آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, September 8, 2024

پیامبران فریبنده

برای شما که از اروپا، امریکا با جیب های پر از دالر، یورو و پوند استرلینگ به افغانستان می‌روید، طبعا که وضعیت «عالی» است. برای شما عادی است که کی بر قدرت و اراده مردم حاکمیت می‌کند، وضعیت زنان چگونه است، ۲۳ میلیون انسان دچار فقر است،

میلیون‌ها کودک شبانه گرسنه می‌خوابد و خون ده ها هزار جوانی که در ۲۰ سال گذشته به خاک و خون کشانیده شده اند، هنوز نخشکیده و ده‌ها هزار انسان برای گرفتن پاسپورت شب‌ها را در دروازه های فرار صف بسته اند. برای شما معمولی است که غذا های خوب صرف کنید، خانه های آرام داشته باشید و خدمت‌گاران زیادی را برای‌تان از میان لشکر بی‌کاران و فقرا قطار کنید. برای شما بهترین فضا نباشد، برای کی باشد؟ زشت‌تر این‌که برای رسانه های اجتماعی عکس می‌گیرید و با یوتیوبر های استخدامی و تجارتی مصاحبه می‌کنید و خرسندی تان را از «امنیت» ابراز می‌دارید و پخش می‌کنید. آیا به باور شما امنیت همین است؟ اگر می‌خواهید معنای امنیت را بدانید بروید با یکی از هزاران جوان تحصیل‌یافته ما مصاحبه کنید که در فقر به سر می‌برد. اگر می‌خواهید معنای آرامش را بدانید بروید با یکی از میلیون‌ها زن کشور مصاحبه کنید تا از وضعیت زندان‌های خانگی و بی‌کاری تحمیلی برای‌تان قصه کند. اگر معنای شفقت را می‌خواهید پیدا کنید بروید هزاران کودک یتیم که در بازار مندوی وخیابان‌های کشور تگدی و  پلاستیک‌فروشی می‌کند دریابید و دستی بدهید. اگر می‌خواهید معنای انسانیت را در افغانستان دریابید بروید با هزاران جوان کشور  مصاحبه کنید که با قربانی‌کردن جان از راه ها ایران و پاکستان و ترکیه از کشور فرار می‌کنند. اگر می‌خواهید معنای معصومیت را دریابید، حداقل بروید با دوشیزه ها‌ی جوان سرزمین من که از دانشگاه‌ها و مکاتب برون رانده شده و حالا باید به‌زور به پیرمردی داده شوند، صحبت کنید. اگر می‌خواهید معنای مادروطن را دریابید، بروید بر گورستانی بنشینید و فغان و شیون مادرانی را بشنوید که بر گور نورچشم‌های خود تا هنوز خون می‌گریند.

‏شما با این مصاحبه های فرمایشی تان بر همه مصایب سرزمین ما چشم می‌پوشید و رژیمی را که عامل جنگ، کشتار، انتحار و خون است مشروعیت پوشالی می‌بخشید. این چه کار است که شما می‌کنید؟ شما به صد ها هزار پناهجو و مهاجر سرگردان کشور ما که به کشور های پناه آورده اند، خیانت می‌کنید. دولت های پناهنده پذیر این صحبت های هوایی شما را که «افغانستان کشور امن است» برای پاسخ منفی به هم‌میهنان شما استفاده می‌کنند. آیا شما می‌دانید که پیامبران سرگردان و حتا دروغ‌گو هستید؟ شما چه بلایی بر سر آن‌ها می‌آورید؟حد اقل برای وجدان خود و میلیون‌ها انسان سرزمین ما خیانت نکنید. من نمی‌گویم که به کشور نروید. اما اگر می‌روید، نگذارید از شما استفاده سیاسی کنند. حتا چه بهتر که نروید و پول سفر تان را برای سزاوار ترین خانواده‌های کودکان هردم‌شهید بفرستید. این خواست خدا و انسانیت از شماست..

دکتر ملک ستیز

No comments: