آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, October 27, 2012

زنان زندانی افغانستان در جشنواره "سن بریوو" فرانسه

نوشتۀ شاهرخ بهزادی شنبه 27 اکتبر 2012
صورت های زیبا، گیسوانی افشان، گاهی، لبخندی بر لب و یا دانه اشکی غلتیده بر پهنای صورت. این چهره های زیبا، زنان زندانی افغانی هستند که در جشنواره عکس های هنری-خبری "سن بریوو" در غرب فرانسه به نمایش گذاشته شده اند.
"سونیا نودی" عکاس و گزارشگر، با به نمایش گذاشتن این عکس های بسیار زیبا، چهره ای را از زنان افغان عرضه می کند که این روزها و به طور معمول نمی توانیم به سادگی آنها را در افغانستان ببینیم.
به نمایش گذاشتن چهره زنان زندانی در این جشنواره و آنچه در محل با آن روبرومیگردیم، با
 
زبان تصویری، ما را با تناقضات جامعه افغانستان آشنا می کند. جامعه ای عمیقاً مرد سالار که در آن به زنان و درختران ظلم های بسیار روا داشته شده وروا میرود.جامعه ای که درآن زنان و دخترانی که قربانی تجاوز جنسی شده اند، به جای زیر بال و پر قرار گرفتن آنان به وسیله جامعه و مواظبت از وضعیت جسمانی و روانی شکننده آنان، مجرم محسوب شده و خود را پشت میله های زندان مییابند.
بر اساس سازمان ملل متحد، هم اکنون بیش از سه هزار زن افغانی در زندان های افغانستان به سر میبرند. جرایم بیش از 70 در صد آنان جرایمی است اخلاقی، که در اکثریت جوامع جهان جرم محسوب نمی گردد.
در باره این تناقضات در جامعه افغانستان و رفتاری که با زنان در این کشور می شود، با گیسو جهانگیری رئیس بنیاد آرمان شهر و عضو شورای بین المللی جامعه های حقوق بشر به گفتگو نشسته ایم.

No comments: