آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, December 8, 2021

نگران نقض صریح حقوق زنان و دختران زیر سلطه طالبان استیم

 

آژانس زنان سازمان ملل متحد در یک گزارش جدید نسبت به نقض صریح حقوق زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی شدید کرده است.

در گزارش تازه این آژانس زیر عنوان "هشدار جنسیتی"، آمده است که با وجود تضمین‌های مکرر طالبان مبنی بر رعایت حقوق زنان افغان، شواهد گسترده‌ای بدست آمده است که آن‌ها در سراسر این کشور با محدودیت‌‌های جدی مواجه هستند.

آژانس زنان سازمان ملل در اولین گزارش خود گفته از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵اوت/آگست، در افغانستان، شواهد گسترده‌ای را در بخش های کار، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و مشارکت زنان در عرصه‌های عمومی و سیاسی ارزیابی کرده ‌است.

این آژانس گفته یافته‌های آن‌ها از سراسر افغانستان حاکی از آن است که از زمان تسلط طالبان، زنان و دختران در افغانستان به شکل روز‌افزونی با محدودیت‌های جنسیتی روبرو هستند تا حدی که آزادی بیان، آزادی سفر، دسترسی به خدمات فوری نجات، دسترسی به اطلاعات، تحصیلات، کار و دسترسی به فرصت‌های معیشتی را برای آن‌ها بسیار مشکل ساخته است.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که موضع‌گیری‌های مبهم طالبان در قبال حقوق زنان در افغانستان باعث عمیق‌ترین عقب‌گرد در زمینه احقاق حقوق آن‌ها شده است.

این گزارش تاکید می‌کند که حقوق دختران و زنان افغان با هم پیوند دارند و برای ارتقای آن در سطح گسترده به اقدامات فوری نیاز است.

سه پیشنهاد برای حفاظت از حقوق و آزادی‌های زنان

در این گزارش سازمان ملل برای حفاظت از حقوق و آزادی‌های زنان در افغانستان، سه مورد پیشنهاد شده که باید تقویت شود:

آژانس زنان سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده است که زنان افغان نه به عنوان قربانی، بلکه باید به عنوان شرکای برابر به رسمیت شناخته شوند تا در تمامی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در سطح کشور شریک باشند.

به قول این سازمان، این شناخت باید از طریق مشارکت همکاران استراتژیک افغانستان با زنان این کشور تسهیل شود و فرصت‌های مشورتی و مالی در اختیار آن‌ها به این منظور قرار گیرد.

خدمات حمایتی برای زنان توسط زنان:

سازمان ملل می‌گوید، سرمایه‌گذاری و حمایت از مشارکت زنان در امور بشردوستانه به عنوان یک امر ضروری برای رفع نیازهای زنان و دختران افغان باید صورت بگیرد. به پیشنهاد این سازمان باید از فضاهای امن که توسط زنان تشکیل شده باشد، حفاظت شود و زنان به طیف وسیعی از خدمات فوری و نجات دست یابند.

نظارت بر حقوق بشر:

آژانس زنان سازمان ملل متحد خواستار ایجاد یک مکانیسم مستقل نظارت بر حقوق بشر برای انجام تحقیقات و گردآوری اسناد و شواهد در مورد حقوق زنان افغانستان شده و آن را برای حصول اطمینان از پاسخگویی مطابق به قوانین بین‌المللی حقوق بشر ضروری خوانده است.

این سازمان گفته است که برای حمایت از زنان افغان، مأموریت حقوق بشر سازمان ملل متحد (یوناما) باید بر نظارت بر حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان تمرکز بیشتر کند.

 

از قول هبت‌الله آخندزاد که بسیاری از سازمان های اطلاعاتی مرگ او را تائید کرده اند، فرمان ویژه‌ای در مورد حقوق زنان افغان منتشر شده

گزارش آژانس زنان سازمان ملل متحد چند روز پس از آن منتشر شده که رهبری طالبان فرمان ویژه‌ای را در مورد حقوق زنان در زمینه‌هایی مانند ازدواج و ارث بدون اشاره به موضوعاتی مانند تحصیل و اشتغال زنان صادر کرده است.

"تا زمان تصویب پالیسی جدید، دختران اجازه حضور در مکاتب متوسطه ندارند"

در همین حال معاون سرپرست وزارت معارف طالبان به بی‌بی‌سی گفته است که تا زمانی که خط‌ مشی جدید آموزشی در افغانستان تصویب نشود، دختران اجازه حضور در مدرسه‌ها/مکاتب متوسطه را نخواهند داشت.

عبدالحکیم همت، ممنوعیت فعلی را یک تأخیر موقت توصیف کرد و گفت که امیدوار است قوانین جدیدی که به دختران اجازه می‌دهد تا به کلاس درس بازگردند، قبل از شروع سال تحصیلی جدید در ماه مارس تصویب شود.

روز گذشته شمار زیادی از شهروندان کابل با وجود ممنوعیت تظاهرات از سوی حاکمیت طالبان به جاده‌ها ریختند و خواستار تامین حقوق شهروندان و به ویژه حق کار و تحصیل برای زنان و دختران شدند.

کارشناسان بخش آموزش می‌گویند، نمی‌دانند که طالبان در نصاب جدید تعلیمی برای دانش‌آموزان در افغانستان چه برنامه‌ای دارند که آن‌ها را برای آوردن اصلاحات از حق آموزش محروم ساخته‌اند.

برخی از آن‌ها به بی‌بی‌سی گفته‌اند احتمالا طالبان نصاب درسی نظام آموزشی افغانستان را شبیه مدارس مذهبی‌ای می‌سازند که خود در آن‌ها آموزش‌های مذهبی و استشهادی دیده‌اند.

آژانس سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان که همچنین به عنوان آژانس زنان سازمان ملل شناخته می‌شود، یک نهادی است که برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان فعالیت می‌کند و از جمله به موضوع خشونت علیه زنان و حقوق آن‌ها در سراسر جهان تمرکز دارد.

آژانس زنان سازمان ملل متحد هشدار داد. با وجود تضمین‌های مکرر طالبان مبنی بر رعایت حقوق زنان در تفسیر اسلام، گزارش سازمان ملل نتیجه می‌گیرد که تبعیض اکنون در تمام جنبه‌های زندگی افغانستان عادی شده است. این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که اکنون بسیاری از خانواده‌ها محدودیت های خود را به عنوان یک اقدام محافظتی اعمال می‌کنند. حتی قبل از تسلط مجدد طالبان، افغانستان یکی از بدترین مکان ها برای زنان بود.

بی بی سی

No comments: