!/voiceofwomenafg                                                                                           

No comments: