ژان لئون ژروم، از چهرههای برجسته جنبش شرقشناسی، با تکیه بر سفر های گستردهاش در منطقه، بارها صحنههایی از خاورمیانه را به تصویر کشیده است. بازار برده فروشان یکی از تحریکآمیز ترین آثار اوست ، اين اثر گروهی از زنان را به تصویر میکشد
قصد ژروم نه تنها نشان دادن مهارتش در به تصویر کشیدن فرم انسان و جزئیات معماری با واقعگرایی نفسگیر بود، بلکه برانگیختن تفکر و واکنش مخاطبانش نیز بود. ژروم با قرار دادن بیننده در نقش ناظر این صحنهی هولناک، او را وادار به رویارویی با غیرانسانی بودن تجارت برده میکند. این نقاشی هم شیفتگی هنرمند به چیزهای عجیب و غریب و هم حقایق ناراحتکنندهی آن دوره را منعکس میکند، که ترکیببندی تابلوی «بازار بردهفروشان» با دقت تمام چیده شده تا چشم بیننده را در میان صحنه هدایت کند و بر پویایی قدرت تأکید ورزد. تضاد بین نگرش رنجور و تسلیمشدهی زنان برده و رفتار بیخیال و تقریباً حرفهای مرد برده فروش، مضمون، سلطه و فن نقاشی را تقویت میکند. استفاده ژروم از نور، توجه را به چهرههای زن جلب میکند، در حالی که فضای داخلی سایهدار ساختمان، جنبههای پنهان و اغلب نادیده گرفته شده او چنین تعاملاتی را خلق كرده.
جزئیات معماری، که از مشاهدات ژروم در طول سفرهایش الهام گرفته شدهاند، لایهای از اصالت به محیط میافزایند و بیننده را بیشتر در صحنه غرق میکنند. بافت رنگ لباسها، طرحهای پیچیده روی دیوارها و تنوع ظریف در رنگ پوست، به رئالیسم زندهی نقاشی کمک میکنند.
بازار بردهداری چیزی بیش از بازنمایی یک رسم تاریخی است؛ این اثر، تفسیری قدرتمند از کالایی شدن زندگی انسان ارائه میدهد. اگرچه آثار ژروم به دلیل عجیب و غریب بودن و چشمچرانی مورد انتقاد قرار گرفته است، اما بدون شک سوالات مهمی در مورد قدرت، اخلاق و پیامدهای غیرانسانی شدن مطرح میکند. این نقاشی، جنایات تجارت برده را تداعی میکند و نگرشهای پیچیده نسبت به نژاد و فرهنگ را در زمان ژروم منعکس میکند.
این نقاشی بخشی از كليكسيون موسسه هنری کلارک در ویلیامزتاون، ماساچوست است، جایی که همچنان بینندگان را مجذوب ميكند. این اثر، به عنوان یکی از شناختهشدهترین آثار ژروم، همچنان اثری اساسی برای درک تاریخ هنر شرقشناسی و همچنین زمینه فرهنگی قرن نوزدهم است.
منبع ~ ویکیآرت، وبسایت ژان لئون ژروم، داستانهای پشت هنر
No comments:
Post a Comment