آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, April 30, 2012

با افزايش قابله ها مرك وميرمادران كاهش مي يابد

كابل , ۱۵ ثور ۱۳۸۹ VOA
وزارت صحت عامه افغانستان از «پنجم می» كه برابر با روز جهانی قابله ها است. طی مراسمی در كابل تجليل بعمل آورد.
از روز جهانی قابله ها در حالی تجلیل می گردد كه اثر کمبود قابله های مسلکی و عدم شرایط مساعد کاری برای آنان در افغانستان محدود بوده و اين كشور دومین رقم بلند مرگ و میر مادران را در جهان دارا است.
وزارت صحت عامه افغانستان با وصف اینکه طی چند سال اخیر توانسته است برنامه ها و آموزش تربیه قابلگی را راه اندازی نماید تا در مرگ و میر مادران و نوزادان در کشور کاهش به عمل آید ولی به گفته سرپرست وزارت صحت عامه با آنهم کمبود قابله های مسلکی در کشور بخصوص در ولایات محسوس است.
داكترثريا دليل سرپرست وزارت صحت عامه كشور می گويد: اين وزارت با همكاری جامعه جهانی در تلاش است تا از طريق افزايش قابله ها، مرگ و مير مادران را در كشور كاهش دهند.
هم اكنون افغانستان دومين كشور در سطح جهان است كه بيشترين رقم مرگ و مير مادران را داراست و بنابر آمارها در هر دو ساعت یک زن در هنگام ولادت جان های شان را از دست می دهند.
خانم دليل كه در مراسم تجليل از روز جهانی قابله در كابل صحبت می كرد، گفت: وزارت صحت عامه افغانستان در مدت چند سال اخير با همكاری جامعه جهانی توانسته است 2200 قابله را آموزش و برای خدمت به سراسر كشور اعزام كند.
به گفته وی، درحال حاضر 800 نفر در انستيتيوت های تربيه قابلگی مصروف آموزش هستند، درحالی که نا امنی،راه های صعب العبورومشكلات ترانسپورتی ازچالشهای عمده فرا راه کاری قابله ها قرارگرفته است.
سرپرست وزارت صحت عامه، تعداد قابله ها را ناكافی دانسته می گويد، پنج تا شش هزار قابله در سراسر افغانستان نياز است و در صورت كمك جامعه جهانی اين نيازمندی تا پنج سال آينده رفع خواهد شد.
خانم ثريا دليل، مرگ و مير مادران را در هنگام ولادت، نگران كننده خوانده و گفته است نقش قابله ها در كاهش مرگ و ميرها مادران به ويژه در مناطق دور دست افغانستان خيلی حياتی است.
«پنجم می» برابر است با روز جهانی قابله ها و امسال از اين روز با شعار "افغانستان نياز به قابله های بيشتری دارد" در كشور تجليل گرديد.
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغان

No comments: