آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, December 3, 2015

زجرکشی یک زن در بادغیس

اعضای یک خانواده در ولایت بادغیس، دختر ۱۵ ساله‌ شان را زجرکُش کردند.هرچندپیش ازاین خبرهای ضدونقیضی از تجاوز

 گروهی توسط محارم این دختر بر وی نیز به نشر رسید، اما بررسی‌های روزنامه ۸صبح نشان می‌دهد که بر این دختر تجاوز نشده، اما به‌صورت فجیعی توسط آنان  به قتل رسیده است.
خبرنگار
۸صبح برای بررسی این موضوع، با هیات تحقیق این پرونده در سارنوالی بادغیس، پولیس و مردم محل گفتگو کرده و به اوراقی از این پرونده نیز دسترسی پیدا کرده است.
شرح حادثه
صابره، دختر پانزده‌ساله‌ای از چند ماه به این‌سو علاقه‌مند ازدواج با عبدالشکور از ساکنان اصلی ولسوالی قادس می‌شود. در افغانستان، به‌ویژه در ولایت‌های دورافتاده‌ای چون بادغیس، دختران نمی‌توانند علاقه‌مندی خود به پسری را برملا بسازند. دختران زیادی طی سال‌های اخیر به‌دلیل آن‌که توان اظهار نظر در چنین مواردی را ندارند، ترجیح داده‌اند که از منزل خود فرار کنند، مانند صابره- دختری که اوایل هفته گذشته از خانه‌اش در ولسوالی قادس ولایت بادغیس بیرون شد و با عبدالشکور پسری که او را دوست داشت به روستای «راهوتی‌ها» فرار کرد.
پدربزرگ صابره، پس از اطلاع از موضوع به‌دنبال صابره به این روستا رفت. بزرگان محلی ابتدا از سپردن صابره به دست پدربزرگش خودداری کردند، اما در نهایت پس از آن‌که اقوام صابره قول دادند به او آسیبی نرسانند، صابره را به روستای خود برگشتاندند. پدر صابره از برادر خود که ملای محل است در مورد چگونگی برخورد با صابره مشوره می‌گیرد. آن‌گونه ‌که مسوولان پولیس بادغیس درج پرونده صابره کردند، ملای مسجد فتوای قتل صابره را صادر می‌کند. صابره را به خانه کاکایش انتقال می‌دهند، در آن‌جا او را به شدت لت‌وکوب می‌کنند پس از آن خفه‌اش کرده و جسدش را در زمین شُخم‌زده‌ای دفن می‌کنند.
تلاش برای فریب پولیس
زمانی که پولیس بادغیس از رویداد فرار صابره آگاه شد، بررسی رویداد را آغاز کرد. در واقع پولیس، بی‌خبر از آن‌چه بر صابره گذشته، پرونده مفقودی تشکیل داد و در تلاش نجات جان صابره بود.
پولیس قادس، پدر صابره را بازداشت کرد، اما ملای محل (کاکای صابره) به تحریک برادرش به پولیس اطلاع داد که صابره در خانه وی است و امنیت آن نیز تامین است، پولیس قادس پدر صابره را رها می‌کند، اما با روشن شدن ابعاد واقعی داستان حداقل شش تن در پیوند با این رویداد به شمول کاکای صابره بازداشت می‌شوند، ولی پدر صابره فرار می‌کند و تا هنوز هم خبری از او نیست.
رسانه‌ها و اتهام تجاوز گروهی
داستان صابره زمانی ابعاد تازه‌تری به‌ خود گرفت که یکی- دو خبرگزاری آنلاین به نقل از رییس امور زنان ولایت بادغیس از تجاوز گروهی بر صابره خبر دادند. خبرگزاری‌ها گفتند که صابره پس از آن‌که دوباره به خانه‌اش منتقل می‌شود، توسط محارم خود مورد تجاوز گروهی قرار گرفته و سپس کشته می‌شود. نشر این خبر به شدت تکان‌دهنده بود، تا جایی‌که به وفور در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد.
اما بررسی‌های
۸صبح نشان می‌دهد که صابره توسط محارم خود مورد تجاوز قرار نگرفته است. در پرونده این دختر، به این موضوع هیچ اشاره‌ای نشده و هیچ منبعی وقوع چنین رویدادی را تایید نمی‌کند.
هم‌چنین زرغونه شیرزاد، رییس اداره امور زنان ولایت بادغیس در تماس با
۸صبح، هرگونه اظهار نظر در مورد تجاوز گروهی بر صابره را به شدت رد کرده و می‌گوید که به رسانه‌ها چنین چیزی نگفته است.
افزایش خشونت‌ها بر زنان در بادغیس
این حادثه در ولایتی صورت گرفته که  هنوز در بسیاری از مناطق آن بیرون شدن زنان از خانه حتا به قصد آموزش و تعلیم ننگ بزرگی به شمار می‌آید.  بادغیس میزبان کتله‌ی بزرگی از زنان و مردان بی‌سواد است، اما آمار زنان بی‌سواد بادغیس بسیار بالاتر از مردان است. ولایتی که هنوز در آن برخی‌ها دختران خود را در بدل زمین و حتا حیوانات به خانه بخت می‌فرستند.
در بادغیس هر سال آمار خشونت بر زنان بیش از پیش گزارش می‌شود. در این ولایت لت‌وکوب، تجاوز جنسی، ازدواج اجباری، فرار از منزل و ربودن دختران جوان، از عمده‌ترین خشونت‌های دیگری‌اند که بر علاوه مسایل ذکر شده در بالا هر سال می‌توان به وضوح مشاهده کرد. اما بسیاری از این خشونت‌ها، به‌گفته مسوولان محلی این ولایت، از سوی زورمندان محلی بر زنان صورت می‌گیرد. مردی خانمش را با تبر می‌کشد و یا دیگری توسط پدرش در حضور
۳۰۰ تماشاچی کشته می‌شود. این رویدادها به اثبات می‌رساند که تلاش‌ها به‌خاطر محو خشونت علیه زنان در بادغیس نیز مانند بسیاری از ولایت‌های کشور ناکام بوده است.
آمار نشان می‌دهد که در سال
۱۳۹۳ دست‌کم ۱۱۰ مورد  خشونت بر زنان در این ولایت ثبت شده که این رقم در دوازده ماه ۱۳۹۲ به ۸۵ مورد می‌رسید.
همواره وجود فرهنگ‌های سنتی و بسته در بادغیس چالش جدی در برابر فعالیت اجتماعی و آموزشی زنان است و در اکثر ولسوالی‌های این ولایت، مردان با اعمال خشونت بر زنان فرصت‌های آموزشی را نیز از آن‌ها می‌گیرند.
در بادغیس کم‌تر اتفاق افتاده که دختری بتواند با خانواده‌اش در مورد ازدواج به پسری صحبت کند. در بسیاری از موارد دختران زیادی مجبور به فرار از خانه شده، تا حوادثی از این دست رقم بخورد
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: