آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, January 15, 2019

هنوز فضا برای آزادی گشت و گذار زنان فراهم نیست


کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید با وجودی که زنان در قانون اساسی، حقوق و امتیازات برابر با مردان دارند، اما هنوز هم فضای آزاد برای گشت‌ و گذار زنان در کشور فراهم نیست و آنان در بسیاری از عرصه‌های زنده‌گی اجتماعی حضور کم‌رنگ دارند

سیما سمر، رییس این کمیسیون، روز سه‌شنبه ۲۵ جدی، در نشست «نقش زنان در حکومت‌داری خوب و صلح پایدار» گفت: «هنوز فضا برای آزادی گشت و گذار زنان فراهم نیست و زنان در بازار بسیار کم‌تر از مردان استند. تا زمانی که زنان در تمامی عرصه‌های زنده‌گی حضور نداشته باشند، ما از زنده‌گی مسالمت‌آمیز سخن گفته نمی‌توانیم.»

خانم سمر با اشاره به برخی از مشکلات زنان در کشور گفت که اکثریت مطلق زنان، کارگران بی‌مزد استند ولی چون کارشان پول ندارد، به کار زنان اهمیت داده نمی‌شود.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر با اشاره به تلاش‌های اخیر صلح در کشور گفت، صلحی که در آن حقوق زنان تضمین نشود، صلح نیست. خانم سمر گفت که در گذشته نیز چنین توافق‌نامه‌های صلح انجام شده بود اما صلح در کشور برقرار نشد.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر، زنان را از قربانیان اصلی جنگ و خشونت عنوان کرد و نقش آنان در تأمین صلح در کشور را ارزنده خواند.

وی گفت که باید صلح، کرامت انسانی همه انسان‌ها و حقوق اساسی و آزادی زنان را به رسمیت بشناسد.

به گفته خانم سمر، در صورتی‌که عدالت و ارزش‌های حقوق بشری در پروسه صلح پایمال شود، کشور به دور دیگری از جنگ و خشونت قرار خواهد گرفت.

خانم سمر افزود که هر دو طرف جنگ افغانستان «انسان» هستند و نباید جان شان را از دست دهند.

وی در ادامه افزود: «جنگ باید در افغانستان به پایان برسد. مردم افغانستان به شمول زن و مرد باید در صلح سهم داشته باشند. آزادی‌ها، عدالت و پاسخگویی باید در صلح مدنظر گرفته شود. ما طرفدار انتقام نیستیم. اما آن‌هایی که جنایات بشری انجام داده‌اند باید از مردم معذرت بخواهند.»

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر تأکید کرد که زنان برای آوردن صلح نقش بسیار مهم بازی می‌کنند و افغانستان نباید بار دیگر به زندانی برای زنان تبدیل شود.

بااین حال وی از زنان و خواهران طالبان خواست که دیگر فرزندان شان اجازه ندهند تا به میدان جنگ بروند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که تلاش‌ها برای برقراری صلح وارد دور تازه‌ای شده است.

در حال حاضر زلمی خلیل‌زاد و حمدالله محب به ترتیب به نماینده‌گی از امریکا و افغانستان در حال دیدار از کشورهای منطقه برای پایان بخشیدن به جنگ جاری در افغانستان استند.

اما با وجود این تلاش‌ها، گروه طالبان تاکنون برای گفت‌وگو درباره صلح با دولت افغانستان آماده نشده است. ۸صبح، کابل

No comments: