آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, February 8, 2022

آیا زنان در درازای زمان، چیزی برای اندیشیدن و نوشتن نداشتند؟

به خاطر دارم در مکتب و دانشگاه در بخش‌های گوناگون چه ادبیات چه ساینس در کل چه علوم اجتماعی و تجربی، دانشمندان، نظریه پردازان، شاعران و نویسنده‌گان, منتقدان ادبی تنها مردان، معرفی می‌شدند و دیدگاه شان منبع تحقیقات و مطالعات بوده است

در ادبیات جهان نیز به کار نامه‌ها و دیدگاه های چهره‌های مشهور مردان پرداخته می‌شد و آثار شان مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌گرفت. 

در ادبیات فارسی نیز به معرفی اندیشه‌ها و افکار اندیشمندان مرد پرداخته می‌شد. از چهره‌های ادبی زنان یکی دوتا آن هم در بخش شعر نام برده می‌شد یا به یک یا دو نمونه سخن آن‌ها اکتفا‌ می‌شد.

من با وجودی که در درس ،تحقیق ، و بحث های علمی ادبی صنف خوب بودم؛ ولی یک چیز خیلی برایم آزار دهنده بود که فکر می کردم زنان هیچ‌گاهی اندیشه مستقل، علمی و ادبی نداشتند.  وقتی از استادان می‌پرسدم می‌گفتند: زنان مگر کار کردند در بخش های علمی؟ 

باز در خود فرو می‌رفتم و حس کمی می‌کردم.

این پرسش همیشه در ذهنم وجود داشت:

آیا زنان در درازای زمان چیزی برای اندیشیدن و نوشتن نداشتند؟

دید کلی جامعه دید مردانه است چه خواسته یا نخواسته در محیط‌های علمی تاثیر خود را داشته است.

در حالی که زنان پا به پای مردان کار کردند و قتی تحقیق در این زمینه را بیشتر ساختم، رسیدم به آن‌چه می‌خواستم.

زنان زیادی که شمار آ‌ن‌ها به صدها تن می‌رسد در علوم مختلف مانند: فلسفه، ریاضی، فزیک، کیمیا، زیست شناسی، تا تکنالوژی و ادبیات کتاب های ارزشمند و مفید نوشته اند.

این جا از تعداد اندک زنانی نام می‌برم که در بخش‌های مختلف در صدر قرار داشتند، دارند و دستاورد های علمی و ادبی به نام شان ثبت است. 

آثار زبادی از ان‌ها به چاپ رسیده است‌ که ماندگار و با ارزش است:

۱- روزالیند فرانکین کیمیادان، ۲- وراروبین ستاره شناس، ۳- گلادیس وست ریاضی دان۴- جاناکی امیل گیاه شناس،

۵- ایدا لاویس ریاضی دان، ۶-چین شیونگ وو فزیکدان،۸-کاترین جانسون ریاضی دان ۹- جنیفر دودنا کیمیادان و زیست شناس و تعداد دیگر.


زنانی که جایزه نوبل گرفتند و چاپ کتاب ملیونی داشتند:

۱- تونی موریسن،۲- دانیل ستیل، ۳-مری هیگنینز کلارک.۴- مایا انجلو ۵- الیس واکر ۶-جومپا لاهیری ۷- جویس کارول اوتس ۸- ایزبل النده ۹-- جی کی اولینگ ۱۰- استفانی میر


زنانی که در  ادبیات و روزنامه نگاری، نقد ادبی، فلسفه و سایر بخش‌ها آثار عالی دارند:

۱- ورجیناولف،۲- ژر، ژر ساند، ۳- این رد، ۴- گروتر استاین، ۵- دوروتیرپارکر،۶- سیمون وی،۷- مری مک کارتی، ۸- مارگارت مید ۹- هانا آرنت ۱۰- سوزان نباگ، 


در بخش زنان افغانستان، ایران و منطقه هم کار کرده ام که بعد تکمیل تحقیق فشرده‌یی آن را شریک خواهم ساخت.

فرزانه شریف

No comments: