آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, July 14, 2017

عربستان سعودی و تشکیل کلاس تربیت بدنی برای دختران

وزارت آموزش عربستان سعودی اعلام کرده است در سال تحصیلی جدید دختران هم می‌توانند کلاس تربیت بدنی داشته باشند. گفته شده است که این کلاس‌ها به صورت تدریجی و بر مبنای اصول و قوانین شریعت ایجاد خواهند شد.

نیوریورک تایمز در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است کمبود معلم ورزش زن و نبود امکانات مناسب ورزشی در مدرسه های دخترانه، از چالش‌های پیش‌ روی عربستان سعودی برای اجرای این طرح است.
با وجود این چالش ها، وزارت آموزش عربستان سعودی روز سه شنبه ۱۱ ژوییه اعلام کرد دختران هم می‌توانند در سال تحصیلی جدید در مدرسه های عمومی و دولتی کلاس ورزش داشته باشند.
«آیا اسلام به دختران اجازه می دهد ورزش و بازی کنند؟ فوتبال چه طور؟ این سوال‌ها ناگهان به پرسش‌های سیاست‌گذاری فرهنگی در مدرسه های عربستان سعودی تبدیل شده اند و حالا برای نخستین بار در تاریخ، این کشور قصد دارد برای دخترها کلاس ورزش تشکیل دهد.»
در گزارش نیویورک تایمز آمده است که این تغییر به معنای بازتر شدن فضا برای دختران در کشوری است که محدودترین فضا را برای زنان تعریف کرده است.
در اطلاعیه وزارت آموزش عربستان سعودی جزییات بیشتری درباره این کلاس ها ارائه نشده اما گفته شده است این کلاس‌ها به تدریج بر مبنای اصول و قوانین شریعت تشکیل خواهند شد.
قوانین عربستان زنان را مکلف کرده است تمام بدن خود را در مکان های عمومی بپوشانند. زنان اجازه رانندگی کردن ندارند و نمی‌توانند بدون همراهی مردان خانواده (به عنوان محرم)، حتی برای درمان به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه کنند.
آن قرائت از اسلام که در عربستان سعودی حاکم است با ورزش زنان به شدت مخالف است. این رویکرد چنان است که عده ای حتی با اینکه زنان لباس‌های ورزشی بپوشند هم مخالفت می کنند چون معتقدند: «زنان به پوشیدن چنین لباس‌هایی عادت می‌کنند و عفت خود را از دست می‌دهند.»
کسانی هم هستند که باور دارند ورزش خلاف طبیعت زنان است، باعث پرورش یافتن عضلاتشان می شود و آنها را شبیه مردان می کند. آنها بر مخالفت‌هاشان برای حفظ زنانگی در زنان اصرار می ورزند.
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: