آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, May 27, 2017

وقتی چشم‌ها به لباس خواننده زن است، تا هنرش

تاج‌الدین سروش
پخش ویدیوی کنسرت آریانا سعید،هنرمند افغان در شهر پاریس فرانسه در چند روز گذشته با موجی از واکنش‌ها در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان مواجه شده است.

آریانا سعید، هنرمند شناخته‌شده و از داوران برنامه پرطرفدار موسیقی "ستاره افغان" است که از کابل نشر می شود.
او در کنسرتی که همین هفته در پاریس برگزار شد، پوششی بر تن داشت که هموطنانش را دو دسته کرده است.
شماری آن را ناقض ارزش‌های دینی و مذهبی می‌خوانند و عده‌ای دیگر هم می‌گویند انتخاب لباس حق فردی است و باید به آن احترام گذاشته شود.
لباسی که آریانا سعید در حضور شمار زیادی علاقمندانش در یکی از تئاترهای مشهور پاریس پوشیده، آستن‌های بلند و یقه بسته دارد و با رنگ بدن است و هیچ جای از بدن او را نشان نمی‌دهد اما منتقدانش می‌گویند که طراحی این لباس طوری صورت گرفته که برجستگی برخی اعضای بدن آریانا سعید را نشان می‌دهد.
استدلال این عده کاربران این است که خانم سعید، متعلق به جامعه سنتی و مسلمان افغانستان است و باید نوع لباسی را هم که انتخاب می‌کند، مطابق به فرهنگ و رسوم پذیرفته شده‌ افغانستان باشد اما آنهایی‌که از خانم سعید دفاع کرده‌اند، می‌گویند نوع لباس پوشیدن حق فردی است، نباید در امور شخصی افراد مداخله شود و اینکه در هر صورت خانم سعید این لباس را در کنسرتش در پاریس پوشیده است
آنها همچنین نوع لباس پوشیدن آریانا سعید را سنت‌شکنانه می‌دانند.
جعفر عطایی، کاربر افغان نوشته، اگر لباس پوشیدن آریانا سعید اشکال دارد و نباید آن گونه لباس بپوشد، صورت مسأله این می‌شود که پس چه کسى باید براى نحوه پوشش آریانا سعید تصمیم بگیرد؟ اگر به این مسأله جواب قانع‌کننده و منطقی بیاییم، چاره‌ای نیست به غیر از این که آریانا سعید را به عنوان یک آدم بالغ، عاقل و به تکلیف قانونی‌رسیده به رسمیت بشناسیم و حق انتخاب لباس را به خودش بدهیم.
امید راشد کوهستانی، کاربر دیگر نوشته، از نظر شرعی لباسی که برجستگی‌های وجود در آن هویدا شود حرام است، و رعایت حجاب فرض و حکم خداست. از نظر فرهنگی، افغانستان یک جامعه بسته سنتی و اسلامی است، رفتار ضد این باورها خود تقابل با مردم یک کشور است.
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: