آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, January 2, 2015

:دلجویی آمریکا از برزیل در مراسم تحلیف ریاست جمهوری

جو بایدن، معاون اول رییس جمهور آمریکا، سال نوی خود را با یک مأموریت حساس دیپلماتیک به برزیل آغاز کرد. بایدن، عصر روز اول ژانویه (۱۱ دی ماه) با حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری برزیل حسن نیت خود را نسبت به دولت دیلما روسف نشان داد.
پس از افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد نهادهای امنیتی آمریکا و برنامه رصد کردن سیاستمداران ارشد دیگر کشور‌ها، دیلما روسف، رییس‌جمهور برزیل، از صریح‌ترین منتقدان سیاست خارجی آمریکا و دخالت این کشور در امور سایر کشورهای جهان بوده است.
بیانیه کاخ سفید در مورد این دیدار دیپلماتیک روز دوم ژانویه منتشر شد و می‌گوید که بایدن به نمایندگی از بارک اوباما به روسف تبریک گفته و بر اهمیت استراتژیک روابط آمریکا و برزیل تأکید کرده است.
بیانیه کاخ سفید همچنین تأکید می‌کند که در دیدار بایدن با روسف، این دو مقام سیاسی توافق کرده‌اند که ایالات متحده و برزیل باید با هم در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی مشارکت و همکاری کنند.
از سال ۱۹۹۰، جو بایدن بالا‌ترین مقام ارشد سیاسی است که به عنوان نماینده کشور ایالات متحده آمریکا به مراسم تحلیف ریاست جمهوری برزیل رفته است.
با اینکه دولت بارک اوباما هرگز از برزیل به طور رسمی عذرخواهی نکرده است، ایالات متحده آمریکا هنوز در تلاش برای بهبود روابط با برزیل بر سر جاسوسی سیستم امنیتی آمریکا از تعدادی از مقامات ارشد برزیل است.
پیشینه تنش‌ها بین آمریکا و برزیل
روابط دو جانبه بین آمریکا و برزیل در تابستان ۲۰۱۳ پر تنش شد؛ زمانی که پیمانکار سابق اطلاعاتی آمریکا، ادوارد اسنودن، نشان داد که آژانس امنیت ملی ایالات متحده مکالمات خصوصی و ایمیل‌های مقامات ارشد سیاسی برزیل را رصد می‌کرده است.
اسناد به بیرون درز کرده توسط ادوارد اسنودن نشان داد که به غیر از مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی برزیل، تماس‌های شخصی خود رییس‌جمهور از جمله مکالمات تلفنی و ایمیلی، توسط مقامات امنیتی آمریکا رصد می‌شده است.
در اکتبر ۲۰۱۳، دیلما روسف که دور اول ریاست جمهوری را می‌گذراند، خشمگین از جاسوسی آمریکا، سفر خود به واشنگتن را لغو کرد. او از باراک اوباما خواست که به طور رسمی از برزیل عذرخواهی کند. ایالات متحده علناً از رفتار سازمان‌های امنیتی این کشور در رابطه با این جاسوسی‌ها ابراز تأسف کرده اما تا‌کنون از صدور عذرخواهی رسمی نسبت به کشورهایی که جاسوسی‌ها مرتبط به آن‌ها بوده، خودداری کرده است.
در این مدت، جو بایدن واسطه اصلی بهبود روابط آمریکا و برزیل میان دفتر اوباما و روسف بوده است.
در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴، روسف با بیان اینکه می‌داند دولت اوباما مسئول مستقیم جاسوسی‌های مقامات امنیتی این کشور نبوده است، راه را برای بهبود روابط میان دو کشور باز کرد. روسف تأیید کرد که «مسئولیت این جاسوسی با دولت اوباما نیست». او دلیل این جاسوسی‌ها را مرتبط به تغییر فرهنگ امنیتی در جهان پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و باز شدن دست نهادهای امنیتی و پیگیری نکردن رفتارهای فراقانونی این نهاد‌ها در آمریکا دانست.
دیلما روسف، رییس حزب کارگر، در آبان ماه ۱۳۹۳ (اکتبر ۲۰۱۴) برای بار دوم به عنوان رییس‌جمهور برزیل برگزیده شد.zamana
 



This email has been checked for viruses by Avast antivirus software.
www.avast.com

No comments: