آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, March 23, 2015

تظاهرات برای داد خواهی فرخنده نامراد

صدها تن در نزدیک مسجد شاه دو شمشیره در محکومیت قتل فرخنده تظاهرات کرده و خواستار شناسایی و محاکمه عاملان این قتل شدند.
معترضان شعارهای مبنی بر محکومیت این قتل حمل می کردند و از دولت افغانستان خواستند تا زمینه محاکمه عاملان این جنایت و حامیان آنرا فراهم کند



این تظاهرات از سوی حزب همبستگی ملی افغانستان راه اندازی شده و علاوه بر اعضای این حزب ده ها تن از شهروندان کابل نیز شرکت کردند.
معترضان شعارهای که روی آن نوشته شده بود قتل فرخنده لکه ننگین به حکومت از دولت و جامعه جهانی خواستند تا زمینه محاکمه عاملان این جنایت و حامیان آنرا فراهم کند.
تظاهرکنندگان می گویند که سیمین حسن زاده، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، زلمی زابلی، عضوی مجلس نمایندگان، محمد ایاز نیازی، خطیب مسجد وزیر اکبرخان و حشمت استانکزی، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل از حادثه قتل فرخنده حمایت کردند.
آنها می گویند که این چهار تن باید نخست از وظایف شان برکنار و سپس دادگاهی شوند.
معترضان عکس های این چهار تن را در حالیکه علامت ضربدر روی آن کشیده شده بود، با خود حمل می کردند.
قتل فرخنده با واکنش های در افغانستان و جهان روبر شده است، اما این واکنش ها زمانی شدت بیشتر گرفت که شماری از مقامات دولتی از این حادثه اعلام حمایت کردند.
این موضوع قهر مردم را بر انگیخت و شماری از کاربران شبکه های اجتماعی خواستار به محاکمه کشاندن مقاماتی شدند که از این حادثه حمایت کردند.
سیمین حسن زاده، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ یک روز پس از نشر پیامی که محتوای آن حمایت از عاملان حمله به فرخنده بود، معذرت خواهی کرد و گفت که او این حادثه را نکوهش می کند.
محمد ایاز نیازی نیز زمانیکه به مراسم خاکسپاری فرخنده راه داده نشد و شرکت کنندگان این مراسم با حضور او در نماز جنازه مخالفت کردند، با انتشار ویدیویی گفت که صحبت های او در مورد فرخنده تعریف شده است.
نیازی در خطبه های نماز جمعه گفته بود زمانیکه به مقدسات مردم اهانت صورت بگیرد، مردم مکلف نیستند که در آنزمان بدانند که متهم اعصابش درست است یا نه.
او همچنان از دستگیری کسانیکه فرخنده را به قتل رساندند نیز هشدار داده بود و گفته اگر کسی دستگیر شود، مردم قیام می کنند و مدیریت این بحران کاری ساده ای نیست.
تظاهرکنندگان امروز گفتند که دولت نیابد در مقابل اظهار نظرها و عملکرد مقامات دولتی در حمایت از قتل فرخنده بی تفاوت باشد.
روز پنجشنبه، ده ها فرد خشمگین فرخنده 27 ساله را به اتهام آتش زدن قران به قتل رساندند و سپس جسد او را آتش زدند.
وزیر داخله حالا می گوید هیچ سندی که نشان بدهد قربانی قران را اتش زده باشد وجود ندارد.
دامنه اعتراض ها
دامنه اعتراض ها به قتل فرخنده همه روزه شکل تازه ای به خود می گیرد. فعالان مدنی ولایت بغلان نیز شام روز گذشته، قتل این دختر خانم را به شدت محکوم کرده و این عمل را وحشیانه خواندند.
معترضان در بغلان، با روشن کردن شمع، یاد و خاطره فرخنده را گرامی داشتند.
فعالان مدنی در بغلان می گویند، ماموران پولیس حوزه دوم شهر کابل برای نجات جان فرخنده کم کاری کردند و مسوولان این حوزه باید محاکمه شوند.
واکنش اتحادیه اروپا
نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان نیز با انتشار اعلامیه ای قتل این زن را به شدت محکوم کرده و از دولت افغانستان خواسته است که در مورد این حادثه تحقیق کند.
در اعلامیه این اتحادیه آمده است: "هیچ دلیل توجیه کننده برای چنین عمل وحشیانه نمی تواند وجود داشته باشد، هر تلاش برای مشروعیت بخشیدن به این عمل فجیع در تضاد با قوانین و اصول پذیرفته شده یی جمهوری اسلامی افغانستان قرار دارد."
مجلس نمایندگان کشور نیز امروز مقامات نظامی کشور را در پیوند با ناآرامی ها اخیر از جمله قتل فرخنده استجواب کرد.
 
 
 
 
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: