آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, July 11, 2024

طالبان در زندان مرا برهنه کردند

زرمینه پریانی، از زنان معترض و فعال حقوق زن، از بی تفاوتی عمومی در برابر برخورد طالبان با زنان انتقاد کرد و از مردم خواست که به آزار و اذیت زنان در افغانستان اعتراض کنند.


او گفت که طالبان «او و زنان دیگر» را در زندان برهنه کرده‌اند.

خانم پریانی گفت که طالبان به‌صورت گروهی با او هنگامی که برهنه‌اش کردند، عکس گرفتند.

این فعال حقوق زنان این اظهارات را در واکنش به انتقادها از شیوه پوشش خود در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده است. او از منتقدانش خواست که دست از اذیت او و خانواده‌اش بردارند. او گفت که سبک زندگی و انتخاب هایش مربوط به خودش است نه از خانواده‌اش.

پریانی روز ۱۵ سرطان، عکسی با پیامی در شبکه اکس منتشر کرد که در آن به ارزش‌های حامی مالکیت مردان بر زنان، انتقاد کرد. او گفت که با این ارزش‌های «دین و فرهنگ» مبارزه می‌کند.

انتشار این یادداشت و عکسی از او، موجی از انتقادها و حمایت‌ها از زرمینه پریانی را برانگیخت. خانم پریانی گفت که به دنبال انتشار این پست، او خانواده‌اش مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

پریانی خطاب به منتقدانش نوشت: «اگر از تن برهنه زنان احساس گناه می‌کنید جلو طالب‌ها را بگیرید ‌که در این سه سال در زندان‌ها حجاب زنان را دور ساخته و از هیچ جنایتی در اجتماع افغانستان علیه‌زنان کشورم دریغ ‌نمی‌کند.»

او در پیام ویدیویی گفت: «شما یک لباس نیمه آستین مرا دیدید، ولی طالب با زور تفنگش، جهادش و پرچم اسلامی بدن مرا با یک سوتین دیده است.»

پریانی به منتقدانش گفت به جای انتقاد و حمله به وی، بروند به طالبان حمله کنند و نگذارند زنان مثل او در زندان این گروه برهنه شوند.

این افشاگری خانم پریانی در حالی منتشر می‌شود که پیش از این نیز شماری زنان معترض که در زندان‌های طالبان اسیر بودند، تجربیات تلخی از رفتار طالبان با خود را با رسانه‌ها بازگو کرده‌اند.

استخبارات طالبان به تاریخ ۲۹ جدی ۱۴۰۰ به خانه زرمینه پریانی در کابل حمله کردند، او را با سه خواهر معترضش از خانه شان بازداشت کردند.

آنها ۲۶ روز در بند طالبان بودند. خواهران پریانی بعد از آزادی مخفیانه از کشور بیرون شدند و به آلمان رفتند. ٢١ سرطان ١٤٠٣ افغانستان اينترنشنال

زرمینه پریانی

No comments: