آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, February 26, 2020

گفت و شنید شیرین نظیری با دوکتورراضیه هوتکی رییس شورای زنان افغان در فد راتیف روسیه


  دوکتور راضیه هوتکی درود برشما
سپاسگزارم که به پرسش ما درزمینه این گفت وشنید پاسخ مثبت داده ووقت گذاشتید تا سخنان چند پیرامون فعالیت های تان داشته باشیم. 

دوست عزیزم بانوشیرین نظیری سلام  برشما!

  نخست از همه درودهای بی پایان خود را به دست اندرکاران سایت وزین آوای زنان افغانستان تقدیم می نمایم وبا استفاده ازاین فرصت سلام های گرم واحترامات صمیمانه خود رابه تمام خواننده گان برنامه جالب وپربیننده ،زنان سرشناس افغانستان میرسانم

،باید بگویم که این برنامه واقعا زمینه خوبی برای معرفی و شناخت، داشته ها ،کارکردها ودست آوردهای زنان پیشتاز جامعه ما بوده وعلاقه مندان بی شماری را بسوی خود جذب نموده است.


پرسش؛ ازچه مدت ریاست شورای سراسری زنان افغانستان درفدراسیون روسیه راعهده داراستید؟ این شورا درکدام سال ایجاد شد اهداف ووظایف این شورا چیست؛آیا دارایی اساسنامه ویا برنامه عمل استید؟

درسال ۱۹۹۴ ایجاد شده اما من از ۲۰۰۴ ، تا اکنون مسوولیت این شورا را عهده دار
می باشم. این شورا به مثابه یک نهاد اجتماعی مستقل دارای برنامه مختصر بوده و به هیچ سازمان سیاسی و ارگان دولتی وابستگی ندارد اما اعضای آن همزمان می تواند عضویت احزاب

سیاسی وسایراتحادیه های اجتماعی و فرهنگی را نیزداشته باشند.

 
پرسش؛ شورای سراسری زنان درفدراسیون روسیه چه نقشی برازنده یی در زنده گی بانوان وکودکان افغانستان داشته وهم چنین این شورا چه کارهایی مهمی را در دستور روزخود قرارداده است؟اگردرباره نحوه فعالیت ها وچگونگی عملکرد های تان روشنی بی اندازید و دستاورد های عمده تان را برشمارید،خوش می شوم.

 

ازسال ۲۰۰۷ شورای زنان در روسیه به منظور آگاهی بیشتر زنان مهاجر ماهنامه (مجله ی) تحت عنوان " نادیه انجمن " را به دست نشر سپرده است. این مجله بصورت منظم در ۳۸ صفحه با صحافت زیبا  و مضامین مورد علاقه خانواده ها و بانوان درهر سه ماه یکبار چاپ می گردد.

درسال ۲۰۱۰ اتحایه سراسری افغان های مقیم فدراتیف روسیه ایجاد گردید اینجانب از همان آغاز بحیث مسوول شعبه امور زنان اتحادیه انتخاب گردیدم .خوشبتخانه که بعدازایجاد این اتحادیه توجه به حل پرابلم های زنان بیشتر گردید که نتایج کار راهم میتوان مثبت ارزیابی کرد ..

در کنار آن سایت انترنیتی نادیه انجمن نیز مضامین آموزنده ی را دربخش های مختلف زنده گی به نشرمی رساند در تجلیل از روزهای ملی سهم زنان بارزتر گردیده وازهشتم مارچ (روز بین المللی زن )بگونه ی شاندار تجلیل به عمل می آید.  در مورد آموزش زبان های ملی (پارسی دری و پشتو) ومضامین امور دینی اتحادیه افغانها کورس های آموزشی را تنظیم نموده که عنقریب به فعالیت آغاز می نمایند.دراین بخش نیز شعبه امور زنان سهم و نقش برازنده یی دارد.

 

پرسش؛  اگرموافق و آماده استید؟ تجارب مثبت کار تان را برای بانوان در داخل و خارج کشور تعمیم بخشیم.

ارزشمند ترین تجربه ما تشریح وتوضیح دوامدارحقوق ووجایب یک زن (مادر ) افغان در برابر اجتماع و بویژه درقبال خانواده و تربیت سالم کودکان بوده و بیشتر سعی برآن داشته ایم تا بانوان افغانستان با عدم پذیرش جهات منفی فرهنگ بیگانه اخلاق ، آداب و بلاخره هویت اسلامی وافغانستانی خویش را در دیارغربت حفظ نمایند .که خوشبختانه این امر باعث گردیده تا در روسیه فدراتیف جهت حفظ شیرازه خانواده چه از جانب مردان و چه بانوان. توجه بیشتر معطوف گردیده است.

 

درپایان سخن؛چه پیامی به زنان افغانستان در سراسرجهان دارید؟

آرزومندم که در میهن عزیز ما که طی  بیشتر ازسه دهه جنگ های خونین ادامه داشت و دارد. صلح و آرامش دایمی مستقرگردد تا زنان رنجدیده وغم کشیده ما دیگرداغ جگرگوشه ها،همسران و برادران خود را نه بینند وچشمان شان اشکبار نگردد.خشونت علیه زنان ازمیان برداشته شود.یگانه پیام من به خواهران و مادران افغان مقیم کشورهای بیرونی اینست که در جهت استحکلام شیرازه خانواده گی تربیت سالم کودکان و فرزندان با روحیه وطنی و اسلامی حفظ جهات مثبت عنعات آداب اخلاق و بلاخره فرهنگ افغانی و اسلامی خویش در دیار غربت کوشا بوده و بویژه خانواده ها و فرزندان خویش را از بحران اخلاقی و عقیدتی در بیشترکشورهای پیشرفته اقتصادی حکمفرماست دور نگهدارند

نظیری ! از شما نهایت سپاسگزاریم که به پرسش های ما صمیمانه و با حوصله مندی پاسخ ارایه داشتید. بهروزی ، سلامتی  وکامگاری تان ، آرزوی ماست.

هوتکی! بانو نظیری گرامی،سلامت باشید به آرزوی سرفرازی شما

No comments: