آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, November 12, 2015

رویا زمانی نامی آشنا و پر افتخار

در تاریخ اول جنوری سال ۱۹۷۲ ترساي دختری  در یک خانواده فرهنگی در جنوب غرب افغانستان شهرهرات باستان  چشم به جهان هستی می گشاید ومادروپدرش نام او را رویا نهادند.
رویا از ایام کودکی به گفته والدینش  فرزندی متفاوت بوده است . رویا گفته می شود که  از ایام کودکی روح ایستاده گی و مقاومت داشته است و حتا  در سن 5 ساله گی که شاید تبعیض برای خیلی از کودکان هم سن و سالش قابل درک نبوده  در خانه و محیط بیرون در مقابل تبعیضات جنسی, فرهنگی و حتا گفتاری اعتراض می کرده است. 
والدین رویا، بانو عارفه سروری مادر و عبدالعزیز زمانی پدر  او را از پنج ساله گی رسما به مکتب شامل کرده بودند و در صنف های سوم و چهارم و در طول دوران ابتدایی درسی اش در مکتب برای دفاع از حق خود در مقابل همه ایستاده می شده حتا دربرابر پسرهای خیلی بزرگتر از خود .

رویا در سن ۱۷ ساله گی درکنار تحصیل به ورزش تکواندو روی می آورد . از آنجاییکه روحیه مبارزه و ایستاده گی و آورن تحول مثبت در زنده گی زنان در روح و اهداف او موج میزده است .
در سال ۲۰۰۲ بعد از سقوط رژیم  طالبان رویا به تیم ملی تکواندو افغانستان می پیوندد و در اولین سفر خارجی تیم ملی تکواندو افغانستان به کوریایی جنوبی در شهر بوسان در چهارده همین دور مسابقات آسیایی موفق می شود که اولین مدال برنز تکواندو را بنام افغانستان رقم زند . این اولین و بزرگترین رکورد ورزشی و یا مدالیست که بنام بانوی از افغانستان در تاریخ کشور افغانستان ثبت شده است .
رویا از آنجایی که در آن زمان تسلط سخن گفتن به زبان انگلیسی را داشت به شهرت او افزود چون توانست در مقابل هزاران کمره خارجی که برای اولین بار نام افغانستان را می شنیدند و بانوی از افغانستان را در میادین بین المللی می دیدند توانست به زبان انگلیسی سخن بگویید و تمام سوالات را پاسخ دهد .
در سال ۲۰۰۲ تاپ ترین خبر ورزشی مدال رویا زمانی از کشور افغانستان بود و همه رسانه های دنیا در مورد او و موفقیتی که بدست آورد ه است. سخن می گفتند.
رویا در سال ۲۰۰۳ ازدواج می کند و صاحب یک فرزند پسر می شود . ازدواج و وظیفه بزرگ مادری هم نمی تواند مانع فعالیت های همه جانبه رویا شود . رویا اغلب فرزند خورد سال خود را با خود در مسابقات داخلی و هنگام ورزش با خود حمل می کرده است.
رویا برای چندین سال متوالی  عضویت تیم ملی تکواندو و مربی وسر مربی گری تیم ملی تکواندو بانوان افغانستان را به عهده داشت و سفر های بیشماری به کشور های همجوار و غیره داشته  که دست آورد ها و مدال های را نیز به دنبال داشته است .
رویا در پهلوی ورزش بعد از ختم تحصیل به کورس های خبرنگاری ملحق می شود از آنجاییکه باور دارد صدای زن صدای ملت باید از طریق صدا و جنجره او نیز  شنیده و طنین انداز حقیقت گویی ها  شود.
در سال ۲۰۰۵ رویا به تلویزیون آریانا درکابل پایتخت افغانستان می پیوندد وبعدا از امتحانات متوالی موفق می شود کار خود را رسما به عنوان مجری و یا نطاق اخبار انگلیسی شروع کند.
رویا در سال ۲۰۰۶ از سوی کمیته ملی المپیک افغانستان , فدراسیون ملی تکواندو افغانستان , ریاست جمهوری  از سوی جناب ریس جمهور حامد کرزی , بابای ملت  ظاهر شاه و مسولین ورزشی در حضور تمام مدال آوران و قهرمانان افغانستان در طی یک  مراسم رسمی در کاخ ریاست جمهوری به عنوان شجاعترین زن افغانستان شناخته شد و مدال دولتی ملالی میوند به او از سوی بابای ملت ظاهر شاه اهدا شد .
رویا با وزارت امور زنان و جوانان نیز فعالیت های داشته و در برنامه های شان اغلب به عنوان گرداننده ظاهر شده است.
شهرت رویا در رسانه ها باعث شد که سفارت آمریکا در افغانستان او را در سال ۲۰۰۷ به عنوان نماینده تلویزیون های افغانستان برگزیده و برای یک دوره تحصیلی و دیدار از مقامات دولتی و پارلمان آمریکا با دوتن دیگر در قسمت رادیو و روزنامه های افغانستان به آمریکا بفرستد . رویا در پایان دوره تحصیلی در آمریکا به مدرکی از دانشگاه آمریکایی دست می یابد . رویا بعد از برگشت از آمریکا برای رسانه های غیر افغانی نیز فعالیت های با مستند سازی داشته است.
رویا در اواخر سال ۲۰۰۷ افغانستان را به اجبار به قصد انگلستان ترک می کند . رویا با پسر چهار ساله اش در انگلستان از لحظه گام گذاشتن به آن سرزمین آغازبه تحصیل می کند .
رویا وارد مرحله پیش دانشگاهی می شود و بعد از گذشت یک سال موفقانه نمره وردی به دانشگاه را بدست می أورد و در سال ۲۰۰۹رسما در رشته خبرنگاری وارد دانشگاه نورتمبریا در شمال شرق انگلستان می شود . از آنجاییکه رویا در افغانستان مستند سازی می کرد به فلم سازی و سینما نیز علاقه ای شدیدی داشت. در سال اول دانشگاه خود خبرنگاری را خواند و بعد تغییر رشته داد . اوبه فلم سازی روی آورد و در سال ۲۰۱۳ موفقانه از رشته سینما به عنوان کارگردان فارغ التحصیل شده است .
رویا در چهار سال دوره تحصیلی خود در فلم های کوتاه دانش جویی و غیر دانشجوی زیادی سهم داشته که در آن از بازیگری تا ادیت و صدا و کمره و تولید آن دست داشته است . اما به گفته خود اودراغلب ساخته ها او کارگردان است.
ساخته های رویا مورد علاقه و تشویق دانشگاه خویش قرار گرفته و چندین بار در فیستوال های فلم های کوتاه دانشجویی وغیر دانشجویی به نمایش گذاشته شده است .
فلم فارغ التحصیلی رویا بنام" آریا " که به گفته خود او داستان زنده گی خود را ساخته است از جمله بهترین ساخته های سال ۲۰۱۳ شهر شان شناخته شده و مقام اول را کسب کرده است.
آخرین دست آورد رویا زمانی فلم مستند " آریا " به یکی از بزرگترین فیستوال های فلم در جهان بنام " کن " فرستاده شده است و رویا امید دارد که فلم او برای نمایش انتخاب شود .
رویا در مدت شش سالی که در انگلستان حضور دارد در کنفرانس های متعددی در داخل و خارج انگلستان شرکت کرده و سخن گفته است . محور اصلی نوشته ها صحبت های او موضوع زنان و تامین حقوق زنان بوده است .
رویا در یکی از مصاحبه های خود با مجله همگامان در کشور آلمان می گوید با احترام به تمام شعرا و نویسنده گان هیچ سبکی را دنبال نمی کنم و شعر خود را" شعر رویایی " نام نهاده است . اشعار رویا که تقریبا می شود گفت به سبک شعر سپید و یا شعر نیمایی است علاقمندان زیاد فیس بوکی را به خود جلب کرده است  . رویا در سال ۲۰۱۳ به عنوان شاعر معاصر از طریق مجله پیش گامان در کشور آلمان  به معرفی گرفته شده  است و اولین شعر او به نشر رسیده است .
برتری شعر رویا نسبت به خیلی ار اشعار دیگر قدرتی زنانه ایست و یا دید و تعریف زنانه ایست که در شعر او نهفته است که پیوسته زن را از زبان و دید و باور خود" زن " به معرفی می گیرد . قدرتی دیگری که در شعر رویا نهفته است این است که شعر او ایستاده گی می کند و خط بطلانی می کشد بر معرفه های تاریخی و فرهنگی وغیره. رویا تا حالا موفق شده یک مجموعه شعری را به اتمام برساند و امید دارد بتواند دیوان شعرش به بزودی  به نشر برساند . تا حالا مجله" دارا" در افغانستان ," پیشگامان" در آلمان "و فانوس" در لندن از شعر های رویا زمانی تعریف به عمل آورده و آنان را به نشر رسانده اند .
رویا امید دارد تا بتواند با ساخته های فلمی , ریخته ها و نوشته و سروده های قلمی و فعالیت های مدنی  در آینده بتواند تاریخ جدیدی از زن را بیآفریند و تغییرات مثبت سازنده و چشم گیری را برای بانوان افغانستان بیشتر از گذشته به  ارمغان آورد.
 
 
 
 
 



Avast logo
This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: