آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, April 12, 2017

کار بی‌مزد زنان در خانه به رسمیت شناخته شود

 ظفرشاه رویی
داکتر سیما سمر، رییس‌ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، می‌گوید که به منظور تقویت و تضمین شرایط اقتصادی زنان با ساختن پالیسی‌های جدید، باید کار «بدون مزد» زنان در خانه به رسمیت شناخته شود.

 
خانم سمر روز سه‌شنبه، ۲۲ حمل، در کنفرانس یک روزه‌ای که به منظور تحقق هدف پنجم توسعه پایدار سازمان ملل از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر برگزار شده سخن می‌گفت، افزود که به رسمیت‌شناختن کار بدون مزد زنان در خانواده‌ها به آنان کمک می‌کند تا حداقل به کارشان احترام گذاشته شود. در این کنفرانس ده‌ها تن از مسوولان دولتی، نمایندگان شورای ملی، نمایندگان نهادهای ملی و بین‌المللی و هم‌چنین فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی نیز حضور داشتند.
هدف پنجم توسعه پایدار سازمان ملل به رفع نابرابری‌های جنسیتی و حقوق بشری زنان تاکید دارد. بر اساس برنامه انکشاف پایدار سازمان ملل متحد، تمامی کشورهای عضو این سازمان مسوولیت دارند تا سال ۲۰۳۰ میلادی به اهداف هفده‌‌گانه این برنامه دست یابند. اکثریت این اهداف به مسایل حقوق بشری و فقرزدایی در کشورهای عضو سازمان ملل متحد مربوط است.
سیما سمر در این کنفرانس افزود کار زنان در خانه به دلیل این که پول ندارد، بی‌اهمیت شمرده می‌شود. رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید: «کار بدون مزد زنان به رسمیت شناخته شود، منظور این است این که خانم‌ها در هر خانواده در افغانستان اولین کسانی هستند که هر صبح وقت از خواب می‌خیزند و به کار شروع می‌کنند، اگر آقایان هم از خوب برخیزند، می‌روند نماز خود را به مسجد می‌خوانند، پس می‌آیند و می‌خوابند، ولی خانم که بیدار شد پس از این که نماز خود را خواند، مجبور است چای تیار کند، خانه جارو کند، کالای کودکانی که مکتب می‌روند را جور کند، نان‌شان را آماده کند و اگر سر کودکان ناوقت هم شده بود، مادر دشنام می‌خورد، این کارشان چون در خانه پول نمی‌آورد، هیچ اهمیت ندارد.» خانم سمر افزود تمام کارهایی که زنان در خانه خود انجام می‌دهند، به حساب گرفته نمی‌شود. او گفت باید به منظور به رسمیت شناختن کار بدون مزد زنان در خانواده‌ها، پالیسی‌هایی جدید طرح و اجرا گردد تا به کار بدون مزد زنان نیز اهمیت داده شود. سیما سمر افزود: «سیستم‌ها و برنامه‌های انکشافی طوری طرح گردد که کار خانم‌ها به رسمیت شناخته شود. در دیگر کشورها که تأمینات اجتماعی وجود دارد، اگر کسی یک مادر مریض خود را هم نگهداری و حفاظت می‌کند، دولت برایش به تناسب کارش پول می‌دهد، این تأمینات اجتماعی استقلال اقتصادی همان زنی را که کار می‌کند، مادر یا پدر مریض خود را در خانه نگهداری می‌کند، تضمین می‌نماید و وابستگی اقتصادی‌اش را کم می‌سازد. به همین دلیل باید برنامه‌ها و پالیسی‌ها، طوری ساخته شود که ما به طرف یک جامعه مرفه برویم که در آن تامینات و مصونیت‌های اجتماعی وجود داشته باشد.»
سیما سمر تاکید کرد که به کار بدون مزد زنان در خانواده‌ها هیچ گونه اهمیتی داده نشده و از زنان خانه‌نشین به عنوان افراد بی‌کار یاد می‌شود.
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر به رفع نابرابری‌های جنسیتی تاکید، اما از آن به عنوان یک مشکل مزمن و فراگیر در افغانستان یاد کرد. او گفت شهروندان افغانستان در جامعه‌ای زندگی می‌‌کنند که حتا غذای خوب به کودکان پسر داده می‌شود. خانم سمر به مبارزه علیه نابرابری‌های جنسیتی تاکید کرد و افزود که این مبارزه باید از مکاتب و خانواده‌ها آغاز شود. رییس کمیسیون حقوق بشر ابراز داشت: «هرنوع خشونت علیه زن باید [از میان] برداشته شود، در غیر آن افغانستان به اهدافش و صلح نمی‌رسد، حضور زنان در یک جامعه نشان‌دهنده صلح و مدنیت است.»
سیما سمر به حضور «معنادار» زنان در عرصه سیاسی نیز اشاره کرده و گفت نباید از حضور زنان در این عرصه به صورت سمبولیک استفاده شود. به گفته او، هر چند به رعایت حقوق زنان در برخی از قوانین جاری کشور تأکید شده اما باید فرصت‌های دسترسی آنان به خدمات نیز مساعد شود.
هم‌چنین دلبر نظری وزیر امور زنان نیز می‌گوید که هر چند در بخش تساوی جنسیتی کارها و فعالیت‌های زیادی صورت گرفته اما بدون رعایت عدالت و رفع تبعیض در جامعه برابری امکان‌پذیر نیست. وزیر امور زنان گفت که دولت افغانستان قادر شده تا در تمام ادارات خود واحدهای تساوی جنسیتی را ایجاد کند تا این واحدها در زمینه دسترسی زنان به حقوق شان کار کنند.
در همین حال، عبدالستار مراد وزیر اقتصاد می‌گوید که اهداف انکشاف پایدار سازمان ملل «نبض» رشد و انکشاف اقتصادی و اجتماعی تمامی کشورها را برای پانزده سال آینده می‌سازد و امروز جهان بر اساس همین برنامه در حرکت است. به گفته او، هدف پنجم برنامه انکشاف پایدار که شامل ده هدف کوچک‌تر می‌شود، روی تساوی جنسیتی و توان‌مندی زنان تأکیدی زیاد دارد. آقای مراد گفت که وزارت اقتصاد در همکاری با جمعی از نهادهای دیگر از یک سال به این سو روی تهیه سند اصلی انکشاف پایدار کار می‌‌کند. او افزود که تهیه این سند از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود، زیرا رشد اجتماعی و اقتصادی افغانستان برای پانزده سال آینده را تضمین می‌کند.
 
 
 
 
 

No comments: