آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, October 30, 2021

روز هاي سياه در گذر است

 به تعبیر شاملو، روزهای سیاهی را پشت سر گذاشتیم. روز‌های تاریک‌تری در انتظار ماست. دوران سیاه، که منطقا نمی‌تواند عمر درازی داشته باشد، نهاد تیره ‌و سیاه خود را بیش‌تر از هر زمانی نمایان ساخته است و بقای خود را در انکار و نفی دست‌آوردهای مدنیت، دموکراسی فرهنگ و هنر می‌جوید

 نباید فراموش کرد که سیه روزی ما ناشی از طالب پروری و سیاست‌ قومی غنی منفورِ فراری با سوگلی‌های‌اش است. غنی به گونه‌ی خیلی ماهرانه و سیستماتیک برای طالبانیزه کردن نظام مهره‌های را طی چند سال پسین  جابجا کرد که  نتیجه‌اش شد فروریختن هر آن ارزشی که به‌خاطرش سال‌ها جنگیدیم و قربانی دادیم. 


ما تصامیم طالبانی خانم رنگینه- یکی از مهره‌‌های غنی-  را خوب به یاد داریم که حکم کرد دروس ابتداییه در مدارس فرا گرفته شود و دختران اجازه سرودخوانی را ندارند. علی رغم این‌که، آن روز‌ها کابل به دلایل زیادی و  قتل‌های هدف‌مند مبدل به شهر ارواح شده بود و کم‌تر جرات می‌کردیم اعتراضات خیابانی راه اندازیم؛ جمعی از کنشگران آزادی‌خواه به خاطر دفاع از دست‌آورد‌های مدنیت و دموکراسی در مقابل درِ وزارت معارف اعتراض کردند و خواستار لغو تصمیم ‌‌گرفته شده و برکناری سرپرست وزیر معارف شدند. 


ام‌روز از همان جماعتِ بی‌خرد دوستان غنی و برادران فرومایه کرزی - گروه خون‌خوار و قاتل همه‌کس و همه‌چیز افغانستان - که با خشونت و جنگ و کشتار بر اریکه قدرت تکیه زدند، بر تمامی ارزش‌های ما تاختند و تحقیر‌مان کردند، اعلام میدارند که « از فارغان ۲۰ سال گذشته نمی‌توان انتظار داشت.» بله، چون نسل ۲۰ گذشته افغانستان آرمان‌های دارند و هرگز با گروه بدوی و بی‌فرهنگ و بَربَری که بقای خود را در نفی دموکراسی، نفی مدنیت، نفی انسانیت، نفی فرهنگ و هنر می‌جویند، هم‌سو و هم‌صدا نخواهند شد. و انتطار هم نداشته باشید. 


با آن‌که غنی منفورِ متواری به هدف‌اش رسید و طالب را بر سرنوشت ما مسلط ساخت. با ان‌که اینده ناروشنی داریم و روزهای سیاه در انتظار ماست؛ با آن‌که همه نومید و‌ سرخورده‌ایم، اما به یاد داشته باشید که نهاد تیره طالبان عمر درازی نخواهد داشت و گلیم‌اش برچیده خواهد شد، فقط به یک شرط و آن این‌که نباید گذاشت مقاومت بمیرد و صدای ازادی‌خواهی در گلوی‌‌مان خفه شود. تا مقاومت زنده ‌‌و صدای آزادی‌خواهی بلند است، به یقین که حق بر باطل پیروز خواهد شد.«تا ریشه در آب است، امیدی ثمری است» ! 

#ازادی✌🏿🇦🇫


پ. ن: جماعت بزرگی بودند و استند که برای آرمان‌های جمعی و مشترک، برای کشور و مردم، برای ارزش‌ها و دست‌اورد‌های‌ مردم، برای داشتن جامعه‌‌ی انسانی و برابر و برای بالا نگه داشتن بیرق ازادی‌خواهی و نه گفتن به استبداد و تعصب و افراطیت و در نهایت برای تاریخ کشور، یک سره نه تنها در برابر خاینین و‌ رهبران وطن فروشِ تروریست‌پرور ایستادند و جنگیدند، بلکه در برابر این گروه بدوی و خون‌خوار هم‌چنان می‌جنگند و مقاومت می‌کنند یا با تفنگ، یا با قلم و یا با صدا. این‌روز اما تصوراش را هم نمی‌کردیم که روزی رنگینه‌ها با قباهای سیاه و تهوع‌آور از دل زمین یک‌باره سر برون کنند و حقانی‌ها و اخندها به قدرت تکیه زنند و برای ما تعین تکلیف نمایند.

No comments: