آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, May 27, 2017

زن قهرمان بوکس: نتوانستم مانع کتک خوردن مادرم شوم

نیکولا آدامز که دوبار در رشته بوکس زنان، قهرمان المپیک شده است، می‌گوید که وقتی تنها چهار سال داشت، سعی کرد که مانع از کتک خوردن مادرش از دست پدرش بشود، ولی چون جثه کوچکی داشت، نتوانست

 
او که در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ در لندن توانست به عنوان اولین زن بوکسور در تاریخ المپیک مدال طلا بگیرد، در گفت‌وگو با گاردین از دوران کودکی خود به تلخی یاد کرده و گفته است که پدرش به شدت خانواده‌اش را "کنترل" می‌کرد و بارها مادرش را کتک زده است: "مادرم حتی اجازه نداشت دوستانش را ببیند."
این زن ۳۴ ساله که اکنون از چهره‌های سرشناس بوکس دنیا به شمار می‌رود، در بخشی از کتابی که درباره سرگذشت خود منتشر کرده، به خاطرات دوران کودکی پرداخته است.
در این کتاب آمده است که والدینش وقتی او ۱۱ سال داشت از هم جدا شدند، ولی تا آن زمان، رابطه آنها تلخ و پر از خشونت بود: "می‌خواستم بین آنها قرار بگیرم (تا نگذارم پدرم، مادرم را کتک بزند)، برای همین جلوی مادرم پریدم و سعی کردم با یک شمشیر پلاستیکی از او محافظت کنم. فکر می‌کردم می‌توانم پدرم را عقب نگه دارم."
او به گاردین گفت: "می‌دانستم مادرم راضی نیست و همین، من را غمگین می‌کرد. مادرم زن شاد و سرزنده‌ای است و نمی‌‌خواستم ببینم که با او بدرفتاری می‌شود."
نیکولا آدامز اضافه کرد که پدرش "هر از گاه، یک سیلی هم به من می‌زد، ولی من بیشتر نگران مادرم بودم، سعی خودم را می‌کردم، ولی کوچکتر از آن بودم که بتوانم از او محافظت کنم."
"او (پدرم) خیلی بزرگ بود، ولی الان دیگر به نظرم جثه‌ای ندارد."
با این حال، پدر نیکولا به گاردین گفته است که دخترش واقعیت را نگفته است و او هیچوقت با همسر سابق و دخترش با خشونت رفتار نکرده است.
نیکولا آدامز می‌گوید که وقتی بچه بود، به مادرش قول داد که یک روز مدال طلای المپیک را می‌گیرد. درحالی که در آن زمان، رشته بوکس زنان اصلا در بازی‌های المپیک تعریف نشده بود و تا سال ۲۰۱۲ میلادی در این بازی‌ها جا نداشت.
بوکس زنان در بریتانیا برای بیش از یک قرن ممنوع بود و استدلال می‌شد که سندرم پیش از قاعدگی (مجموعه علایم جسمی و روانی مربوط به چرخه قاعدگی) زنان را برای رقابت بوکس، نامتعادل می‌کند. اما در نهایت در سال ۱۹۹۶ میلادی، این ممنوعیت برطرف شد و زنان و دختران اجازه یافتند در باشگاه‌های ورزشی مشغول بوکس شوند.
نیکولا آدامز که در زمان لغو ممنوعیت ۱۳ سال داشت، اولین زنی است که در تاریخ بازی‌های المپیک، مدال طلای بوکس زنان را دریافت کرد. او در المپیک سال ۲۰۱۶ میلادی در ریودوژانیرو هم دوباره طلا گرفت.بی بی سی
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: