آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, January 30, 2015

تکرار خشونت جاهلیت ،شوهری که همسرش را به علت به دنیا آوردن فرزند دختر رها کرد

 پروانه سما که ۳۰ سال دارد از سوی همسرش به خاطر آوردن فرزند دختر به دنیا، از خانه بیرون کشیده است. این زن در نتیجۀ خشونت‌های خانواده گی از سوی شوهرش توان راه رفتنش را نیز از دست داده است
 
 
به گزارش طلوع نیوز پروانه از دانشکده اقتصاد دانشگاه بلخ فارغ شده است و به دنیا آوردن دختر علت بد رفتاری در برابر وی گفته شده است و وی از دختران می خواهد که برای ازدواج تصمیم عجولانه نگیرند و با دقت همسفر زنده گی شان را برگزینند.
پروانه در ۲۱ سالگی هنگامی که صنف دوم دانشگاه اقتصاد ولایت بلخ بود به امیدی که خوشبخت شود ازدواج کرد، اما پس از ازدواج روزهای تیره وی آغاز شد.
وی افزوده است: "خیلی فشار ها سرم بود، لفظی و فزیکی حتی در خانه مثل کنیزها و نوکر ها بودم."
وی می افزاید که فشار های روانی و خشونت های خانواده گی از سوی خانواده همسرش هنگامی بر این زن بیشتر می شود که او دختری به دنیا می آورد.
همسرش پس از بدنیا آمدن دخترش با او رفتار اهانت آمیز می‌کند و کار به جایی می رسد که همسرش از او می خواهد یا خانه‌اش را ترک کند و یا به کارهای غیر اخلاقی روی آورد.
پروانه می گوید:" شوهرم می‌گفت مه زن جور دارم ترا کار ندارم برادرت را بگو ترا ببرد در غیر از آن مرد های دیگر را می‌آورم و پول می‌گیرم."
در اثر این فشار ها و خشونت ها پروانه توانایی راه رفتن را از دست می دهد اما نا امید نمی شود اکنون در خانه پدرش با دخترش زنده گی می‌کند و تنها عشق او دخترش است.
عبدالواحد، پدر پروانه می گوید: " دو بار این دختر (پروانه) را برای درمان به هندوستان بردیم."
پروانه اکنون در تلاش آموزش زبان انگلیسی و آلمانی است و آموزگارش از توانایی او ستایش می‌کند.
این در حالی است که کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال از افزایش خشونت های خانواده گی برزنان ابراز نگرانی می‌کنند.
فوزیه نوابی، مسؤول بخش زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید:" زنان به خشونت های زیادی رو به رو هستند هرگاه از اثر این خشونت ها به نهاد های عدلی و قضایی میروند هیچ کسی به داد آنان نمی رسد ."
بربنیاد آمارها از آغاز امسال تاکنون بیش از ۶۰۰ رویداد خشونت در برابر زنان در این ولایت ثبت شده اند.
 
 
 
 
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: