آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, December 27, 2014

افغانستان ،پاکستان،طالبان وآمريکا

                                                                                               استاد صباح  
به راكت سينه كابل دريدند
همه بود ونبودش راكشيدند
 به ناموس وطن كردند بازي
 به دنيا بيني خود را بريدند.
عملکرد منفی نیروهای خارجی که تضاد آشکاربا اهداف اعلام‌شده وعملکرد آنها دارد، عامل تعیین‌کننده مهمی درقدرت‌طلبی مجدد طالبان بوده است.
 واقعیت آن است که آمریکا وناتوبه هیچ‌کدام از اهداف اعلام‌شده‌شان ازدخالت نظامی درافغانستان وفادارباقی نمانده‌اند. حفظ واستقرارامنیت درافغانستان ومبارزه با کشت وتولید مواد مخدرازاهداف اعلام شده وبارها تاکید شده آمریکا وناتو درکنارشکست دادن قطعی طالبان وآنچه آنها ازآن به نام تروریسم یاد می‌کنند، بوده است اما پس از گذشت سالها، اکنون برهمگان وحتی خود فرماندهان نظامی آمریکا وناتو روشن شده که این اهداف نه‌تنها درحداقل ممکن خود محقق نشده اند بلکه وضعیت امنیت درمقایسه با دوره قدرت طالبان به مراتب آسیب‌پذیرترشده است.

درسال دوهزارسه بيشترسرويسهاي اطلاعاتی غربی به وضوح دريافتند که بدون اطلاعات وسيعی که درسازمان امنيت و اطلاعات پاکستان جمع شده نميتوانند درافغانستان عمليات انجام دهند. بين دوهزارسه ودوهزارپنج سازمان های اطلاعاتی غرب ازنزديک با (آي اس آي) همکاری کردند و تعداد زيادی ازعوامل القاعده را شناسايی نمودند، اما اين امر را که عناصری از (آي اس آي) مخفيانه به طالبان کمک ميکند زيرچشمی رد کردند.

غرب يا بايد ديالوگ با هواداران ملاعمر را بپذيرد يا اين ريسک را قبول کند که درنزاع های آتی با آن ها در جنوب افغانستان تلفات بيشتری بدهد. راه اول دشواراست و تعداد کمی از رهبران غربی مايل به آن هستند. راه دوم تنها از طريق فشار برسازمان اطلاعات پاکستان ممکن است، به اين اميد که پاکستان مجبور شود در مورد استراتژی خود در افغانستان تجديد نظر کند، همانطور که در مورد کشمير کرد.

همچنان روز نامه واشنگتن پست زيرعنوان جنگ درپاكستان مينويسد، اندكي بعد از حادثه يازده هم سپتمبردوهزاريک رئيس جمهور بوش اعلام داشت كه كشور هاي جهان بايد بين ايالات متحده امريكا وكشور هائيكه ازدهشت افگنان پشتيبانى نموده و انها را درخاك خود پناه ميدهند يكي را انتخاب كنند و كسانيكه به منسووبين القاعده پناه ميدهد بايد به حيث دشمن شناخته شوند.

بعد ها از تطبيق جدي اين پرنسيب امتناع بعمل امد و جنرال پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان آدم خوش قسمتي بود كه درمقابل مشكلي قرار نگرفت. از زمانيكه جنگ عليه دهشت افگني آغاز شد، اين حكمران نظامي پر زرق وبرق پاكستان سعي بليغ به خرچ داد به حيث متحد ايالات متحده امريكا به شمار آيد . اما ازمبارزه عليه افراطيون اسلامي دركشورش ، با وصف افزايش درتلفات جاني و خسارات مالي امريكا از رويارويىبا انها طرفه رفت.

مايه ي تشويش همه، خاموشي وعدم قاطعيت نيروهاي ائتلاف درافغانستان است که بعقيده کارشناسان ، ناتو دزد را ميگويند دزدي کن وصاحب خانه را ميگويند خبردار .

سخنگوي غيرنظامي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) درافغانستان ميگويد- احداث موانع از سوي پاكستان در طول مرز مشترك "ديورند" با اين كشور تردد آزاد مردم در دو سوي مرز و نيز كالاهاي تجاري را محدود مي‌سازد. احداث حصار و ساير موانع مرزي ميان دو كشور كار خوبي نخواهد بود. مسايل مرزي حساس و بحث برانگيز است و به نظر ناتو اين حركت خوبي نيست. طرح احداث ديوار ميان دو كشور همسايه در كميسيون سه جانبه مطرح و روي آن بحث خواهد شد. وي با بيان اينكه ايجاد موانع مرزي دلايل نظامي دارد، تصريح كرد كه نمي خواهد در اين مورد سخن بگويد. افغانستان اواخر ماه حمل اعلام كرد نيروهاي پاكستاني به سوي نيروهاي اردو در ولايت پكتيكا در شرق كشور تيراندازي كردند. براساس بيانيه دفتر سخنگوي وزارت دفاع ، حادثه زماني رخ داد كه پاكستان با استفاده از تاريكي شب در مناطق مرزي "انگور هده" و "شكين" ولسوالي"برمل" اقدام به نصب سيم خاردار و مين‌گذاري كردند. سخنگوي وزارت دفاع پيشتر گفته بود كه نصب موانع باعث قطع روابط اقوام، ايجاد فاصله ميان افرادي كه پيوند تاريخي، قومي و خويشاوندي با يكديگر دردوسوي مرزدارند، مي‌شود.

وزيرستان جنوبی هم اکنون تحت فرمان جهادی های اسلام گراست که به گفته يک مطلع محلی بطورعلنی عضو گيری ميکنند، زخمی ها را نجات ميدهندو جنگجو به افغانستان ميفرستند. مقامات پاکستان وحشت دارند که وزيرستان شمالی نيزبه همين وضع دچارشود. دراينجا برخلاف بخش جنوبي، طالبان محلی تحت هدايت ملاعمرمتحد شده اند وبنابر گفته يک منبع، اوست که در پنج سپتامبرتوافق فوق را به عمل آوردوبراساس آن متعهد شد که افراد اومبارزه خود را به جهاد درافغانستان منحصرکنند وبه عمليات عليه اردوي پاکستان دست نزنند. زمامداران پاکستان با اين کارميخواهد حداقل بخشی از قدرت نمايندگان محلی و سنتی و شيوخ وفادار به خود را در وزيرستان شمالی بازسازی کند. به هرحال او آلترناتيف ديگری ندارد. به نظر ميرسد واشنگتن با اين تاکتيک توافق دارد، هرچند آن را يک چاره موقت می بيند.

لوي درستيزاردوي آمريکا ضمن اعتراف به ناتواني کشورش درکسب موفقيت درافغانستان اعتراف کرد که جنگ در افغانستان يکي از سخت‌ترين چالش‌هاي آمريکا است. مايکل مولن طي يک سخنراني، رابطه آمريکا با پاکستان را آشفته و در عين حال حياتي خواند واعلام کرد بدون کمک اسلام آباد هيچ راه حلي براي جنگ در منطقه وجود ندارد. اظهارات وي و تأکيد برنقش پاکستان درشرايطي اعلام شده است که در روزهاي اخير دولت پاکستان را به دليل رابطه‌اش با گروه‌هاي افراطي اسلامي به طورعلني مورد انتقاد قرارداده است و اين بيانات را طي يک سخنراني به مناسبت پايان تصدي خود به عنوان لوي درستيز اردوي آمريکا بيان کرد.مولن اظهار داشت که به جانشين خود جنرال «مارتين دمپسي» گفته است که جنگ در افغانستان سخت‌ترين چالش او خواهد بود اما بايد اهميت پاکستان را نيز به ياد داشته باشد و «سعي کند در مورد اين رابطه آشفته و در عين حال حياتي بهتر از من عمل کند».اين اظهارات يک هفته پس از اينکه مولن به يک کميته مجلس سناي آمريکا اعلام کرد طالبان وابسته به شبکه حقاني، «بازوي حقيقي» سازمان اطلاعاتي نظامي پاکستان هستند، منتشر شد. اين سخناني که مولن در مجلس سناي آمريکا بيان کرد، به آتش خشم تنش و کدورت با پاکستان دامن زد.

سایت ویکی لیکس در این اواخربیش ازنودهزار اسناد ومدارک محرم را پس از طبقه بندی در رابطه با جنگ افغانستان منتشر نمود که در نوع خود شاید در تاریخ جهان افشای چنین اسناد محرم آنهم در زمان بسیار نزدیک وکوتاه، بی نظیر باشد. این اسناد از جنوري دوهزاروچهار تا دسامبر دوهزارونو میلادی را در برمیگیرد. اسناد ویکی لیکس به صراحت نشان میدهد که دستگاه اطلاعات پاکستان با طالبان روابط تنگاتنگ ونزدیکی داشته و حتی نماینده این دستگاه ، در شورای کویته تحت رهبری ملاعمر،عضویت دارد. همچنان پاکستان با گروه حقانی رابطه نزدیکی برقرار نموده وبارها با تجهیز این گروه نیروهای ائتلاف را در افغانستان هدف قرار داده است.این اسناد افشا میکند که رهبري القاعده نیز در پاکستان است وعملیات انتحاری وانفجار بمب های کنارجاده ای را رهبری ونظارت میکند، عملیاتی که بیشترین تلفات را به نیروهای بین المللی ومردم غیر نظامی وارد می کنند... در این اسناد بازی دوگانه پاکستان به حدی برجسته است که جامعه جهانی وبه خصوص امریکارا وادار خواهد نمود تا در سیاست های شان در قبال پاکستان تجدید نظر نمایند. چون پاکستان پس از سقوط طالبان، از مجاری مختلف تلاش نمود، تا دوباره طالبان والقاعده را درخاک خویش نگهداشته وپس از مدتی طالبان رادر گروه های چریکی سازماندهی نموده وآنها با تداوم جنگهای چریکی، ضربات مهلکی به نیروهای ائتلاف وارد کردند. پاکستان با تحریک، تجهیز ، تمویل و تسلیح طالبان، توانست که طالبان را از نو برانگیزند وبه یک نیروی چالشگر جنگی تبدیل کنند. اگر طالبان از چنین منابع عقبی لوژستیکی وپناهگاهای امن در پاکستان برخوردار نمی بودند، در برابر نظامیان جامعه جهانی ودولتی خوردو خمیر میشدند. این اسناد نشان میدهد که پاکستان بطور آشکار طالبان را به جنگ مردم افغانستان ونیروهای ائتلاف جهانی فرستاده ومی فرستند. اسناد ویکی لیکس،تمام شبهات را ازمیان برداشته است. به همان دلیل بود که صدر اعظم انگلستان به خاطر حمایت پاکستان از طالبان، دولت پاکستان را هوشدار داد. گرچه سفیرپاکستان در بریتانیا وسخنگوی وزارت خارجه این کشور طبق معمول این ادعای دیوید کامرون را رد نمود. اماپس از افشای اسناد ویکی لیکس، فکر میشود که زمان برای پاکستان دیرشده است که بتواند جهان رادر قبال مخفی کردن بازی دوگانه خویش قناعت بدهد.

روزنامه فاینانشل تایمز چاپ لندن درگزارشی تحت عنوان «پاکستان به یک برخورد جدی تر ضرورت دارد» می نویسد- مبارزهء ناتو در افغانستان به سرعت رو به ناکامی است، مگر این که ایالات متحدهء امریکا در برابر پاکستان برای بستن پایگاه های طالب درآن طرف سرحد موقف جدی تر اتخاذ کند. قرار است قصر سفید امریکا ارزیابی ستراتیژی خودرا در افغانستان اعلان کند. اما بل هریس یک مقام بلند پایهء ملکی ایالات متحدهء امریکا در قندهار که از مقامش کنار رفت در یک مصاحبه ای با روزنامهء فاینانشل تایمز گفته است، تلاش های واشنگتن برای تقویت روابط با اسلام آباد، به منظور قطع جریان دوامدار شورشیان از پاکستان به افغانستان درسال گذشته به شکست مواجه شد.
هریس می گوید، ما درطول ده سال گذشته کمک های فراوان دراختیار پاکستان قرار دادیم ولی جایی را نگرفت. بناً من فکر می کنم وقت آن رسیده تا در روابط دوجانبه خود، صحبت و مذاکرات ما به طور قطع بی قید و شرط . رک وراست باشد. اگر قرار باشد که این جنگ به یک نتیجه برسد، باید پایگاه های شورشیان درداخل خاک پاکستان مسدود شود وازبین برود. اظهارات این مقام بلند پایهء ملکی امریکا، نگرانی هایی را راجع به جریان کمک های ده سالهء امریکا به پاکستان منعکس می سازد که نتوانسته است نیروهای استخباراتی پاکستان را تشویق کند، دست از حمایت مخفی شورشیان بردارند.

هریس این دیپلومات سابقه دار امریکایی می گوید، در مدت یکسال کار من در قندهار، من هیچ گونه پیشرفت را در جهت قطع جریان وظرفیت طالبان از سرحدات پاکستان ندیدم. ان پیترسن سفیر سابق ایالات متحده امریکا در پاکستان در یاد داشت محرم دپلوماتیک که از جانب ویکی لیکس به نشر رسید گفته بود، هیچ مقدار پول نتوانست پاکستان را تشویق کند تا حمایت شان را از شورشیان طالب ولشکر طیبه که مسوول حملهء تروریستی سال دوهزاروهشت میلادی شهر مومبای هند می باشند قطع کنند. ولی به باور بعضی تحلیل گران، ایالات متحدهء امریکا باید برخورد خودرا در برابر پاکستان از طریق قطع کمک های امریکا به این کشور سخت تر و جدی تر بسازد. یک مقام دیگر بلند پایهء نظامی امریکا در سفارت این کشور در کابل به روزنامه واشنگتن پست گفته است، من ازین تشویش دارم که تقاضاهای واشنگتن از پاکستان مبنی بر حمله بالای وزیرستان شمالی، یک تقاضای فوق العاده زیاد است، زیرا تعداد زیاد اردوی پاکستان درطول سرحدات شرقی این کشور مستقر است وتوانایی این کار را ندارد. در حین زمان، مقامات استخباراتی پاکستان به روزنامه واشنگتن پست گفته اند، وزیرستان شمالی برای ما خطر جدی نیست و اگر ما بالای وزیرستان شمالی حالا حمله کنیم، خطر به تمام کشور افزایش می یابد. بهر اندازه ای که واشنگتن فشار وارد کند، اسلام آباد به همان اندازه مقاومت می نماید. توضح آن ساده است وآن این که منافع دو کشور روی این موضوع متفاوت می باشد، امریکا که نیروهایش در افغانستان درمعرض خطر قرار دارد اقدام می خواهد. پاکستان که در سرتاسر کشور به مبارزه تروریزم روبرو می باشد می خواهد به خطر داخلی خود توجه کند. سیاست مداران درهردوکشور یک دیگر را به دورویی وبی اعتمادی متهم می سازند که صرف می تواند اوضاع را خراب تر سازد.

تنشهاي اخير بين پاکستان و آمريکا باعث شد تا اسلام آباد اصلي ترين گذرگاه عبور لاري هاي حامل تجهيزات مورد نياز ناتو به افغانستان را برای چند روز مسدود کند. اين اقدام پاکستان که در نوع خود کم سابقه بود پس از آن اتفاق افتاد که هليکوپترهاي ناتو با عبور از مرز پاکستان ، وارد خاک اين کشور شدند و يک پاسگاه مرزی پاکستان را بمباران کردند. در حمله این بالگردها به منطقه قبيله‌نشين کورم ايجنسي ، چهار نيروي امنيتي پاکستان کشته شدند. آمريکا از سال دوهزاروهشت همواره مناطق قبايلي پاکستان را بمباران مي کند، اما هيچ گاه واکنش اسلام آباد تا اين حد تند نبوده است. بسته شدن گذرگاه تورخم به مدت نو روز ، به توقف انتقال سوخت از اين گذرگاه به افغانستان منجر شد و بيش از صد تانکر سوخت ناتو در شش حمله افراد مسلح آتش زده شد. آمريکا در نهايت ناگزير شد از پاکستان به علت کشته شدن چهار نيروي امنيتي اين کشور در حمله بالگردهاي ناتو عذرخواهي کند.

با وجود عذرخواهي آمريکا ازپاکستان حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا به خاک پاکستان همچنان ادامه دارد. در اين مدت بيش از ده بار مناطق قبايلي اين کشور بمباران شده است. البته، حملات به مناطق قبايلي پاکستان از چندي پيش اوج گرفته و در مقايسه با ماه‌ها و سال‌ هاي گذشته، افزايش قابل توجهي يافته است. طبق گزارش رسانه هاي پاکستان، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا تنها طي يک ماه بيست وسه بارمناطق قبايلي پاكستان را هدف راکت قرار دادند. از اگست دوهزاروهشت تا کنون بيش از هزار و يكصد پاکستانی که بسياري از آنها غيرنظامي بودند، در بيش از يكصد و سي و پنج حمله اين هواپيماها، كشته شده اند. بر اساس آمار رسمي دولت اسلام آباد، آمريكا در سال دوهزاروهشت پنجاه و سه نوبت و در سال دوهزارونو ۲۰۰۹سي و چهارنوبت به پاکستان حمله راکتي کرده است. با وجود افزايش حملات آمريکا به پاکستان و حتي ورود هلکوپترهاي ناتو به اين کشور که اقدامي بي سابقه است، دولت اسلام آباد در نهم اکتبرگذرگاه تورخم را بازگشايي کرد . با اين اقدام پاکستان اگرچه درظاهر تنش بين دو طرف فروکش کرد، اما اين پرسش همچنان بي پاسخ مانده است که چه اتفاقي افتاد که اسلام آباد اصلي ترين گذرگاه اين کشور به افغانستان را مدت نو روز به روي کاروان‌هاي ناتو مسدود کرد؟ برای اين پرسش ، پاسخ‌هاي متعددي مطرح مي شود. برخي براين باورند که حملات گسترده آمريکا به مناطق قبايلي پاکستان که نقض حاکميت اين کشور است اعتبار دولت حزب مردم را نزد افکار عمومي خدشه دار کرده است. حملات پياپي آمريکا به پاکستان باعث شده است دولت مرکزي براي واکنش به اين حملات تحت فشار احزاب مخالف و افکارعمومي قرار گيرد. ازهمين روبا کشته شدن چهار نيروي نظامي پاکستان در حملات آمريکا، اين فرصت براي حزب مردم ايجاد شد تا قاطعيت اسلام آباد را به رخ ناتو بکشد . بايد گفت اگر هدف دولت پاکستان نشان دادن قاطعيت اين کشور به ناتو بود ، چرا اسلام آباد در مقابل حملات بعدي آمريکا سکوت اختيار کرده است ؟ مگر نه اينکه بيشتر کشته هاي حملات آمريکا و ناتو به پاکستان غير نظاميان هستند ؟ بنابراين به نظر مي رسد که بسته شدن مرز تورخم به روي کاروان هاي ناتو دليل ديگري دارد.

برخی بر اين باورند که رويکرد قاطع پاکستان درقبال واشنگتن ، پاسخ اسلام آباد به فشار بيش از حد آمريکا و ناتو بر پاکستان است. اخيرا ديويد پترائوس فرمانده قبلي نظاميان خارجي در افغانستان( فعلآ ريس سي آي اي) به اسلام آباد هشدار داد ، ادامه کم کاري پاکستان در مبارزه با آنچه وي تروريسم خواند، زمينه را براي حمله زميني آمريکا به آن کشور فراهم مي کند. البته شواهد قابل توجهي وجود دارد که نشان مي دهد آمريکا درصدد متقاعد کردن ديگر اعضاي ناتو براي فشار آوردن به پاکستان است.

موضوع تلاش القاعده وطالبان پاکستان براي گروگانگيري و انفجار در چند کشور اروپايي که آمريکايي ها و انگليسي‌ها آن را مطرح کردند، بخشي از اين شواهد است. واشنگتن با شيوه هاي مختلفي درصدد است وانمود کند که عمده مشکلات آمريکا و ائتلاف ناتودرافغانستان از پاکستان ناشي مي شود. از همين رو، به نظر مي رسد که ادعای حمله احتمالی القاعده پاکستان به کشورهاي اروپايي، توجيهي براي فشار آوردن بيشتر بر اسلام آباد است. شواهد گوياي اين واقعيت است که اين ديدگاه با وضعيت کنوني منطقه بيشتر تطبیق مي کند. به نظر مي رسد اسلام آباد فشار غرب را احساس مي کند و به همين دلیل درصدد ارسال اين پيام است که پاکستان قادر است مستقل از ناتو بيانديشد.

اما علت افزايش فشارآمريکا و ناتو برپاکستان چيست؟ يک علت فشارهای کنونی بر پاکستان ، اين است که ناتو درصدد است ناکامي‌هاي خود را در افغانستان به گردن ديگران از جمله پاکستان بياندازد . علت ديگر اين است که ناتو ريشه اصلي مشکلاتش را در افغانستان ، در خاک پاکستان مي داند و بر اين باور است که حتي عناصري در اردوي پاکستان از شورشيان حمايت مي کنند. ديويد کامرون، صدراعظم انگليس به صراحت گفت که پاکستان درخفا به طالبان کمک می کند. اندکي قبل از آن در اسناد و مدارک مربوط به جنگ افغانستان که توسط پايگاه اينترنتي ويکي ليکس منتشر شد ، پاکستان به حمايت از طالبان متهم شد. در گزارشي هم که توسط مدرسه اقتصاد لندن منتشر شد ، دستگاه اطلاعات پاکستان - آي ‌اس ‌آي - به همکاري گسترده با طالبان متهم شد.

در اين گزارش آمده است که ( آي اس آي) به طالبان درافغانستان ، پول، آموزش و پناهگاه مي دهد. حدود يک هفته قبل از انتشار اين گزارش ، موسسه تحقيقاتي آمريکايي رند نيز با انتشار گزارشي اعلام کرد عوامل اطلاعاتي پاکستان و نيروهاي شبه نظامي دولتي اين کشور ، شورشيان طالبان را آموزش می دهند و به آنها درباره تحرکات نيروهاي امريکايي در افغانستان اطلاعات مي‌دهند. افزايش فشار آمريکا و ناتو بر پاکستان در مقطع کنوني نشان مي دهد که اسلام آباد ، تا مقطع کنوني ، انتظار ناتو را برآورده نکرده است. ازاين گذشته، پاکستان و افغانستان دوهزاروچهارصدوسي کيلومترمرزمشترک دارند که با توجه به بافت ساکنان منطقه وساختار جغرافيايي مناطق مرزي دو کشور، کنترول اين مرزها در صورت افزايش تنش بين ناتو و اسلام آباد ، کاري بس دشوار است.
روزنامه بریتانیایی تایمز لندن با عنوان « به هر دو راه می بیند» مقاله را در مورد نقش وپالیسی سیاسی پاکستان در امور افغانستان نشر کرده است. سالهاي پیش دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا درجریان سفرش به هند ازپاکستان انتقاد نموده که سیاست دو گانه را در جنگ علیه تروریزم پیش می برد.این اظهارات کامرون، باعث اعتراض های فوری شد اما یک سال بعد از آن اسامه بن لادن رهبرشبکهء تروريستي القاعده در یک حمله نیروهای امریکایی درداخل خاک پاکستان کشته شد. ایالات متحده ازاین عملیات به مقامات پاکستانی اطلاع نداد و آگاهی آنها را خطرناک و اقدام نا امن خوانده بود. روزنامه تایمزچندي قبل شواهدی را نشر کرده که برای پاکستان جای فریاد وانتقاد باقی نمی ماند و سند محرمانه و پنهانی نیرو های ناتو درافغانستان موسوم به "وضعیت طالبان" در نتیجه بیست وهفت هزارپژوهشي که از تقریباً چهار هزار زندانی تهیه شده است.این گزارش به (آی اس آی ) اتهام وارد ميکندپاکستان ازهمه آگاهی داردطوری به نظر می رسد که اسلام آباد پیش از خروج مکمل نیرو های بین المللی ازافغانستان، برای سرنگونی دولت درکابل تلاش سیستماتیک کرده و برای این برنامه، ازطالبان وشبکه القاعده حمایت می کند.

درسند ناتو گفته شده که ( آی اس آی ) حتی بیشتر ازطالبان، نقش زشت وشریر در جنگ افغانستان دارد و اظهارات دیوید کامرون که گفته بود: پاکستان بازی دوگانه را انجام می دهد، در تحقیق واظهارات طالبان هم تایید شده است. قوماندانان طالبان این را هم گفته اند که پاکستان به دامنهء جنگ ومصیبت های افغانستان دامن می زند و می خواهد تا حکومت را که به باور پاکستانی ها متحد غرب و هند است، ازپا در آورد.تهیه کننده گزارش ناتو به این باور است که طالبان بخاطر روش نرم و معتدل را اختیار کرده اند تا ناتو را به خروج ازافغانستان تشویق کنند .طالبان همچنان می خواهند تا در آینده در افغانستان حاکم شوند.

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز مقاله را درمورد خروج نیروهای خارجي ازافغانستان و نگرانی های افغان ها نشر کرده است. افغان ها در ده سال گذشته، به کمک های خارجی اتکا کرده اند و ازحالا نگرانی دارند که با خروج این نیرو ها، کمک ها و پول برای افغانستان متوقف خواهد شد. شماری ازافغانها همچنان هراس دارند که با ترک افغانستان توسط نیرو های خارجی، روز های بدی به کشور شان خواهد آمد. نیویارک تایمز به نقل از بانک جهانی نوشته است: اقتصاد افغانستان به پول بازسازی و کمک های نظامی متکی است و درسالهاي گذشته، عواید سرانه این کشور دو برابر رشد یافته است.

همچنان روزنامه واشنگتن تایمزمی نویسد که پاکستان علناً منافع امریکا را هدف قرارمی دهد ودرخفا با واشنگتن کمک می کند. پاکستان یک ایتلاف عجیب وحیرت آوری با امریکا دارد. درچندین مورد عملیات با واشنگتن همکاری کرده ولی درعین حال از شبکهء حقانی که خطرناک ترین دشمن امریکا محسوب می شود حمایت می کند.واشنگتن تایمز می نویسد، بعد از این که پاکستان پیمان ناتو را به حمله بریک تانه سرحدی این کشورمتهم کرد، روابط پر مشکلات و جنجالی واشنگتن و اسلام آباد با یک آزمایش جدید روبرو شد.

واشنگتن تایمز ازنظامیان امریکایی نقل قول می کند که اسلام آباد همکاری بیشتر ازآنچه که اعلان می کند با امریکا دارد. تحلیل گران به این باور اند که اسلام آباد به کمک های مالی امریکا نیازدارد ولی در عین حال نگران است که یک افغانستان دموکرات مبادا روزی در صف هند رقیب دیرینهء پاکستان ایستاده شود.

روزنامه ستراتفور کامینتری همچنان یک مطلب تحلیلی درباره حمله اخیر قوای ناتو درامتداد سرحدات افغانستان و پاکستان و پی آمد های آن بر روابط اسلام آباد و واشنگتن نوشته است. ده ها سرباز پاکستانی درنتیجه این حمله کشته و زخمی شدند. این حمله چون تلفات نسبتاً زیاد به جاگذاشت ودر زمان صورت گرفت که روابط واشنگتن و اسلام آباد متشنج می باشد، توجه را به خود بیشتر جلب کرده است. پاکستان درواکنش به این واقعه سفیرامریکا دراسلام آباد را احضار کرد واعلان نمود که همهء راه های اکمالاتی ناتو درپاکستان را مسدود می سازد واز واشنگتن خواست تا پایگاه شمسی را که طیاره های بی پیلوت امریکایی ازآن استفاده می کنند درمدت پانزده روز تخلیه کند. سرحدات افغانستان و پاکستان که علامت گذاری های روشن ندارد وشورشیان ازآن به هر دوسو رفت وآمد دارند درچند سال اخیر شاهد تبادلهء آتش توپخانه، عملیات عبور مرزی وحملات هلیکوپترهای امریکایی بوده است.

ياداشتهاوبرداشتها: فصلنامه مطالعات شبه قاره ،فارس - آی اس آی امپراطوری پنهان پاکستان،مرواريد هاي سياه ، تهيه وترجمه ازمنابع روسي ، نشريه هاي پرچم سرخ ومردم، بخشهاي خبري ومقاله هاي نويسنده دررسانه هاي بيرون ودرونمرزي.








No comments: