آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, November 1, 2015

اهدای جایزه ادبیات نوبل به سوتلانا الکسیویچ

جایزه ادبیات نوبل یکی از پنج جایزه نوبل است که هر سال از طرف دبیر خانه اکادمی سوئد به نویسنده ای

داده می شود که " برجسته ترین اثر با گرایش های آرمان خواهانه " را نوشته باشد. هر چند که ضوابط و شرایط اهدای جایزه نوبل ادبیات از طرف منتقدان و نویسندگان بزرگ مورد شک و تردید قرار دارد؛ و ادعا دارند که معیار های جایزه ادبیات نوبل مشخص نیست. چنانچه نویسندگان بزرگی چون: تولستوی، انتوان چخوف، ناباکوف، مارس پرست، مارک تواین و ... جایزه نوبل نگرفتند و گاهی چنان شده که نویسندگان که در عرصه ای بین المللی چندان شناخته شده نبودند ؛ جایزه گرفته اند.
جایزه ادبیات نوبل یک مدال طلا ، دیپلوم افتخاری و جایزه نقدی می باشد. این جایزه از سال 1901 تا اکنون 106 بار به 111 نویسنده تقدیم شده است. علاوه بر اهمیت و اعتبار ادبی ، گرانبهاترین جایزه جهان است.
خانم سوتلانا الکسویچ نویسنده 67 ساله بلاروس بعد از فراغت از تحصیلات ، ابتدا در عرصه خبرنگاری در نشریه های محلی خود مشغول کار شد و بعد با نوشتن و روایت ها در مورد رویداد های جنگ جهانی دوم، جنگ شوروی و افغانستان، سقوط اتحاد جماهیر شوروی و فاجعه چرنوبیل شهرت بسزایی کسب نمود. از جمله اثار او " چهره غیر زنانه جنگ" " صدا های از چرنوبیل؛ تاریخ شفاهی یک فاجعه هسته ای" و " پسران روئین چهره" ( در باره وقایع افغانستان) می باشد.
او در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت:" جای تاسف است که شخصیت های ( صدا هایی از چرنوبیل ) اکنون نیستند تا خبر جایزه بردن اورا بشنوند."
خانم سوتلانا جایزه خودرا به وطنش بلاروس تقدیم کرد و گفت: " این جایزه برای من نیست بلکه برای فرهنگ ماست، برای کشور ما که در طول تاریخ مصائب فراوانی کشیده است." ا
" پدری می‌گوید «دختر شش ساله‌ام را در رختخواب می‌گذارم تا بخوابد و او در گوش من زمزمه می‌کند که پدر من می‌خواهم زنده بمانم، من هنوز یک بچه‌ام» و پدر می‌گوید «من فکر می‌کردم که او یک بچه است و چیزی نمی فهمد».
( صدا هایی از چرنوبیل)
ماخذ: ویکی پدیا
بی بی سی فارسی و سایر صفحات انترنتی
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: