آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, September 8, 2017

استفادۀ «ابزاری» برخی نهادها از زنان در هرات

شماری از زنان، مسؤولان شورای ولایتی و مقام‌های محلی هرات می‌گویند که برخی از نهادهای مدنی که در بخش حقوق زنان در هرات به ویژه در ولسوالی‌های این ولایت فعالیت دارند، پروژه‌های میلیونی را به نام زنان می‌گیرند، اما برای آنان هیچ کاری نمی‌کنند.
 
آنان می‌گویند، بیشتر نهادهای مدنی از زنان استفادۀ ابزاری می‌کنند.
آماری که از ریاست اقتصاد هرات به سلام‌وطندار رسیده است، نشان می‌دهد که در سال 1393 خورشیدی 280 پروژه به ارزش 42 میلیون دالر، در سال 1394 خورشیدی 261 پروژه به ارزش 35 میلیون دالر، در سال 1395 به تعداد 81 پروژه به ارزش 18 میلیون دالر و در 3 ماه نخست سال‌جاری 30 پروژه به ارزش 6 میلیون دالر آمریکایی از کمک‌های خارجی به هدف بالابردن ظرفیت باشنده‌گان هرات به ویژه بانوان ولسوالی‌های این ولایت راه‌اندازی شده است.
بر بنیاد این آمار، از سال 1393 خورشیدی تا امسال حدود 101 میلیون دالر آمریکایی از سوی کشورهای خارجی کمک شده است.
حالا پرسش این‌جاست که آیا مصرف 101 میلیون دالر آمریکایی توانسته که زنده‌گی مردم به ویژه روستانشینان هرات را تغییر دهد؟
سیما، رییس شورای زنان ولسوالی گذره می‌گوید که بیشتر پول‌های که به هدف ارتقای ظرفیت زنان کمک می‌شود، حیف‌ومیل می‌شود.
خدیجه نیز می‌گوید که 50 درصد پروژه‌ها به قوم خاصی به مصرف اختصاص داده شده و بیشتر در برنامه‌های برای زنان خویش‌خوری می‌شود.
برخی از اعضای شورای ولایتی هرات نیز از حیف‌ومیل پروژه‌ها و استفادۀ ابزاری از زنان از سوی برخی نهادهای مدنی ابراز نگرانی می‌کنند.
فاطمه جعفری، عضوی شورای ولایتی هرات می‌گوید که کمتر از 20 درصد نهادها برای زنان کار می‌کنند که بیشتر شان هیچ سودی بر زنده‌گی زنان نداشته‌اند.
شماری از مسؤولان نهادهای مدنی هرات همچنان سوءاستفاده از پروژه‌ها و حیف‌ومیل پول های پروژه‌ها از سوی برخی نهادها را می‌پذیرند و می‌گویند که باید ادارۀ محلی جلو فعالیت این گونه نهادها را بگیرد.
یونس رهنورد، رییس ادارۀ اقتصاد هرات هر چند کارکرد برخی نهادهای مدنی در راستای ظرفیت‌سازی زنان را موثر می‌داند، اما می‌گوید که آنان صرف از چه‌گونه‌گی برنامه‌ها و پروژه‌ها نظارت دارند و موضوع بودجۀ پروژه‌ها به آنان مربوط نمی‌شود.
جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات هر چند استفادۀ ابزاری برخی نهادها از زنان و حیف‌ومیل بودجۀ پروژه‌ها را می‌پذیرد، اما می‌گوید که کارکرد بیشتر نهادها در بخش ظرفیت‌سازی زنان موثر است.
بربنیاد آمار وزارت اقتصاد،  هم‌اکنون 400 نهاد، مؤسسه و انجو، ثبت ریاست عدلیه این ولایت اند که از این میان تنها 200 نهاد عملاً فعالیت دارند و متباقی به علت نبود پروژه  از فعالیت باز مانده‌اند.
 
 
 
 

Virus-free. www.avast.com

No comments: