آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, April 23, 2015

دوقلوهای به هم‌پیوسته ۱۰ ماهه، در یک عمل جراحی ۲۶ ساعته

تا به حال احتمالا موارد زیادی از گزارش اعمال جراحی برای جدا کردن دوقلوهای به هم‌پیوسته را خوانده‌اید. اما عملی که به تازه گی در تگزاس انجام شد است، عملی بوده است که تا به حال سابقه نداشته است.

 
 
 اپریل سال گذشته، الیس و جان ریک، صاحب دو فرزند دختر شدند، متأسفانه دخترها آن ها از ناحیه قفسه سینه، شکم و لگن به هم چسبیده بودند و میزان به‌هم‌پیوستگی زیاد بود، طوری که آن ها قسمت‌هایی از ریه، فضای پریکاردیال (کیسه‌ای که قلب را احاطه می‌کند)، دیافراگم، کبد، روده بزرگ و کوچک را با هم شریک بودند. پس جدا کردن آن ها ازهم واقعا کار دشوار و حتا ناممکنی به نظر می‌رسید.
اما در ابتدای ماه اپریل جاری، یک تیم جراحی ۲۶ نفره، شامل ۱۲ جراح، شش متخصص بیهوشی و ۸ پرستار اتاق عمل، این کودکان ۱۰ ماهه را در بیمارستان کودکان تگزاس از هم جدا کردند.
این عمل جراحی ۲۶ ساعت طول کشید و خوشبختانه موفقیت‌آمیز بود.
از آنجا که میزان چسبیده گی این دوقلوها به نام‌های کناتلای و آدلین زیاد بود، چند ماه پیش‌تر، در ماه دسامبر در عمل دیگری، وسایل مخصوصی برای اتساع و توسعه بافت‌های آن ها (tissue expander) در سینه و شکم آنها قرار داده شده بود.
برای تمرین جراحان، مدل‌هایی سه‌بعدی از بدن آنها ساخته شد، تا عمل جراحی وقایع شبیه‌سازی شود.
عمل جراحی اصلی جدا کردن دوقلوها شامل مرحله جداسازی ۱۸ ساعته بود و متعاقب آن، روی هر یک از شیرخوارهای دختر، چند ساعت دیگر عمل تکمیلی انجام شد.
این عمل جراحی همان طور که گفتیم منحصر به فرد بوده است و در واقع برای نخستین بار بود که یک مورد دوقلوهای اصطلاحا thoraco-omphalo-ischiopagus از هم جدا می‌شدند.
دخترهای شیرخوار در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و چند ماه دیگر را هم در آن به سر خواهند برد و گمان می‌رود که هنوز اعمال جراحی دیگری هم باید روی آن دو صورت بگیرد.
 



 
 
 
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: