آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, January 30, 2015

مادری در مزارشریف دختر یک ماه‌ی خود را به ۲۵هزار افغانی فروخت

این بانوی آموزگارمی‌گوید که ناداری او را مجبور ساخته است تا دختر یک ماهه‌اش را ۲۵هزار افغانی بفروشد.
این آموزگارمی
گوید که شوهرش او را با چهار فرزندش رها کرده است و نفقه شان را نمی دهد.

ناداری اشک اعضای این خانواده را جاری ساخته است. این زن آموزگار تنها نان‌آور این خانواده است که ماهانه ۶هزار افغانی معاش دارد و ناچار شده است تا دختر یک ماهه اش را بفروشد.سبزه می گوید: "من مجبور شدم که کودک یک ماهه خود را به مبلغ ۲۵هزار افغانی بفروشم تا بتوانم به چهار اولاد دیگر خود نان بدهم در خانه ما هیچ گرم کننده ای نیست و کودکانم در یخی زنده گی می کنند."ناداری فرزندان این خانواده را نیز به ستوه آورده است. آنان میگویند که کمر همت بسته اند تا درس بخوانند و مصدر خدمت برای خانواده و کشورشان شوند.مدینه دختر این آموزگار می‌گوید: "احساس غریبی می‌کنیم بخاطری که تمامی مردم سر ما ریشخند می‌زنند که شما غریب هستید، وقتی که به مکتب می‌رویم گشنه می‌باشیم و پس کشنه به خانه می‌آییم."
مادر این کودکان از
۱۱ سال قبل بدین سو در یکی از مکتب های شهر مزار آموزگار است و ۱۵سال پیش ازدواج کرده است.
صالح محمد پدر سبزه می
گوید: "شما می بنید که ما چگونه روزگار داریم و روزگار ما خراب خراب است."مدیر مکتبی که سبزه در آن آموزگار است حاضر به گفت‌وگو با ما در برابر کمره نیست؛ اما خدمتگار این مکتب می‌گوید که سبزه از ناچاری فرزند خود را به یک همکارش فروخته است.
درهمین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که امسال چهار کودک از سوی خانواده‌ها به علت ناداری در ولایت بلخ فروخته شده‌اند.
فوزیه نوابی آمر بخش زنان حقوق بشر در شمال کشور می‌گوید: "در کل مشکل اساسی این است که دولت بی پروا است و مسئولان حکومتی در موتر شیشه سیاه هستند و در قبال غریبی ، بیکاری و فقر بی پروایند."
این کمیسیون می‌گوید که اگر دولت برای بهبود وضعیت خانواده‌ها توجه نکند؛ آمار فروش فرزندان در این ولایت افزایش خواهد یافت.
Arica
 
 
 
 
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: