آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, July 10, 2017

رویای ملکه‌های کوچک کابل برای کسب مدال المپیک

 
دو خواهر پناهجو که عضو گروه بایسکل‌سواران زنان افغانستان اند به عنوان «ملکه‌های کوچک کابل در فرانسه» شناخته می‌شوند. هرچند پرونده پناهجویی آنان در فرانسه پذیرفته نشده اما در رویای رسیدن به مدال بازی‌های المپیک هستند.


زهرا
۱۹ ساله و معصومه ۲۰ ساله به عنوان «ملکه‌های کوچک کابل» در شهر کوچک البی در فرانسه، دو عضو گروه بایسکل‌سواران زنان افغانستان می‌باشند که به این منطقه پناه جسته‌اند. این دو دختر جوان پناهجو می‌گویند که به دلیل تهدید، حملات و بدرفتاری در زنده‌گی روزمره و برای رسیدن به اشتیاق بایسکل‌سواری که از پدرشان به ارث برده‌اند، افغانستان را ترک کرده‌اند.
به گزارش دویچه‌وله، دو ماه قبل، این دو دختر جوان با والدین و سه برادر خود در خانه «تور دو فرانس» به عنوان پناهجو مسکن‌گزین شدند. تور فرانسه؛ معتبرترین مسابقه بایسکل‌رانی خیابانی دنیاست که در سال
۱۹۰۳ تاسیس شده‌ است. معصومه می‌گوید: «مردان در افغانستان مناسب نمی‌بینند که زنان بایسکل‌رانی کنند و گروه طالبان هم فعالیت ما را ممنوع اعلام کرده بودند.»
معصومه هم‌چنان بیان داشت: «من هرگز از بایسکل‌رانی دست نکشیدم بلکه من می‌خواهم که دختران را برای انجام این کار، تشویق کنم تا بایسکل‌رانی برای زنان در افغانستان به امر عادی تبدیل شود.»
این دو خواهر ورزش‌های تیکواندو، والیبال و باسکتبال را به آزمایش گرفتند، اما در فرجام ورزش با بایسکل را در میان این ورزش‌ها، انتخاب کردند.
این دختر جوان گفته است: «سوار بر بایسکل یک نوع احساس آزادی برای انسان می‌بخشد. به دلیل این که زن هستیم، هیچ کس برای ما نمی‌گوید که چه کاری را می‌توانیم انجام بدهیم و از عهده کدام کار برآمده نمی‌توانیم. شما خود را مانند یک پرنده احساس می‌کنید.»
پدر این دو دختر هرگز به این فکر نیفتاده بود که بایسکل‌سواری را برای دخترانش مانع شده و آنان را تحت فشار قرار بدهد. او گفت که حتا «می‌خواهد با نشان دادن این که زنان و مردان دارای حقوق مساوی اند، یک مثال خوب برای والدین دیگر شود.»
در زمان حاکمیت طالبان خانواده علی‌زاده در ایران زنده‌گی می‌کرد که در آنجا
۲۰ مرتبه درخواست پناهنده‌گی‌شان مورد پذیرش قرار نگرفته بود.
این فرصت در فرانسه یکی از نادرترین رویداد در زنده‌گی این دو دختر جوان افغان به شمار می‌رود که آنان توانستند در مسابقه جهانی در شهر کوچک البی در نزدیکی شهر تولوز، سال گذشته اشتراک کنند.
تلویزیون «آرتی» که در همکاری مشترک میان آلمان و فرانسه نشرات دارد نیز یک مستندی را در مورد این دو دختر به نشر رسانید. پس از نشر این مستند و معرفی آنان به جامعه، آنان را مردم محل در منطقه تفریحی دهکده خود مسکن داده و بنیادی را برای جمع‌آوری اعانه به این خانواده نیز ایجاد کردند. با ایجاد این بنیاد، همبستگی در قریه نیز توسعه بیشتر یافت. 8 صبح
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: