آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, November 24, 2010

 

 

مشهور ترین آبشار جهان

آبشار عبارت از جریان آب دریائی که از بالا بطور ناگهانی  «  و یا هم دفعتاً » به سطح زمین فرو ریزد . بعضی از آبشار ها بصورت  نهری باریک آب را ،از ارتفاعات بلند «  از  100 تا 500 متر، اضافه تر ویا کمتر از آن » به  شدت زیاد به طرف پائین سوق  می دهد .  که  به مرور زمان  این شدت آب ، باعث  تخریباتی   زیادی همان ساحه نیز میگردد . تعدادی ، آبشار ها درجهان فوق العاده زیاد است و عده از آبشار ها به  نسبت  وسعت ، حجم آب ، موقعیت جغرافیائی ، بلندی ، ماحول زیبا ، منظره دلنشین که از جریان آب و اشعه  آفتاب  « کمان رستم » و.. بوجود می آید ، بسیار شهرت جهانی کسب نموده اند وسالانه کمیت قابل ملاحظهً ازجهان گردان « تورستان  » را بسوی خود جلب مینماید . درین جا به معرفی یکی از آنها به صورت خلاصه می پردازیم .

آبشار نیاگارا: آبشار نیاگارا از دو آبشار بزرگ  به نامهای آبشار هورس شو" نعل اسپ" ویا آبشار کانادائی و آبشار کوچک ترآن  به آبشار امریکائی معروف است . خط مرزی امریکا و کانادا از آبشار هورس میگذرد .

این آبشار در مسیر دریای نیاگارا قرار گرفته که در حدود 16 میل در شمال غرب  بوفالو واقع در نیویارک میگذرد و در حدود 94  فیصد آب آبشار نیاگارا یا  در حقیقت در حدود 84 ملیون گیلن آب ، از آبشار هورس شو در هر دقیقه سرازیر میشود  .

علت اصلی شهرت آبشار نیاگارا نه به علت ارتفاع آن بلکه به علت عریض بودن آن است . آبشار نیاگارا در فاصله بیست دقیقه ای از شهر بوفا لو امریکا و نود دقیقه ای از شهری تورنتو کاناداموقعیت دارد.

رود نیاگارا از دریاچه ایری سرچشمه میگیرد و همراه با خود ، آب چهار دریا های دیگررا به دریاچه اونتاریو می ریزاند . این دریا ها در وسط راهی خود مسیر خود را تغیر داده و از روی تخته سنگ بزرگ و بلند به شدت به طرف پائین می ریزدو بدین ترتیب  آبشار نیاگارا تشکیل می شود .

زمین شناسان آبشار نیاگارا را بسیار جوان میدانند و عمر آنرا در حدود 10 هزار سال و یا 15 هزار سال تخمین نموده اند . در عصر یخ بندان ، یخچال های طبیعی ، تمام مناطقی نیاگارای امروزی را پوشانیده بود ، هم زمان با ذوب شدن یخچال ها ، دریا های کوچکی به وجود آمد آبی این دریاچه به سمت شمال ، راه خود را گشود و به مرور زمان بیک دریا مبدل شد دریا به راه خود به سمت شمال ادامه داد ، تا اینکه به یک پرتگاه بزرگ سنگی رسید که با رویه  و یا لایه سنگ آهکی پوشانیده شده بود در همین جاست که آبشار نیاگارا تشکیل شده . آبشار نیاگارا طبق ریسرچ های آخری ، نزدیک به 11 کیلو متر از نقطه اولیه اش عقب تر رفته است

نخستین گزارش مربوط به آبشار نیاگارا در سال 1697 میلادی تهیه شد این گزارش را یک مبلغ مذهبی و کاشف فرانسوی به نام پدر لوئی هانمن نوشته بود پدر هانمن در سال 1678 میلادی ضمن  سفری به  د نیای جدید همراه با سوردولاسال ، آبشارمزبور را دیده بود . قسمیکه قبلا  به آن اشاره نمودیم ، آبشار  نیاگارا  در پایان دوره یخ بندان ، با ذوب شدن تدریجی یخچال ها و سرازیر شدن یک دریاچه باستانی منجمد از روی معبر سنگی ایکه بین این دریاچه و دریاچه انتریوی فعلی وجود داشته ، پا به عرصه  وجود  گذاشت . در طی  ده هزار سال ، دریای عقب  آبشار  به  مرور  زمان کوچک شده رفت تا اینکه جای خود را به دریای اری کنونی داده  است.

فرسایش طبیعی بر اثر فشار آب چندین کیلو متر محل  آبشار را به  عقب  برده  و به جای کنونی اش رسانیده  است .  این  مجموعه  آبشار در سال  1604  توسط  گروه اکتشافی فرانسوی به رهبری چمپلین سمول                                

«  جغرافیه دان ، طراح  و مکتشف فرانسوی که  بنیان گذا ر  کیوبیک نیز نامیده می شود » کشف و ثبت گردید .  پیش از آن سرخ پوستان منطقه ، قرن ها از وجود این آبشار واقف بودند  و آنرا مکان مقدس  میشمردند . صدای مهیب رعد آسای آبشار در آن زمان باعث شده بود تا سرخ پوستان آن را محل زندگی  خدای رعد بدانند و مراسم برای بزرگداشت این  خدا  درین مکان  بر پا  نمایند .  نام  این آبشار از نام  بومی  آن اونگیویا هارا  ،« معبر» گرفته شده است .

نیکولا تسلا   فزیکدان ، مخترع و کاشف اطریش مجارستانی الاصل « که اسمش در واحد نیروی القا مقناطیسی در فزیک الکتریسته و مقناطیس نیز درج است »  اولین  کارخانه  برق  جریان  متناوب Ac  دنیا  را  در همین مکان  بناء نهاد و موجب ترقی صنعتی و پیشرفت شهر سریع ا لسیر در منطقه نیاگارا گردید.

با گسترش فعالیت های شهر سازی  درین منطقه ، اولین  پل این معبر در سال 1848 روی رود خانه پائین آبشار احداث گردید ، بعد ها پل های معتدد فولادی دیگر به روی این گذرگاه ساخته شد که قطار و کامیون های بازی و وسایل نقلیه  و ترانسپورتی از آن استفاده به عمل می آورند . با توجه سرعت زیاد  تخریب لبه آبشار و عقب  نشینی سریع آن ، در صورت ادامه تخریبات و رسیدن آبشار به مرز دریاچه  Erie موجب ازبین رفتن  کامل  و محو شدن  آبشار میگردد  طرح های از سوی دولت های کانادا  و امریکا به اجرا در آمده است که باعث شده سرعت عقب نشینی آبشار به مقدار تقریبی سه سانتی متر در سال کاهش پیدا کند

برای کاستن میزان تخریب چاره نبود  جز کاستن از میزان آب جاری در آبشار ، برای این کار سد های انحرافی مخصوص ساخته  شده  است که  مقدار قابل ملاحظه  از آب آبشار را پیشاز رسیدن به لبه پرتگاه منحرف کرده ، وارد آبرو های مصنوعی میکنند بدین ترتیب آنچه را که تورست ها در هنگام روز مشاهده میکنند صرف 50 فیصد آب واقعی آبشار است . با توجه به عظمت زایدالوصف آبشار در وضعیت فعلی آن ، که در هر سه ثانیه بیش از 18 ملیون لیتر آب از آن می ریزد و سالانه نزدیک به 15 ملیون توریست را به این منطقه میکشاند . میتوان تصور کرد اگر میزان آب دو برابر مقدار کنونی بود حجم صدای تولید شده به چه میزان می رسید ، نیرو گاه های عظیم آبی  ساخته  شده  روی  رود خانه  نیاگارا ، سهم  بزرگی از تولید برق در ایالت انتاریو « در کانادا  » و ایالت نیویارک « در امریکا » را  دارد .

شایان ذکر است که بخش کانادائی آبشار نزدیک به سه برابر  بخش امریکایی آن بوده و دید بهتر و وسیع تری دارد  به طوری که  حتی  بخش امریکائی آبشار داخل  کانادا بهتر دیده میشود ، این امر موجب سرمایه گذاری وسیع صنعت توریسم در بخش کانادائی شده است.  ترجمه از دانشنامه آزاد و بروشور نیاگارا

 

No comments: