آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, December 26, 2018

شب بیداران زودتر می‌میرند


میلاد فروَش
تحقیقات جدید و اخیرِدانشمندان مغز و اعصاب می‌نمایاند که شب بیداری مرگ زودهنگام را در پی دارد.
کرِستین کونتسِن، پروفیسور علوم عصبیِ دانشگاه نورت‌ وِسترن شیکاگو در بررسی های اخیری که انجام داده، دریافته است که
 
خطر مرگ در افرادی که عادت دارند شبها بیدار بمانند در طی پنج سال  حدوداً ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.
کرستین کونتسن در این باره گفت: «شب بیداری سبب تغییر جدی در تنظیم وعده های غذایی افراد می‌شود. خوردن غذا در ساعات نامنظم سبب می‌شود تا بدن نتواند قند خون را به درستی تنظیم کند و این موضوع یکی از مشکلاتی است که بدن فرد با آن روبرو می‌شود. برنامه‌ی غذایی نامنظم بسیاری از مشکلات دیگر را نیز سبب می‌شود.»
او از کسانی که شبانه عادت دارند بیدار باشند خواسته است که سعی کنند هرشب کمی زودتر به بستر/رختخواب بروند تا این عادت را کم‌کم ترک کنند.
کرستین کونتسن ادامه‌ی سخنانش را این‌گونه پی گرفت:
«این کار عادت ناخوبی است و می‌بایست عادات ناخوب مان را به عادات خوب تغییر دهیم. تغذیه‌ی سالم، ورزش و داشتن خواب منظم متضمن سلامتی افراد است. اگر بنا دارید عادت بد خوابیدن خود را اصلاح کنید کافی است در ساعت مشخصی به رختخواب بروید. بدین ترتیب با تکرار این عمل بدن به حالت طبیعی باز می‌گردد.»
نداشتن خواب شبانه سبب می‌شود تا نظم فیزیولوژیکی بدن افراد دچار مشکل شود. شب بیداری هم‌چنین سبب بی‌نظمی در تغذیه‌ی افراد می‌شود.
پزشکان متخصص معتقد اند که حتا یک شب بی‌خوابی تولید پروتین‌های مرتبط به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد.
در پژوهشی دیگر در این زمینه، پژوهشگران موسسه‌ی ملی سلامت امریکا طی آخرین تحقیقات خود دریافتند که حتا یک شب کم‌خوابی میزان ابتلا به بیماری آلزایمر را بالا می‌برد. این بیماری عصبی/مغزی که از زیر مجموعه‌ی بیماری های زوال عقل است، نوعی اختلال در ساختار و عملکرد مغز است که سبب به تحلیل رفتن توانایی‌های ذهنی فرد بیمار می‌شود. مهم‌ترین ویژه‌گی این بیماری فراموشی و اختلال در حافظه‌ی بیمار است. فرد بیمار در ابتدا حافظه‌ی کوتاه مدت خود را از دست داده و بعداً با فراموش کردن خاطرات قدیمی، حتا از یادآوری مهم‌ترین رویدادهای زنده‌گی خود نیز عاجز می‌ماند. 8 صبح

No comments: