آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, February 20, 2024

حجاب زنان افغانستانی

 مهرنوش موسوی یکی از مبارزان معروف سوسالسبت و از منتقدین رادیکال اسلام سیاسی در ایران وخاورمیانه است . در یاداشت انتقادی اخیر وی حول ِ نشست دوحه ، شیوه ی ایستاده کی زنان در برابر طالبان  به نقد گرفته شده . من ضمن اینکه از بخش اعظم این نگاه وی دفاع میکنم ،
اعتقاد دارم که به امنیت مبارزان یعنی زنان و دخترانیکه  چشم در چشم طالبان قرار میگیرند نیز نمی‌شود بی ملاحظه بود . اینک یاداشت آنها را با سپاس و تشکر از آنها  اینجا میگذرام.

زنان افغانستان تا در باره حجاب تکلیف خودشان را مشخص نکنند، تا دست از لاس زدن و سازش با اسلام و تحجر و مردسالاری برندارند، به هیچ جایی نمیرسند. نه فقط نمیرسند، بل تصویری از مبارزه زن در خاورمیانه میدهند که به ضرر جنبش حق زن در ایران است.  

نمیشود شما خودتان نماینده ارتجاع و عقب ماندگی باشید. مثل برده ها زنجیرهای پایتان را روی زمین سالن هر کنفرانسی بکشید بعد ادعای مبارزه با برده داری کنید. افغانستان برای همین علیه طالبان جلو نمیرود چون آن نیرویی که باید با ارتجاع بجنگد، خودش آغشته به ارتجاعی ترین سمبل هاست. 

در هر نشستی که شرکت میکنند تا اعتراض کنند، مانند همین نشست دوحه در این روزها، حجاب سرشان می اندازند. در خارج کشور زندگی میکنند، در استکهلم و برلین تظاهرات میکنند از هر صد نفرشان، نود و نه نفر حجاب سرش کرده است! مسخره نیست واقعن؟ چرا حجاب سرتان میکنید، اگر اعتراض دارید؟ به چی اعتراض دارید پس؟ مگر میشود زنی به ستم اعتراض داشته باشد، به تحقیر اعتراض داشته باشد، بعد کلید قفسی که خودش را به زور در آن کرده اند را دست خودش داده باشند، با افتخار توی قفس اینطرف و انطرف برود و ادعای اعتراض کند؟ 

جمع کنید این بساط عقب ماندگی را. اعتراض شما جزو بستر اصلی همان ستمی است که حاکم است. خانم محترم حجاب داوطلبانه نداریم. حجاب، حجاب است. میخواهی این ننگ را روی سرت بیندازی بتمرگ توی چهاردیواری اختیاری خانه ات، بگذار جنبش علیه حجاب در خاورمیانه کار خودش را بکند. حداقل آسیب نرسان! حجاب مظهر برده کردن زن است. حجاب وسیله سرکوب است. حجاب برند خشونت اسلام در منطقه و در جهان است. جنبشی که نمایندگانش حجاب به سر دارند مفت نمی ارزد. میخواهید به ستم اعتراض کنید، از زنان ایران یاد بگیرید، حجابتان را آتش بزنید و تمام قد مقابل طالبان و افکار عمومی مردم جهان بایستید. این چه جنبش کچل موفرفری هست که نه سرش معلوم است نه تهش، دارید با اسلام سیاسی لاس میزنید، با حجاب لاس میزنید. شماها دقیقن به چی معترضید؟ 

خجالت بکشید بابا! در همسایگی شما که میلیونی دارید در خاکش زندگی میکنید و خبر دارید، گروه گروه زنها را دستگیر میکنند چون علیه حجاب ایستادند. پدر ما در امد، استخوانهایمان خرد شد، بیچاره شدیم تا به جهان ثابت کردیم که حجاب فرهنگ زن خاورمیانه نیست. تا ثابت کردیم حجاب ابزار اعمال خشونت جنسی است. هزینه خونین دادیم تا یک تصویر سکولاریستی، مدرن عدالتخواه به جهان از مبارزه علیه اسلام سیاسی بدهیم. ما اصلاح طلب را توی سوراخ کردیم که نروند از زبان مردم ایران دم‌ از اسلام خوب و حجاب خوب و اخوند خوب بزنند، بعد شماها با پز اعتراضی گرفتن دارید در منظر جهانی به ما ضربه میزنید. خاک بر سر چپ های ایرانی که لی لی به لالای شما میگذارند، قربانی پرستند و کاری ندارند این قربانی دارد چه غلطی میکند به عنوان اعتراض! نهیب نمیزنند که جمعش کنید. چیه این حجاب اسلامی روی سر همگیتان. خجالت نمیکشید؟ دو سال پیش نمایندگان طالبان را آوردند در اسلو کنفرانس گذاشتند، نماینده طالبان گفته بود حاضر نیست با نماینده زن بیحجاب آمریکا سر یک میز بنشیند. نماینده زن آمریکا رفت حجاب سرش کرد. در همراهی سایر نمایندگان پلاستیکی و‌دروغین زن افغانستانی که از دم محجبه بودند. چرا میروید اصلن و اساسن با طالبان سر یک میز می نشینید؟ مگر آدم با دشمنش مینشیند گپ و گفت کند؟ آنهم محجبه! 

ما این « اعتراض» را تا زمانی که وجناتش ضد حجاب و ضد مردسالاری و ضد اسلامی نباشد، اعتراض حساب نمیکنیم. چرا ما باید سطح توقع خودمان را اندازه اینها پایین بیاوریم، شما یا خودتان را بالا بکشید، یا دست از آه و ناله های سازشکارانه بردارید. با خشونت اسلامی نمیشود با زبان خودش سخن گفت! 


پ.ن: در عکسهایی که منتشر شده فقط میترا مهران حجاب ندارد که البته هنوز معلوم نیست که آیا میترا مهران در ان نشست بیحجاب بوده یا نه. عکسهایی که من دیدم حتی میترا مهران هم شال سیاه روی سرش انداخته است. ولی حتی اگر هم بیحجاب بوده واسه من کافی نیست. چون تصویر عمومی زنان محجبه هستند. یکی در صد نفر مثل میترا مهران است.

No comments: