آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, November 28, 2014

پی دی جیمز، جنایی‌نویس معروف انگلیسی، درگذشت

پی دی جیمز، جنایی‌نویس معروف بریتانیایی که بیش از ۲۰ عنوان رمان جنایی نوشته بود، در ۹۴ سالگی درگذشت.
کارگزار خانم جیمز گفت که او روز پنجشنبه در خانه اش در آکسفورد در آرامش درگذشت.
از رمان های پی دی جیمز میلیون ها نسخه در سراسر دنیا به فروش رسیده و اقتباس های سینمایی و تلویزیونی فراوانی از روی آنها صورت گرفته است.
مهم ترین رمان های او فرزندان بشر (Children of men)،‌ "اتاق قتل" و "مرگ به پمبرلی می آید" (با الهام از رمان رمان غرور و تعصب) بود.
پی دی جیمز سال گذشته به بی بی سی گفت که روی رمان کارآگاهی دیگری کار می کند و برایش مهم است که یک رمان دیگر بنویسد.
او گفته بود: "در سن پیری خیلی مشکل شده. انتظار کشیدن برای انگیزه و الهام پیدا کردن طولانی تر است ولی نکته نویسنده بودن این است که آدم لازم دارد بنویسد."
"من فکر می کنم تا زمانی که زنده ام باید بنویسم. زمانی خواهد بود که نویسندگی را متوقف کنم ولی این اتفاق احتمالا زمانی می افتم که خود من هم متوقف شوم."
او نخستین رمان خود را در سال ۱۹۶۹ منتشر کرد.
روت رندل، از دوستان پی دی جیمز که خود نیز نویسنده است، گفته است:‌"او خیلی خوب می دانست که دنیای بی عیب و نقص چه دنیایی است و می خواست کتاب هاش به این دنیا نزدیک باشد. او در آثار پلیسی اش به صورتی شگفت انگیز دقیق و بی غلط بود و زحمت بسیار می کشید. اشتباه نمی کرد و حواسش بود که اشتباه نکند."
پاتریشیا کورنول، جنایی نویس آمریکایی، نیز گفته است:‌" روحت شاد پی دی جیمز و ممنون بابت تشویق من، وقتی داشتم کارم را شروع می کردم."
ای اس بیات، برنده جایزه ادبی بوکر، نیز درباره او گفته است: "دنیا بدون او جای بدتری خواهد بود. آثار او بی اندازه عالی بودند. وقتی کسانی در کتاب هایش می مردند، زندگی دیگر شخصیت ها تحت تاثیر قرار می گرفت. او با آدم های واقعی ای کار می کرد که برایش مهم بودند. او می گفت رمان های جنایی و کارآگاهی باید جایزه بوکر ببرند و کوشید که این ژانر جدی گرفته شود. او به جزئیات توجه می کرد و درباره شیمی و سموم و چاقوزدن چیزهای زیادی می دانست. همه چیز را در کنترل داشت و همیشه می دانست که چه کار می کند و چه اتفاقی قرار است بیفتد."
پی دی جیمز با نام اصلی فیلیس دوروتی جیمز در ۳ اوت ۱۹۲۰ به دنیا آمد و در ۴۲ سالگی اولین رمان خود را با عنوان "صورت او را بپوشان" (Cover her face) منتشر کرد.
این رمان با استقبال منتقدان ادبی روبه رو شد ولی خانم جیمز همچنان به کار در وزارت کشور ادامه داد. او تا سال ۱۹۷۹ در بخش پزشکی قانونی و سپس در بخش حقوق جنایی کار کرد.
او پس از انتشار هشتمین رمانش "خون بیگناه" به شهرتی جهانی دست یافت.
در سال های دهه ۱۹۸۰ بسیاری از رمان های جیمز مورد اقتباس تلویزیونی قرار گرفت که روی مارسدن در آنها نقش کارآگاه اصلی را بازی کرد.
در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ نیز بی بی سی از رمان های "دستورهای مقدس" و "اتاق قتل" اقتباس های تلویزیونی ساخت.
همچنین در سال ۲۰۰۶ آلفونسو کوارون نسخه سینمایی رمان "فرزندان بشر" نوشته سال ۱۹۹۲ را کارگردانی کرد. کلایو اوون و جولیان مور در این فیلم بازی می کردند.
پی دی جیمز در سال ۱۹۸۷ برنده جایزه دشنه الماس‌نشان انجمن جنایی نویسان برای یک عمر فعالیت هنری شد ومدال افتخاردرادبیات را نیز از سوی باشگاه هنرهای ملی در سال ۲۰۰۵ دریافت کرد.
 
 
 
 
 



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

No comments: