آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, October 28, 2012

زن، انسان درجه دو در افغانستان

۱۳۹۱/۸/۱تا وقتی که افراد جنایتکار بر سر قدرت باشند نه زن و نه مرد افغانستان به حق خود نمی رسند.
حکومت قصدا به حقوق زن توجه نمی کند؟
بلقیس روشن عضو مجلس سنای افغانستان در برنامه ی کنکاش گفت: دولت افغانستان به حقوق و به توانایی زن باور ندارد و حتی جامعه جهانی هم که مثلا برای حفظ حقوق زن به افغانستان آمده اند زن را وسیله ساختند برای اهداف خود وتیم خاصی.
حتی پارلمان هم به حقوق زن توجه نمیکند و در پارلمان خانم هایی هستند که به حقوق خود احترام نمی گذارند و فکر می کنند تا پایان باید دنبال منافع کسی باشند که آنها را به این پست رسانده است.
تا زمانیکه یک دولت و حکومتی که واقعا برای زنان و حفظ حقوق آنها کار کند به میدان نیاید ما نمی توانیم بگوییم که برای حقوق زن کار شده است و این حکومت و دولت
تنها از نام و تصویر زن
افغانستان، سواستفاده می کند.
 
برای زنان چه کار باید می شد؟
کار اساسی این بود که در جهت تعلیم تربیت و سواد زن تلاش می شد و فرهنگ معافیت آقای
کرزی از میان برداشته می شد تا امیدواری زن ها بیشتر می شد و زنان در بخش اقتصادی سهیم می بودند. اکثر زنان بخاطر پایبندی اقتصادی که به مردان، خشونت و ظلم را تحمل می کنند.
یکی از شعارهای جامعه جهانی بخصوص آمریکا این بود که ما برای حفظ حقوق زن تلاش داریم و وقتی جامعه جهانی به افغانستان آمد نتوانست برای زنان افغانستان شرایطی را آماده کند تا زنان به تعلیم تربیت و اقتصاد دست پیدا کنند. جامعه جهانی تمام افرادی را که ناقض حقوق زن بودند و یکبار قیمت زن را 300افغانی و یکبار زن افغانستان را حراج کردند، آورد و به قدرت نشاند و این افراد به قدرت رسیده، تنها چند زن را در حکومت مقرر کردند که تنها حضور سمبلیک است.
تا چه زمانی این مشکلات درافغانستان وجود دارد؟
جنایتکاران در تمام نهادها و حتی در سه قوا پخش شده اند که در راس آنها و حامی آنها کشورهای خارجی بخصوص آمریکا است که بیشترین خیانت را بر مردم افغانستان مخصوصا زنان افغانستان کرده است که به هیچ عنوان از حقوق زنان حمایت نکردند و اکنون زنان در افغانستان بیش از 20 هزار دالر خرید و فروش می شوند و ملا امام هم نکاح آنها را می بندد و بعد هم آن زن خودکشی می کند، این است حقوق زن در افغانستان.
آقای کرزی اصلا به حقوق زن توجه نمی کند اول به زن خود که او را به جامعه به عنوان یک شخص با سواد روان نمی کند وزیران کابینه کرزی اصلا زنان خود را نمی گذارند از خانه بیرون شوند و تنها توسط زنان دیگر معامله می کنند و اکثر وزرا و فعالین حقوق بشر آقای کرزی دو زن دارند یکی در افغاستان و یکی در خارج، که این زنان را شوقی می گیرند.
خانم روشن گفت:وقتی بیش از 150000عسکر خارجی در افغانستان است و نیروهای امنیتی ما هم توانمند شدند پس چطور امنیت زنان تامین نیست؟
متاسفانه سه قوه افغانستان اصلا به زن و حقوق زن اعتقاد ندارند و از نام زن تنها برای پروژه ها و منافع خود استفاده می کنند. زنان افغانستان باید امید به روزی داشته باشند که حق خود را از آقای کرزی بگیرند به زور، چرا که کسی حق آنها را نمی دهد مگر اینکه حق خود را به زور بگیرند.

No comments: