آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, September 19, 2024

ازدواج با مرد خود شیفته

 نمیدانم اینرا برای کی مینویسم ولی از دیدن زنانی که بدون تایید شوهر های شان حتی اسم شان را نمیتوانند روی ورق سفید بنویسند، حالم بهم می خورد
..


برای زنان: وقتی با یک مرد خودشیفته ازدواج می‌کنید، فرصتی برای تجربه یک رابطه عاشقانه و شریک بودن پیدا نمی‌کنید؛ بلکه به جای همسر، نقش یک مادر را بر عهده می‌گیرید. این مردان مانند کودکان رفتار می‌کنند. آن‌ها در طول هفته سر کار می‌روند و آخر هفته‌ها را با تماشای تلویزیون، چت و صحبت با دوستان شان، سرگرم به تلفون و... سپری می‌کنند و در آخر هفته هم زنان باید بپزند، تمیزکاری کنند و مواظب فرزندان باشند تا شوهر آخر هفته اش را استراحت کند. در چنین رابطه‌ای، زنان خود را همزمان هم مجرد و هم مادر می‌یابند و بار سنگین مسئولیت‌ها را به تنهایی به دوش می‌کشند.

خودشیفته‌ها برای عشق ازدواج نمی‌کنند؛ بلکه برای یافتن یک خدمتکار، آشپز، بانکدار و دستیار ازدواج می‌کنند. آن‌ها زنان را کنترل کرده و از روابط انسانی چیزی نمی‌دانند. تو مسئول مدیریت خانه، بزرگ کردن فرزندان و برآورده کردن نیازهای خودخواهانه‌شان می‌شوی، در حالی که رؤیاهای تو از یک رابطه عاشقانه و برابر، در سایه واقعیت تلخ خدمتگزاری محو می‌شوند.

با گذشت زمان، زنان به سایه‌ای از خودشان تبدیل می‌شوند؛ هویت‌شان تحت فشار وظایف طاقت‌فرسای مادر بودن-زن فلانی بودن، عروس فلانی بودن خلاصه و ناپدید می‌شود. این خدمتگزاری بی‌پاداش، زنان را به فردی خسته، ناامید و پر از کینه بدل می‌کند که تاثیر منفی مستقیم بر تربیه فرزندانشان نیز دارد... اگر در چنین رابطه‌ای گرفتار شده‌اید، اولین قدم اینست که باید بدانید که لایق احترام، عشق و حمایت هستید. برای همان فرزندانی که میخواهید خودرا قربانی یک چنین رابطه ای کندی، الگوی منفی هستید. چون پسران تان خودشیفته بار آمده و دختران تان به نسخه دیگری از شما تبدیل میشود و خدمتگذاری به مردان را احترام میپندارند! 

*خودشیفته (نارسیسیست) فردی است که ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارد که بر محور خودمحوری و خودبینی افراطی متمرکز است. این افراد تمایل دارند خود را مهم‌تر، برتر و بهتر از دیگران ببینند. در عین حال، خودشیفته‌ها معمولاً توانایی همدلی با احساسات و نیازهای دیگران را ندارند و روابطشان بیشتر به منظور ارضای نیازهای خودخواهانه‌ خودشان شکل می‌گیرد.

گلنار سروش

No comments: