آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, April 10, 2021

دست‌آوردها و حقوق زنان در گفت‌وگوهای صلح حفظ شود

وزارت امور خارجه کشور می‌گوید که سیول و کابل در نخستن نشست مشورت‌های سیاسی تاکید کردند که در گفت‌وگوهای صلح باید دست‌آوردهای دو دهه‌ای اخیر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌ها حفظ شود

این وزارت روز پنج‌شنبه، نوزدهم حمل با نشر اعلامیه‌ای گفته است که میرویس ناب، معین سیاسی وزارت امور خارجه و لی‌کیانگ‌چل نماینده خاص کوریای جنوبی برای افغانستان و پاکستان در اولین نشست مشورت‌های سیاسی، روی گسترش همکاری‌‌های دوجانبه و هم‌گرایی چندجانبه در سطح منطقه و جهان گفت‌وگو کرده‌اند.

این وزارت گفته است که هر دو طرف بر اهمیت ایجاد افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و دموکراتیک توافق کرده و گفته‌اند که راه حل سیاسی برخاسته از روند صلح باید دست‌آردهای دو دهه‌ای افغانستان به‌شمول حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها را حفظ کند.

در این اعلامیه تصریح شده که آقای ناب و کیانگ‌چل هم‌چنان نقش سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه نقش سازمان ملل متحد را در گفت‌وگوهای صلح و تأمین ثبات در افغانستان مهم خوانده و از آن استقبال کرده‌اند.

به نقل از وزارت امور خارجه، دو طرف روی ادامه همکاری‌های دوجانبه تاکید کرده و گفته‌اند که به مشوره‌های دوجانبه جهت حصول اطمینان از موثریت پروژه‌های انکشافی ادامه می‌دهند.

در این علامیه گفته شده است: «نماینده‌گان سیول و کابل هم‌چنان در مورد تعمیق روابط دو جانبه از طریق چارچوب‌های مختلف و بررسی فرصت‌های بالقوه همکاری، به‌شمول تجارت و سرمایه گذاری، ظرفیت‌پروری، و احیای جنگلات افغانستان، بحث کرده‌اند.»

از سویی هم معین سیاسی وزارت امور ابراز امیدواری کرده است که این همکاری‌ها در نتیجه نشست‌های مشورتی دوجانبه، هرچه بیش‌تر گسترش یابد.

 هشت صبح

 

No comments: