آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, April 1, 2018

رنگ یونیفورم دختران مکاتب هنوز مشخص نیست

فاطمه فرامرز
یک مدت طولانی بحث‌های زیادی در مورد تغییر رنگ یونیفورم شاگردان مکاتب دولتی از سیاه به رنگ دیگری بین مردم و به‌ ویژه فعالان جامعه‌ی مدنی جریان داشت تا این که به تاریخ ۱۸ دلو ۱۳۹۵ شورای وزیران فیصله کرد که


 رنگ یونیفورم دانش‌آموزان مکاتب از سیاه به رنگ‌ آبی و خاکستری تغییر کند و اکنون با گذشت بیشتر از یک سال از این فیصله‌ی شورای وزیران، تمام شاگردان مکاتب دولتی یونیفورم با رنگ سیاه به تن می‌کنند.
سال گذشته معین تعلیمات وزارت معارف گفته بود که روند تغییر رنگ یونیفورم دانش‌آموزان یک روند زمان‌بر و طولانی‌مدت است و نمی‌تواند بلافاصله بعد از فیصله‌ی شورای وزیران عملی شود. معین تعلیمات عمومی با توجه به وضعیت بد اقتصادی مردم و این‌که اغلب خانواده‌ها برای فرزندان‌شان یونیفورم ساخته‌اند، گفته بود که اعلام تغییر رنگ یونیفورم باعث ناراحتی مردمی می‌شود که قبل از آغاز سال تعلیمی برای فرزندان‌شان لباس مکتب آماده کرده‌اند.
وزارت معارف سال گذشته گفته بود که روند تغییر رنگ یونیفورم کم‌کم در ولایات و ولسوالی‌ها نیز اجرایی می‌شود و این در حالی ا‌ست که شاگردان مکاتب در برخی از ولایات و ولسوالی‌ها با دو رنگ یونیفورم به مکتب می‌روند و اغلب دیده می‌شود که در یک صنف تعدادی از شاگردان لباس سیاه و تعداد دیگری لباس آبی یا خاکستری به تن دارند.
زینب، دانش‌آموز صنف نهم در یکی از مکاتب ولایت غزنی است که در جریان هفته با دو رنگ یونیفورم به مکتب می‌رود. زینب سه روز اول هفته لباس آبی و سه روز دیگر را لباس سیاه می‌پوشد و می‌گوید هرکدام از این رنگ‌ها را که بپوشد، با ممانعتی از سوی مدیریت مکتب و معلمانش مواجه نمی‌شود؛ چون اداره‌ی مکتب به آنان گفته است که از دو رنگ آبی و سیاه، یونیفورم‌شان هر رنگی که داشته باشد، اشکال ندارد و هر دو رنگ می‌تواند رنگ یونیفورم‌شان باشد.
به گفته‌ی زینب وقتی که قرار شد رنگ یونیفورم آنان تغییر کند، چند ماه از شروع درس‌های‌شان گذشته بود و اکثر شاگردان مکتب‌شان لباس سیاه برای مکتب تهیه کرده بودند و به همین دلیل اداره‌ی مکتب به آنان گفته بود هرکسی که لباس سیاه دارد و نمی‌تواند دوباره یونیفورمی با رنگ دیگر بخرد، همان سیاه را بپوشد و هر کسی که می‌خواهد بعد از آن یونیفورم تهیه کند، به جای سیاه لباسی به رنگ آبی را انتخاب کند، چون در آینده رنگ یونیفورم‌شان آبی خواهد بود.
از آن زمان به بعد، دیده می‌شود که اکثر دانش‌آموزان در مکاتب ولایت‌های غزنی، غور و دایکندی دو رنگ یونیفورم دارند و در یک صنف تعدادی با لباس سیاه و تعداد دیگری با لباس آبی حاضر می‌شوند.
خانم آزاده، آمر یکی از مکاتب ولایت غزنی می‌گوید سال گذشته آنان از سوی وزارت معارف مکتوبی مبنی بر انتخاب یکی از دو رنگ آبی و پولادی دریافت کرده بودند و طبق آن مکتوب از آنان خواسته شده بود که نظر دانش‌آموزان را در مورد انتخاب دو رنگ ذکر شده برای یونیفورم بپرسند. خانم آزاده گفت: «وزارت معارف در مکتوب خود گفته بود نظر شاگردان را بپرسید و هر رنگی را که شاگردان انتخاب کرد، همان رنگ یونیفورم‌شان خواهد بود و شاگردان مکتب ما رنگ آبی را انتخاب کردند.»
این آمر مکتب همچنان یادآور شد که وزارت معارف سال گذشته به آنان گفته بود که دانش‌آموزان می‌توانند یونیفورم‌های سیاه‌شان را بپوشند اما در سال جاری دیگر سیاه نپوشند و به عوض آن از رنگ‌های آبی و پولادی در تهیه‌ی یونیفورم‌شان استفاده کنند. به گفته‌ی وی، تا کنون وزارت معارف نگفته که مانع سیاه پوشیدن دانش‌آموزان شوند و یا خیر؟
با آن که سال گذشته مسئولان وزارت معارف گفته بود، روند تغییر رنگ یونیفورم شاگردان، طولانی و زمان‌گیر است که کم‌کم تغییر کرده و به تدریج یک دست خواهد شد، اما سوال این است که آیا تعدد در رنگ یونیفورم اعضای نهاد آموزشی کشور باعث دو دسته‌گی و هرج و مرج نخواهد شد؟
در تازه‌ترین مورد، مسئولان وزارت معارف می‌گویند که قرار نیست رنگ سیاه لباس دختران مکاتب تغییر کند. کبیر حقمل، رییس نشرات وزارت معارف در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح یادآور شد که در حال حاضر قرار نیست رنگ لباس شاگردان دختر تغییر کند.
رییس نشرات وزارت معارف خاطر نشان کرد که سال‌های گذشته طرح‌های متعدد پیشنهاد و رد شده است و در حال حاضر وزارت معارف هیچ طرحی برای تغییر دادن رنگ یونیفورم دانش‌آموزان دختر روی دست ندارد.
با وجودی‌ که سال گذشته وزارت معارف بر اساس فیصله‌ی شورای وزیران مبنی بر تغییر رنگ یونیفورم دانش‌آموزان به مکاتب سراسر کشور برای انتخاب یکی از رنگ‌ها هدایت داده بود تا نظر دانش‌آموزان پرسیده شود، امسال رییس نشرات این وزارت می‌گوید که رنگ یونیفورم دانش‌آموزان تغییر نمی‌کند.
هشت صبح


Virus-free. www.avast.com

No comments: