آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, November 30, 2018

درکدام کشورهای امریکایی و اروپایی بیش‌تر به زنان «پُرزه» می‌روند؟


میلاد فروَش                                                                                     

مؤسسه‌ای پژوهشی در پاریس موارد آزارهای خیابانی که زنان با آن روبه‌رو اند را مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش کشورهای فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، انگلستان و ایالات متحده‌ی امریکا در نظر گرفته شده‌‌اند.


حدوداً شش هزار زن بالای  ۲۵ سال – به صورت میانگین ۱۰۰۰ زن از هر کشور- در این پژوهش سهم گرفتند. آنان درباره‌ی تجربه‌های آزار خیابانی در طول زنده‌گی‌‌شان سخن گفتند و به پرسش‌ها پاسخ گفتند.

مؤسسه‌ی پژوهشی «ژان ژورز» که به حزب سوسیالیست فرانسه وابسته است به همکاری مرکز مطالعات مترقی اروپا این پژوهش/بررسی را انجام داده ‌است. بر اساس نتایج نهایی از این پژوهش ۱۴ درصد از زنان کشورهای اروپایی گفتند در طول سالِ گذشته با مردانی روبه‌رو شده‌اند که برای جلب توجه ‌آنان در خیابان سوت/شپلاق زده‌اند. از این میان اسپانیا با ۲۳ درصد بیش‌ترین تعداد و ایتالیا با ۱۰ درصد کم‌ترین موارد سوت زدن/شپلاق کردن را داشته ‌است.

اگر نتیجه‌ی این پژوهش را بر اساس گروه‌ سنی زنان تقسیم کنیم، می‌نماید که اکثرِ زنانی که با اشپلاق زدن در خیابان با مردان روبه‌رو شده‌اند در گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال استند.

۶۵ درصد از زنان اسپانیایی در این گروه سنی مورد آزار خیابانی به صورت کلامی قرار گرفته‌‌اند. پس از اسپانیا زنان کشورهای آلمان با ۴۸ درصد، ایتالیا با ۴۱ درصد، فرانسه با ۳۷ درصد، امریکا با ۳۵ درصد و در منتهای کار انگلستان با ۳۵ درصد در طول سالِ گذشته با اشپلاق مردان در خیابان روبه‌رو بوده اند.

اگر حدِ‌ روبه‌رو شدن زنان با اشپلاق مردان در خیابان در طول زنده‌گی بررسی شود، نتیجه‌ی آن افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد.

از یاد نبریم که میان جوان بودن زنان و مورد آزار خیابانی قرار گرفتن، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. در تمام کشورهای مورد نظرِ این پژوهش هرچه زنان جوان‌تر بودند، بیش‌تر تجربه‌ی آزار خیابانی داشته اند.

موارد دیگری از آزار خیابانی چون با «کلمات توهین‌‌آمیز یا جنسیت‌‌زده» یا با «حرکات بدن با اشاره به مفاهیم جنسی» در خیابان روبه‌رو شدن نیز در این پژوهش به بحث و فحث گرفته شده است. ۸ درصد از زنان کشورهای اروپایی در طول سال گذشته به صورت میانگین با «کلمات توهین‌آمیز یا جنسیت‌‌زده» مخاطب قرار گرفته‌اند. بیش‌ترین میزانِ این تجربه در میان زنان آلمانی با ۱۳ درصد است و کم‌ترین آن مربوط به زنان ایتالیا با ۵ درصد خوانده شده است.

تجربه‌ی روبه‌رو شدن زنان با «حرکات بدن با اشاره به مفاهیم جنسی» در خیابان در بیش‌تر کشورهای مورد بررسی، ۶ درصد است. بیش‌ترین میزان مربوط اسپانیا با ۸ درصد و کم‌ترین میزان آن مربوط به ایتالیا با ۵ درصد خوانده شده است.

هشت صبح

No comments: