آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, March 11, 2015

قدرتمندترین زنان عرصه تکنولوژی در جهان

ندا لهردی
تکنولوژی و صنعت پر رونق‌اش از سال‌ها پیش عرصه تجاری تحت کنترل مردها بوده است و معمولا زنان بسیار کمی در آن به عنوان مدیر عامل یا مالک یک شرکت بزرگ فعالیت داشته‌اند.
 
 
 
 
 
درست به همین دلیل هم هست که در چنین شرایطی وقتی حضور یک مدیر زن در این صنعت می‌تواند آنقدر چشمگیر و تاثیر گذار باشد که روند رشد آن شرکت و حتی صنعت را متحول کند، آن مدیر زن قطعا یک مدیر قدرتمند و با نفوذ است. با این اوصاف است که احتمالا برای اغلب ما جالب است بدانیم که زنان قدرتمند و تاثیر گذار حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات چه کسانی هستند و چه روالی را برای رسیدن به چنین جایگاهی طی کرده‌اند. این در حالی است که به طور کلی حضور زنان در صنایع و تجارت‌های مختلف و میزان تاثیرگذاری آنها برای همه جالب توجه است. این اتفاق، اما در صنعت تکنولوژی به خاطر سرعت رشد بالا و روند متغیر آن محسوس و ملموس‌تر خواهد بود. مجله معتبر فوربس به تازگی فهرستی از صد زن قدرتمند جهان انتخاب و معرفی کرده است که در میان این فهرست صد نفره تنها هشت نفر در دسته فعالان حوزه تکنولوژی قرار می‌گیرند؛ تعدادی که با توجه به تسلط مردان بر این حوزه چندان هم دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. این هشت نفر حالا آنقدر در این صنعت اهمیت پیدا کرده‌اند که شنیده‌ها و گفته‌های زیادی را متوجه خود کرده‌اند. به این ترتیب این هشت زن موثر و با نفوذ در صنعت تکنولوژی را می‌توانید در این گزارش شناخته و با آنها آشنا شوید:
«
اورسولا برنز» مدیر عامل شرکت Xerox:
او که در ماه سپتامبر سال 1958 متولد شده است در واقع اولین زن آفریقایی- آمریکایی است که به عنوان یکی از مدیر عاملان برتر دنیا معرفی شده است. او همچنین اولین زن موفق به عنوان مدیر عامل یک شرکت بزرگ است که در فهرست صد شرکت برتر جهان قرار دارد. او حالا در فهرست قدرتمندترین زنان دنیا در سال 2010 جایگاه بیستم را به خودش اختصاص داده است. البته جالب است بدانید که جایگاه برنز در فهرست سال گذشته چهاردهم بوده است.
«
آریانا هافینگتون» سردبیر و یکی از موسسان نشریه هافینگتون پست:
او متولد ماه جولای سال 1950 و یک نویسنده و ستون نویس آمریکایی- یونانی است. هافینگتون اما بیشتر به خاطر تاسیس یک وب سایت خبری به نام خودش شناخته می‌شود؛ وب سایتی که در اواسط دهه 1990 به عنوان پربیننده‌ترین وب سایت خبری آمریکا شناخته می‌شد. او همسر سابق یکی از نمایندگان جمهوریخواه است و در سال 2003 خودش را به عنوان یک کاندیدای مستقل برای فرمانداری کالیفرنیا معرفی کرد. او حالا به عنوان یکی از رهبران سایت‌های خبری موفق دنیا شناخته می‌شود و در آخرین فهرست زنان قدرتمند جهان در سال 2010 در جایگاه بیست و هشتم قرار گرفته است. وب سایت خبری هافینگتون تنها در ماه آگوست گذشته 5/13 میلیون نفر بازدیدکننده را به خودش جذب کرده است که این رقم نسبت به همین زمان در سال 2009 تقریبا دو برابر شده است.
«
تینا براون» سردبیر و یکی از موسسان نشریه دیلی بیست:
تینا براون ماه نوامبر سال 1953 در انگلستان متولد شده و یک روزنامه نگار و ستون نویس شناخته شده است که این شهرت بیشتر بعد از نوشتن ستونی درباره پرنسس دایانا برایش بدست آمد. او که سردبیر قدیمی نشریه معروف نیویورکر است در سال 2008 وب سایت خبری آنلاین پر بیننده دیلی بیست را راه‌اندازی کرد. او در واقع ترجیح داد تا از نشریه‌های چاپی به رسانه‌های آنلاین و دیجیتال برود و از این طریق رشد کند. این وب سایت تنها در ماه آگوست گذشته دو میلیون نفر بازدیدکننده داشته است. براون حالا در آخرین فهرست مجله فوربس از قدرتمندترین زنان در رتبه سی و چهارم قرار گرفته است.
«
کارول بارتز» مدیر عامل شرکت بزرگ Yahoo:
بارتز متولد ماه آگوست سال 1948 و در حال حاضر رییس و مدیر عامل یکی از بزرگ‌ترین موتورهای جست‌وجوی آنلاین و شرکت‌های اینترنتی دنیا است. او قبلا مدیر عامل و رییس یک شرکت نرم‌افزاری بزرگ به نام Autodesk بوده است. از ماه ژانویه سال 2009 که او به عنوان مدیر عامل Yahoo انتخاب شد، انتقادهای منفی و مثبت زیادی را شنید. با این همه اما حضور او در این شرکت باعث شد تا تنها در فصل دوم سال 2010 درآمد این شرکت از بخش تبلیغات اینترنت تا 19 درصد افزایش پیدا کند و با 179 میلیون نفر بازدید کننده در ماه آگوست گذشته، از جهت تعداد بازدید کننده Google را هم پشت سر بگذارد. او حالا در جدیدترین فهرست فوربس به عنوان چهل و دومین زن قدرتمند جهان معرفی شده است.
«
مگ وایتمن» کاندیدای فرمانداری کالیفرنیا:
مارگارت وایتمن متولد ماه آگوست سال 1956 یک تاجر و سیاستمدار آمریکایی و البته مدیر عامل و رییس سابق شرکت بزرگ اینترنتی eBay است. او مدیریت شرکت‌های بزرگی مانند والت دیسنی و دریم ورک را در کارنامه کاری‌اش دارد، در ماه فوریه سال 2009 خودش را به عنوان کاندیدای فرمانداری کالیفرنیا معرفی کرد. او در واقع یک میلیونر است که بخش عمده ثروتش را در طول سال‌های 1998 تا 2008 که مدیریت eBay را بر عهده داشت، به‌دست آورده است. در این سال‌ها او توانست با خرید شرکت‌هایی مانند Skype، و سایت‌های خرید و فروش آنلاین بلیت مانند Stubhub و Rent.com دامنه فعالیت‌های این شرکت را توسعه و گسترش دهد. او در حال حاضر در جایگاه چهل و هفتم فهرست صد زن قدرتمند جهان در سال 2010 قرار دارد.
«
کارلی فیورینا» کاندیدای مجلس سنا:
این کاندیدای نمایندگی جمهوری‌خواه در ماه سپتامبر سال 1954 متولد شده است. او در فاصله سال‌های 1999 تا 2005 به عنوان جانشین مدیر عامل شرکت کامپیوتری بزرگ HP فعالیت می‌کرده و سال‌ها به عنوان مدیر شرکت‌های تکنولوژی مانند AT&T و Lucent بوده است. او در واقع مانند مگ وایتمن از فعالیت در حوزه تکنولوژی به حوزه سیاست راه پیدا کرد و حالا به عنوان یک کاندیدای فعال ظاهر شده است. او هم مانند رقیب دیگرش بیشترین حجم ثروت و دارایی‌اش را از طریق مدیریت در حوزه فناوری اطلاعات به‌دست آورده است. کارلی فیورینا این روزها به عنوان پنجاه و یکمین زن قدرتمند جهان در سال 2010 شناخته می‌شود.
«
شرلی سندبرگ» مدیر بخش عملیات در شرکت بزرگ Facebook:
او که متولد سال 1969 است، سال‌ها به عنوان معاون رییس بخش عملیات و فروش آنلاین شرکت بزرگ اینترنتی Google فعالیت می‌کرده است. او در واقع یکی از بزرگ‌ترین فعالیت‌هایش را با معرفی بازوی فعالیت‌های بشردوستانه Google؛ یعنی Google.org انجام داد. او همچنین سابقه سال‌ها فعالیت در خزانه‌داری آمریکا را هم در کارنامه کاری‌اش ثبت کرده است و حالا در آخرین رتبه‌بندی مجله فوربس از زنان قدرتمند جهان در سال 2010 در جایگاه شصت و ششم قرار گرفته است.
«
سان یافانگ» مدیر شرکت بزرگ مخابراتی Huawei technologies:
 
او در حال حاضر مدیر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده تجهیزات شبکه و مخابراتی در چین است. یافانگ در زمان مدیریتش در این شرکت آنقدر باعث رشد و ترقی آن شده است که حالا به عنوان قاتل بازار شناخته می‌شود. بر اساس آخرین فهرست مجله فوربس از قدرتمندترین زنان دنیا در سال 2010، یافانگ در جایگاه نودم قرار گرفته است.
 
 
 
 
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: