آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, November 5, 2015

زن افغانستانی برنده جایزه جهانی نیم‌ میلیون دلاری

یک زن افغانستانی برای فعالیتش در زمینه آموزش و پرورش زنان افغانستان، جایزه سالانه 'وایز' برای آموزش را به دست آورده است.
سکینه یعقوبی که سال‌ها برای احیای آموزش در افغانستان پس از دهه‌ها جنگ تلاش زیادی انجام داده است، در قطر برنده این جایزه اعلام شد.
انستیتوت آموزشی افغانستان، نهاد تحت مدیریت او، در زمان طالبان مدارس زیرزمینی را ایجاد و حمایت می‌کرد.
دکتر یعقوبی گفت که این جایزه را در زمانی دریافت می‌کند که مردم افغانستان "رنج می‌کشند و ناامید هستند."
خانم یعقوبی پس از دریافت این جایزه نیم میلیون دلاری گفت: "این به ویژه پرمعنی است، زیرا اکنون افغانستان در مقطع بسیار مهم قرار دارد. مردم من زیر سایه تروریسم و فقر زندگی می‌کنند."
جایزه وایز - نشست ابتکار جهانی برای حمایت از آموزش- توسط موزا بنت ناصر، همسر شاه پیشین قطر و رئیس بنیاد قطر، در نخستین دور این نشست در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد.
موزا بنت ناصر گفت که دکتر یعقوبی برای حق آموزش "در شرایط دشوار جنگ و اشغال، فعالیت خستگی‌ناپذیر" انجام داده است."
رئیس بنیاد قطر افزود: "از اردوگاه‌های پناهندگان تا مدارس پنهانی شبانه، دکتر یعقوبی خطرات شخصی زیادی را به جان گرفت و شبکه‌ای از نهادها را ایجاد کرد که هم در زمینه آموزش عمومی و هم در زمینه آموزش بهداشت عمومی فعالیت کردند."
میشل اوباما، بانوی اول آمریکا نیز که در این نشست شرکت داشت، خواهان تلاش بیشتر برای حمایت از حق آموزش برای زنان و ایجاد فرصت‌های مساوی برای مردان و زنان شد.
او گفت: "حل مشکل آموزش زنان قطعا مربوط به منابع است اما به رفتارها و باورها نیز مرتبط است. به این وابسته است که آیا خانواده‌ها فکر می‌کنند که آموزش دخترانشان به اندازه آموزش پسرانشان اهمیت دارد یا نه و به این وابسته است که آیا جوامع ما همچنان به قوانین و سنت‌های کهنه‌ای که بر زنان ظلم روا می‌دارد و آنها را محروم نگه می‌دارد، پایدار هستند یا نه."
منبع: بی بی سی
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: