آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, April 29, 2012

برنده جایزه مدیترانه دانشجویان ٢٠١٢ در فرانسه

شبنم زریاب، هنگام امضای کتابش در یکی ازکتاب فروشی های فرانسه

« پیانو نواز افغان»       

"پیانو نواز افغان"، اولین رمان "شبنم زریاب"- نویسنده جوان افغان، جایزه رمان "مدیترانه دانشجویان برای سال ٢٠١٢" در فرانسه را بدست آورد. این جایزه در شهر مون پلیه در جنوب فرانسه همه ساله از سوی هیأت داوران به یکی از پنج رمانی اهدا می گردد که هر سال از ادبیات زبان فرانسه انتخاب و با رأی دهی نمایندگان دانشجویان بیشتر از ۵٠ مدرسه در جنوب فرانسه بحیث بهترین رمان انتخاب می گردد.
رمان "پیانو نواز افغان در رقابت های امسال جایزه "مدیترانه دانشجویان" با چهار رمان برجسته دیگر از نویسندگان فرانسوی زبان به رقابت پرداخت و با رایدهی نزدیک به ۵٠ در صد دانشجویان خواننده این رمان ها، که شمار شان به ١٢۴١ تن میرسید بعنوان بهترین رمان مدیترانه دانشجویان ٢٠١٢" انتخاب شد. 
"شبنم زریاب" در سال ١٩٨٢ در کابل تولد شده و و در اولین سال های کودکی اش در جریان تجاوز ارتش سرخ به افغانستان، با خانواده اش به فرانسه مهاجرت کرده است
"پیانو نواز افغان"، بازبان ساده و صمیمی آمیخته با طنز، تصویری از روزهای کودکی قهرمان کتاب را در افغانستان و سپس رویارویی او با دنیای ناشناخته و پر از اضطراب مهاجرت در یک کشور بیگانه را به تصویر می کشد.
شبنم زریاب، دختر سپوژمی زریاب و اعظم رهنور زریاب است که هردو از پیشگامان ادبیات داستانی افغانستان معاصر بشمار می روند .
وی علاوه از نویسندگی در رشته سینما هم فعالیت دارد و سال گذشته فیلم مستند او «من می گذرم»، در فیستیوال "یک سرزمین، یک فیلم" در فرانسه، جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کرده بود.
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغان

نوشته  واسع محسن  

No comments: