آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, April 1, 2018

چهل درصد زنان ودختران مشکل کم‌خونی دارند

۸صبح، کابل: نتایج یک سروی وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که در حال حاضر ۹۷ درصد زنان و دختران در سراسر کشور به کمبود ویتامین D و ۴۰ درصد آن‌ها به کم‌خونی مبتلا استند.




مقام‌های وزارت امور زنان با اشاره به یافته‌های این سروی امروز شنبه، کنفرانس مشترکی را با حضور نماینده‌گان وزارت‌های معارف، صحت عامه و حج و اوقاف در کابل برگزار کرده، از مقام‌های این وزارت‌ها خواستار هماهنگی و همکاری در حل این مشکل شدند.
با این حال، مسئولان وزارت صحت عامه می‌گویند که در سال جاری به خاطر پیش‌گیری از کم‌خونی نزد دختران، برنامه‌های توزیع «تابلیت‌های فولیک اسید و آهن» را در مکاتب آغاز کرده‌اند.
فدامحمد پیکان، معین وزارت صحت گفت که این وزارت با همکاری وزارت معارف توزیع تابلیت‌های فولیک اسید و آهن را برای دانش‌آموزان از صنوف پنجم تا دوازهم مکاتب سراسر کشور آغاز کرده است.
داکتر پیکان، دانش‌آموزان مکاتب را به مصرف این قرص‌ها فراخواند و گفت که کم‌خونی سبب کندی ذهن، کسالت و محدودیت رشد در دختران می‌شود او همچنان افزود که کمبود ویتامین دی نیز با عث ضعف بنیه و نرمی استخوان می‌شود.
این مقام وزارت صحت عامه، شایعات در باره‌ی ضررهای تابلیت‌های فولیک اسید و آهن به صحت دختران و زنان را بی‌اساس دانست و گفت که هدف استفاده از این تابلیت‌ها وقایه و درمان کم‌خونی است و هیچ زیان جانبی‌ای ندارد.
از سویی هم فضل کریم سراجی، معین وزارت وزارت حج و اوقاف در این نشست اعلام کرد که این وزارت برای آگاهی‌دهی و تشویق مردم از طریق مساجد و منابر برای دریافت تابلیت‌های کم‌خونی و ویتامین D آماده ‌است.


Virus-free. www.avast.com

No comments: